لباس هایی پر از تکنولوژی - تکفارس 
لباس هایی پر از تکنولوژی - تکفارس 

لباس هایی پر از تکنولوژی

محراب کرامتی
۲۷ آبان ۱۳۹۶ - 23:25
لباس هایی پر از تکنولوژی - تکفارس 

لباس هایی که آن ها را می پوشیم در حال کوچک تر و هوشمند شدن هستند…

لباس هایی پر از سنسور

ممکن است در آینده به جایی برسیم که تار و پود لباس هایی که می پوشیم از سنسور باشد. دانشمندان در نقاط مختلف جهان در حال پیدا کردن راهی هستند تا با استفاده از تکنولوژی پرینت الکترونیکی بتوانند الیاف هوشمند بسازند. برخی محققان هلندی توانسته اند به نوعی ترانزیستور های نازک لایه (TFT) که برای پوشیدن بر روی بدن مناسب هستند دست یابند. با این تکنولوژی می توان صفحه نمایش های LED را در الیاف لباس ها قرار داد و آن لباس می تواند تصاویر متفاوتی را مانند یک تلویزیون نمایش دهد.

اما هدف اصلی صنعتی کردن این تکنولوژی است تا همه مردم بتوانند از این لباس ها خریداری کنند. بنا بر برخی گزارشات پیش بینی می شود که بازار لوازم پوشیدنی الکترونیکی تا سال ۲۰۲۰ بسیار قدرتمند شود. اما تا اکنون این لباس ها در حد یک ایده جاه طلبانه بوده اند. برخی تولیید کنندگان لباس معروف توانسته اند برخی ژاکت های هوشمند بسازند. برخی دیگر هم در درون لباس هایشان LED هایی گذاشته اند که با توجه به محیط اطرافشان تغییر رنگ می دهند. اما این صنعت هنوز جای رشد بسیاری دارد.

لباس هایی پر از تکنولوژی - تکفارس 

لوازم پزشکی در مقیاس کوچک

پیش بینی شده که تا سال ۲۰۲۵ ارزش بازار تکنولوژی لباس های پوشیدنی به ۷۰  میلیارد USD می رسد. بیشترین استفاده از این لوازم هم اعلام شده که در بخش پزشکی است. لباس هایی که وضعیت سلامت مردم را نمایش می دهد و صورت بروز برخی مشکلات به فرد هشدار می دهد. با پیشرفت تکنولوژی و افزایش صنایع و لوازم نانو تکنولوژی لوازم پزشکی در حال کوچک تر و همچنین هوشمند تر شدن هستند. ابزار هایی مانند میکروچیپ ها، بیوسنسور ها و باتری های بسیار کوچک ساخت لوازم بسیار کوچک پزشکی  دیگر کار بسیار دشواری نیست. این لوازم کوچک می توانند به وسایل بزرگ تر Connect شوند و اطلاعاتی را که به دست می آورند برای آن ها ارسال کنند.

گرمای بدن

پروژه های بسیار بزرگی برای استخراج انرژی بدن راه اندازی شده اند. هدف این تحقیقات این است تا از گرمای بدن برای تأمین انرژی مورد نیاز سنسور های بر روی این لوازم پوشیدنی استفاده کرد. با انجام این کار دیگر نیازی به قرار دادن باتری در درون این وسایل نیست. به عنوان مثال می توان لوازمی ساخت که به کسانی که آسم دارند را از آلودگی هوا باخبر می کند.

لباس هایی پر از تکنولوژی - تکفارس 

همچنین تحقیقاتی هم برای استفاده از عرق افراد در انجام است. بطوری که افراد با پوشیدن پچ های مخصوص که عرقشان را آنالیز می کند از سالم بودن یا نبودن خود مطلع می شوند.

بهبود ایمنی

ابزار آلات پزشکی متفاوتی با هدف بهبود ایمنی و محافظت بدن شما طراحی شده اند. به عنوان مثال پچ های انعطاف پذیری که به اشعه فرابنفش حساس هستند. این پچ ها به مانیتور ها و سنسور هایی که میزان نور خورشید تابیده شده و جذب شده را به شما اعلام می کند.

لباس هایی پر از تکنولوژی - تکفارس 

دستبند های هوشمندی در دست تولید هستند که هنگامی که فرد در خطر است یا گم شده و راهش را نمی داند بر دستبند خود Double Tap می کند و مکان و درخواست کمکی به Contact های ضروری آن ها فرستاده می شود.

این تکنولوژی ها و مانند آن ها را تا سال ۲۰۲۰ بطور رایج مشاهده خواهیم کرد؟به نظر شما این لوازم و لباس ها در زندگی ما چقدر می توانند کمک کنند؟

منبع: Iceetech

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید