امنیت دستگاه اندرویدی خود را افزایش دهیم - تکفارس 
امنیت دستگاه اندرویدی خود را افزایش دهیم - تکفارس 

امنیت دستگاه اندرویدی خود را افزایش دهیم

محراب کرامتی
۲۵ آبان ۱۳۹۶ - 22:22
امنیت دستگاه اندرویدی خود را افزایش دهیم - تکفارس 

تقریبا هرچیز مربوط به شما در گوشی تان است. از اطلاعات شخصی مانند لیست Contact ها، History اینترنتتان تا ویدئو ها و عکس های شخصی، ایمیل های دریافتی و ارسالی، App های مربوط به حساب بانکی  و در کل اطلاعات بسیار حیاتی ای بر روی گوشی شما قرار دارند. برای همین امنیت دستگاهی که از آن استفاده می کنید باید تأمین شود تا کاربر با خیال راحت از آن استفاده کند. در ادامه این متن با راهکار هایی آشنا می شوید که به وسیله آن ها می توانید دستگاه اندرویدی تان را ایمن کنید.

یکی از این راهکار ها آپدیت کردن دستگاه و به روز بودن آن است. متاسفانه چون نسخه های متفاوتی از اندروید برای دستگاه های مختلف وجود دارد و هر گوشی با توجه به محدودیت های سخت افزاری خود تا حدی می تواند آپدیت شود این کار برای همه ی کاربران اندرویدی زیاد راحت نیست.

چرا امنیت گوشی مهم است؟

در صورتی که گوشی شما گم شود و یا توسط کسی ربوده شود تمامی اطلاعات شخصی شما در خطر می افتند. برنامه هایی مانند Prey وجود دارند که به وسیله آن ها می توانید گوشی خود را از راه دور قفل کنید و یا آن را به کلی فرمت کنید. اگر اطلاعاتتان در Cloud Drive بک آپ گرفته شده باشد و برنامه هایتان برایتان مهم نباشند پاک سازی از راه دور خیلی هم تصمیم سختی نیست.

اما دزدیدن گوشی تنها راه موجود برای دستیابی به گوشی شما نیست. بلکه هکر ها می تواند از راه دور از راه های متفاوت به دستگاهتان حمله کنند. نقاط ضعف در سیستم عامل، برنامه ها و یا سرویس های شخص ثالث می تواند راه را برای هکر ها آسان کند.

حملات KRACK

این حمله سایبری که به تازگی در سال ۲۰۱۷ شناخته شد از نقاط ضعف موجود در پروتکل رمزگذاری وایرلس WPA2 استفاده می کند. عواقب این حمله سایبری بسیار ناخوشآیند است. بطوری که اگر شما به دستگاهی وصل شوید که به آن حمله KRACK شده باشد، شما هم تمامی فعالیت های اینترنتی تان از قبیل User name و Password تان را به همراه آن فرد به اشتراک می گذارید.

امنیت دستگاه اندرویدی خود را افزایش دهیم - تکفارس 

۵ خطر اینترنتی برای دستگاه های اندرویدی

خطرات متفاوتی برای دستگاه های اندرویدی طی سال های اخیر شناسایی شده اند که در بین آن ها خطرناک ترینشان را در زیر مشاهده می کنید:

  • باج افزار(Ransomware) های اندرویدی: بدافزار(Malware) هایی هستند که گوشی تان را قفل می کنند و یا تهدید می کنند که برخی اطلاعات غیر قانونی بر گوشی تان را به پلیس اینترنتی می فرستند اگر مقدار مشخصی پول یا Bitcoin را به حساب مشخصی تا زمان معینی نفرستید.
  • تروجان های کلیکر: درآمد تبلیغاتی سازندگان App های غیرقانونی را افزایش می دهند.
  • Xavier malicious adware: بر دستگاه شما با استفاده از برخی تبلیغات تاثیر می گذارد. بطوری که تبلیغات متفاوتی را بر دستگاهتان نمایش می دهد.
  • برخی برنامه های مربوط به بازی Pokemon Go هم که Fake بودند هم مدتی روی کار بودند که می توانستند کنترل گوشی شما را از راه دور بدست گیرند و بصورت مجانی می توانید آن ها را از وب دانلود کنید.

امنیت دستگاه اندرویدی خود را افزایش دهیم - تکفارس 

شما چکار می توانید بکنید؟

برای مقابله با این خطرات شما باید ابزار های محافظتی را بر روی دستگاه خود نصب کنید. همچنین از به روز بودن دستگاهتان اطمینان حاصل کنید. با انجام این کار ها گوشی شما در مقابل بیشتر خطرات مقاومت می کند.

آپدیت کردن دستگاه

یکی از مهم ترین بخش های استفاده از دستگاه های هوشمند به روز بودن آن هاست. نه تنها آپدیت ها User Interface (رابط کاربری) را بهبود می بخشند بلکه باگ های امنیتی را هم برطرف می کنند و به ایمنی دستگاه شما می افزایند. اهمیت برطرف کردن این باگ ها به قدری است که بعضی اوقات آپدیت های جداگانه امنیتی ای برای دستگاه های اندرویدی می آیند.

پس برای اینکه از آپدیت های آمده بر دستگاهتان باخبر شوید تنها کافی است که به اینترنت متصل شوید و سپس تنظیمات را باز کنید. به گزینه About device بروید و بر روی Software update بزنید. سپس گزینه Check for updates را بزنید تا آخرین آپدیت های موجود برای دستگاهتان مشخص شود. اگر آپدیتی پیدا شد بر آن بزنید و پس آن منتظر بمانید تا دانلود آن تمام شود. بهتر است تا از یک وای فای برای دانلودشان استفاده کنید تا اینکه از دیتا سیم کارتتان باشد.

امنیت دستگاه اندرویدی خود را افزایش دهیم - تکفارس 

برنامه های خود را هم آپدیت کنید

آپدیت بقیه برنامه های نصب شده بر گوشیتان به مهمی آپدیت بودن سیستم عاملتان نیست اما در امنیت دستگاهتان نقش مهمی دارد. بسیاری از سازندگان این App ها در آپدیت های خود مشکلات امنیتی برنامه را رفع می کنند و برای محکم کاری بهتر است که آن ها هم به روز باشند. شما می توانید از طریق Google Play Store و بازار برنامه های خود را آپدیت کنید. گزینه آپدیت خودکار را  فعال کنید و برای امنیت بیشتر گزینه Auto-update apps over Wi-Fi only را فعال کنید تا فقط با وای فای برنامه ها آپدیت شوند.

امنیت دستگاه اندرویدی خود را افزایش دهیم - تکفارس 

اگر آپدیتی برایتان نبود چه؟

اگر برای گوشی شما آپدیت رسمی ای نبود و یا گوشی تان قدیمی شده است و کمپانی سازنده آن را دیگر پشتیبانی نمی کند. در این صورت شما نمی توانید این آپدیت های امنیتی را دریافت کنید.

Custom Rom

تنها راه حل برایتان نصب یک Custom Rom است. این یک ورژن شخصی سازی شده از اندروید است که معمولا حاوی برخی قابلیت ها است که در در آپدیت های رسمی گنجانده نمی شوند. برای این که بتوانید یک کاستوم رام بر روی گوشی خود نصب کنید باید ابتدا امنیت آن را به شدت پایین بیاورید. برای این کار باید بوت لودر (Bootloader) تان را Unlock کنید. پس از این کار می توانید کاستوم رام دلخواهتان را دانلود کرده و نصب کنید.

امنیت دستگاه اندرویدی خود را افزایش دهیم - تکفارس 

نکاتی در مورد Custom Rom ها

 اما باید مواظب باشید که رامی را انتخاب نکنید که برایش آپدیتی روانه نشود. رامی پیدا کنید که آپدیت های پیاپی برای آن فرستاده می شود تا امنیت دستگاهتان بالا رفته و هر بار ویژگی های جدید به گوشی تان اضافه کند. در نظر داشته باشید که برای نصب بیشتر رام ها باید دستگاهتان را روت کنید. با روت کردن گوشی امنیت آن پایین می آید. پس از نصب رام دلخواه حتما دستگاه خود را  Un-Root کنید.

امنیت دستگاه اندرویدی خود را افزایش دهیم - تکفارس 

اگر Custom Rom ای برایتان نبود چه؟

در این صورت دیگر باید یک دستگاه جدید بخرید!

 اما از کجا بدانید که اتفاقی که برای گوشی قبلیتان افتاد دیگر تکرار می شود؟ جواب مشخصی برای این سوال نیست.

کمپانی سازنده یک گوشی تقریبا برای دو سال از آن پشتیبانی می کند و آپدیت های مختلفی را برای آن عرضه می کند. اگر گوشی تان پرچم دار آن کمپانی است ممکن است که این مدت بیشتر باشد و تعداد آپدیت های موجود برای آن زیاد باشد. کمپانی های Google، Samsung، Sony و HTC تا دو سال از گوشی های خود بعد از انتشار آن ها پشتیبانی می کنند اما در طی این زمان آن ها باز هم گوشی های متفاوتی را تولید می کنند و به همین خاطر بیشتر گوشی های آن ها پس از دو سال از برنامه آپدیت آن ها خارج می شوند.

منبع: Makeuseof

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.