انرژی خورشیدی جایگزینی مناسب - تکفارس 
انرژی خورشیدی جایگزینی مناسب - تکفارس 

انرژی خورشیدی جایگزینی مناسب

محراب کرامتی
۲۵ آبان ۱۳۹۶ - 17:09
انرژی خورشیدی

انرژی گرفته شده از نور خورشید (یا الکتریسته وولتائیک خورشیدی) در تولید انرژی مورد نیاز جهان روزانه سهم بیشتری را به خود اختصاص می دهد. پیشرفت های مربوط به این تکنولوژی استخراج انرژی خورشیدی هم باغث شده که بکارگیری آن نسبت به گذشته ارزان تر و به صرفه تر باشد. کمیسیون بین المللی الکترونیک (یا IEC) هم با وضع استاندارد هایی برای بهبود عملکرد دستگاه های مربوط به این انرژی می کوشد.

گرایش بیشتر کشور ها به انرژی خورشیدی

با توجه به آمار سال ۲۰۱۷ در بخش تولید انرژی، انرژی خورشیدی به خاطر ارزان بودن و صرفه اقتصادی جهشی رو به جلو داشته و استفاده از آن برای تولید الکتریسیته به روشی معمول در بیشتر نقاط جهان تبدیل شده است. همچنین از پروژه های جدید فسیلی هم جلو زده اند و به انتخاب برتر در زمینه انرژی تبدیل شده اند.

همچنین باید گفت که کشور چین در بازار تولید سلول های کریستالی سیلیکون و ماژول های آن برای هشتمین سال متوالی نخست است. طبق این آمار ۲۹% سلول ها و ۳۳% ماژول هایی که به کشور های مختلف روانه می شوند برای چین هستند. ۹۰% کل ماژول های تولید شده در جهان از آسیا می آیند و چین در آسیا ۶۵% این سهم را بر عهده دارد. این مقدار برای اروپا حدود ۵% و برای آمریکا حدود ۲% است.

انرژی خورشیدی جایگزینی مناسب - تکفارس 

تولید بهینه با انرژی خورشیدی

سازندگان به دنبال راهی هستند که بتوانند فضاهای خالی بر روی ماژول ها را کاهش دهند تا به تعداد کم تری ماژول جهت تولیید انرژی نیاز باشد. تکنولوژی سلول های پشتی انتشار دهنده گذرا (PERC) برای این هدف مناسب در نظر گرفته شده است و در بیشتر خطوط تولید ماژول ها از این تکنولوژی استفاده می شود. با این تکنیک اشعه های نور خورشید به پشت سلول خورشیدی بازتاب می شوند که به افزایش انرژی دریافتی از آن ها می انجامد. همچنین باعث می شود که این سلول ها در شرایط کم نور و مکان هایی که هوا زیاد آفتابی نمی شود عملکرد شان نسبت به دیگر سلول های معمول بهتر باشد.

انرژی خورشیدی جایگزینی مناسب - تکفارس 

آینده سلول های کریستالی

در آینده قرار است که تمامی سلول های خورشیدی با نوعی ماده با ساختار کریستالی به نام Perovskite ساخته شوند. زیرا ساخت آن برای سازندگان ساده تر است و نور بیشتری را در مقایسه با کریستال های سیلیکونی بازتاب می کند.

انرژی خورشیدی جایگزینی مناسب - تکفارس 

بازیافت

بازیافت بخش مهمی از این صنعت است و آن را از سوخت های فسیلی متمایز می کند. پروسه هایی برای بازیافت پنل ها و ماژول های خورشیدی در دست اجرا هستند که بتوان از این ماژول ها دوباره بهره برد. اما هنوز این پروسه ها کاملا جا نیافتاده اند و تاکنون دو شرکت ژاپنی برای این کار در سال ۲۰۱۶ تاسیس شدند. هدف آن ها این است که بتوانند ۸۰% مواد موجود در پنل ها را بازیافت کنند که بتوان از آن ها دوباره استفاده کرد.

انرژی خورشیدی جایگزینی مناسب - تکفارس 

تابش مفید

در دانشگاه کالیفرنیا تیم تحقیقاتی ای برای بهبود عملکرد این پنل ها و ارزان تر شدن ساخت آن ها ایجاد شده است. آن ها تمرکز خود را بر روی کریستال های Perovskite گذاشته اند و می خواهند تا با ترکیب دو ماده سلول خورشیدی Perovskite متفاوت سلولی ایجاد کنند که تقریبا همه ی طیف تابیده شده به آن را جذب کند.

چین که در زمینه انرژی خورشیدی در جهان پیش تاز است هیچ تعجبی ندارد که به دنبال توسعه این تکنولوژی باشد. آکادمی دانش چین تمرکز خود را بر تولید سلول های خورشیدی نیمه رسانا با لایه های نازک از ترکیب مس، ایندیوم،گالیوم و سلنیوم گذاشته است. این سلول های خورشیدی قرار است با نام تجاری CIGS تولید شوند و قرار است تا بازار این سلول ها را متحول کنند.

منبع: Iceetech

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.