لینوکس نیازی به آنتی‌ویروس ندارد - تکفارس 
لینوکس نیازی به آنتی‌ویروس ندارد - تکفارس 

لینوکس نیازی به آنتی‌ویروس ندارد

علی اکبر اکبرزاده
۱۸ آبان ۱۳۹۶ - 20:18
امنیت لینوکس

لینوکس به طور کامل امن و غیرآسیب‌پذیر نیست و در واقع چندین حفره‌امنیتی بسیار عظیم در آن وجود دارد که امنیت کاربران لینوکس را به خطر می‌اندازد؛ ولی فقط بخاطر اینکه لینوکس دارای حفره‌های امنیتی است، دلیلی وجود ندارد که شما به آنتی ویروس نیاز دارید!

شاید شما قصد نصب یکی از این برنامه‌ها را بر روی سیستم خود دارید؛ اما ما در ادامه این مطلب می‌خواهیم برخی از دلایلی که شما را از این کار بی‌نیاز می‌کنند بنویسیم.

امنیت لینوکس

مالور‌های کمیاب برای لینوکس

از آنجایی که لینوکس در بین سیستم‌عامل‌های موجود برای دستگاه‌های دسکتاپ محبوبیت بسیار کمتری دارد و دیگر سیستم‌عامل‌ها مشکلات امنیتی بیشتری دارند؛ سودی در حمله به این سیستم‌عامل وجود ندارد و به همین دلایل مالور‌های ساخته شده برای لینوکس بسیار کم هستند.

اینطور نیست که بگوییم هیچ مالوری در لینوکس وجود ندارد، مالور‌ها وجود دارند؛ اما در اکثر مواقع بسیار ضعیف هستند و به اندازه سیستم‌عامل‌های دیگر شما را اذیت نمی‌کنند.

نصب امن نرم‌افزار‌ها در لینوکس

تا به حال به روش نصب نرم‌افزا‌ر‌ها در ویندوز و مک دقت کرده‌اید؟ فایل‌های نصبی با پسورد EXE، MSI و یا DMG که هرگونه دسترسی را خواهند داشت و این یک مسیر فوق‌العاده برای ویروس‌ها و هکرها است.

اما در لینوکس اینگونه نیست و اکثر کاربران از بسته‌های APT و یا YUM استفاده می‌کنند و تا زمانی که با آن‌ها کلنجار نروید خطر گرفتار شدن به مالور‌ها به صفر می‌رسد.

لینوکس از خود مراقبت می‌کند

ساختار پایه‌ای لینوکس از ورود مالور‌ها به ریشه‌های این سیستم‌عامل جلوگیری می‌کند و حتی اگر ویروس یا تروجان وارد سیستم شما شود؛ کار بسیار سختی برای ضربه زدن به شما خواهند داشت. اگر به طور فرضی دستگاه شما آلوده به ویروس شود؛ شما از برخی دسترسی‌های محلی محروم خواهید شد و ویروس‌ در همان سطح می‌ماند و پایه‌ها و زیرساخت‌های سیستم‌عامل کاملا امن خواهند ماند.

تاثیرگذاری آنتی‌ویروس‌ها مشخص نیست

فرض کنید روزی کامپیوتر‌ شما به یک مالور آلوده شود. این بد‌افزار تا به حال دیده نشده است و هیچ راهکار امنیتی برای جلوگیری‌اش وجود ندارد و شما تا بخواهید به خود بیاید تمام سیستم و اطلاعاتتان نابود شده است.

اما آیا آنتی ویروس در این زمینه به شما کمک می‌کند؟ به احتمال بسیار زیاد خیر!

ساز و کار آنتی‌ویروس‌ها همیشه به این صورت بوده است که یک قدم از ویروس‌ها عقب بوده‌اند و به نوعی واکنش‌گرا بوده‌اند و شانس اینکه بتوانند یک ویروس را شکست دهند بسیار کم است. نکته جالب دیگری که باید بدانید این است که آنتی‌ویروس‌ها در لینوکس مالور‌هایی که به ویندوز آسیب می‌زنند را اسکن و شناسایی کرده تا شما آن‌ها را به کامپیوتر‌های دیگر انتقال ندهید.

رفتار‌های امنیتی ساده برای حفاظت لینوکس کافی‌ است

دو تا از مهم‌ترین راه‌های حمله به لینوکس فایل‌های جاوا و فلش است! این دو پلتفرم که در تمام سیستم‌عامل‌ها مختلف کار می‌کنند بسیار آسیب‌پذیر هستند و به همین دلیل است که به شما پیشنهاد می‌کنیم از فایل‌های این چنینی خلاص شوید.

دیگر موارد مانند فایل‌های PDF، افزونه‌ها، پلاگین‌ها، نرم‌‌افزارهایی مانند Open Office و غیره نیز می‌توانند حامل بد‌افزار‌های خطرناک باشند. حال اگر شما از رفتار‌های پر‌خطر در زمینه امنیتی پرهیز کنید به احتمال بسیا زیاد گرفتار این بد‌افزار‌ها نخواهید شد.

لینوکس به فایروال نیز نیاز ندارد

فایروال به طور ساده مشخص می‌کند که کدام یک از دیتا‌های موجود در اینترنت می‌توانند وارد دستگاه شما شوند. شما در فضای مجازی یا فایل‌ها را ارسال کرده و یا دریافت می‌کنید و فایروال به عنوان ایست بازرسی این فایل‌ها را بررسی می‌کند و اطلاعات ارسالی به اینترنت اغلب فیلتر نمی‌شوند.

سرور‌های لینوکس

در لینوکس نیازی به فایروال وجود ندارد و فقط در صورتی باید یکی از آن‌ها را نصب کنید که روی سیستم خود سرور‌های مختلف اعم از سرور گیم، سرور ایمیل، سرور وب و یا غیره دارید. اگر از این سرور‌ها استفاده نمی‌کنید پس نیازی به فایروال ندارید. لینوکس فایل‌های ورودی را بررسی نمی‌کند و اگر او این کار را انجام ندهد؛ هیچ‌کس انجام نخواهد داد!

در آخر شاید شما بخواهید یک آنتی‌ویروس را محض احتیاط روی سیستم خود نصب کنید و این کار هیچ ضرری به شما نخواهد رساند؛ هرچند طبق گفته‌های بالا آنتی‌ویروس هیچ‌ کار خاصی انجام نخواهد داد.

منبع: MakeUseOf

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.