امن‌ترین مرورگر موجود کدام است؟(قسمت سوم) - تکفارس 
امن‌ترین مرورگر موجود کدام است؟(قسمت سوم) - تکفارس 

امن‌ترین مرورگر موجود کدام است؟(قسمت سوم)

علی اکبر اکبرزاده
۳۰ آبان ۱۳۹۶ - 10:29
مرورگر امن

با آخرین قسمت این سری مقالات در خدمت شما هستیم تا در نهایت بتوانیم بهترین مرورگر از نظر بالا بودن امنیت در فضای مجازی را معرفی کنیم. تا به اینجا کروم، اینترنت اکسپلورر و فایرفاکس را مورد بررسی قرار داده‌ایم و در آخر قصد داریم نگاهی دقیق‌تر به دو تا از مرورگر‌هایی که محبوبیت کمتری دارند؛ بیندازیم.

سافاری

میلیون‌ها کاربر از این مرورگر استفاده می‌کنند و به طور پیش‌فرض بر روی محصولات اپل نصب شده است. این مرورگر ۵٫۰۸ درصد سهم بازار را در اختیار دارد، که اگر آیفون‌ها و آیپد ها را نیز در این شمارش به حساب بیاوریم قطعا با افزایش این درصد مواجه خواهیم شد.

امن‌ترین مرورگر موجود کدام است؟(قسمت سوم) - تکفارس 

بسیاری از ما به امنیت محصولات اپل اطمینان داریم و سافاری به عنوان مرورگر پیش‌فرض مک‌ها کار می‌کند و اغلب به همین دلیل از آن استفاده می‌کنند. به جز این مورد سافاری بیشترین سازگاری را با مک دارد؛ ولی گوگل کروم نیز گزینه خوبی برای آن‌ها است.

همان‌طور که احتمالا متوجه شده‌اید تمام اپلیکیشن‌های موجود در آیفون در فضای سندباکس قرار دارند تا آسیب‌ها را محدود کنند و به همین دلیل است که برای هر کاری و هر دسترسی به دوربین و یا مخاطبان شما نیاز به اجازه دارد. چنین سیستمی در مورد مرورگر این کمپانی نیز صدق می‌کند و تقریبا هر قدمی که بر‌می‌دارید و هر کار کوچکی در فضای این مرورگر نیاز به اجازه مستقیم شما دارد.

امن‌ترین مرورگر موجود کدام است؟(قسمت سوم) - تکفارس 

هرچند این مرورگر برخی از اطلاعات شخصی شما را برای طبقه‌بندی کردن در اختیار می‌گیرد؛ ولی در کل سافاری هرچه که شما از امنیت در فضای مجازی بخواهید را دارد.

یکی از بزرگترین مشکلات این مرورگر برنامه بروزرسانی‌هایش است. سافاری هر ۵۴ روز یک‌بار آپدیت می‌شود. به این موضوع می‌توان از دو منظر نگاه کرد. خوشبختانه در سال ۲۰۱۶ تعداد حفره‌های امنیتی یافت شده در سافاری بسیار کمتر از کروم و فایرفاکس و تنها ۵۶ عدد بوده است. این تعداد برای سافاری در سال ۲۰۱۵ نیز ۱۳۵ بوده است که نشان از پیشرفت سال‌به‌سال این مرورگر دارد. در نتیجه می‌توان گفت وقتی مشکلات کمتری وجود دارد پس به آپدیت‌های زود به زود نیست. نکته خوب دیگر این مدت زمان طولانی برای انتشار آپدیت این است که کاربران بیشتری این بروزرسانی‌ها را دریافت و نصب می‌کنند. خوب حالا باید بررسی کرد که سافاری از چه مشکلاتی رنج می‌برد؟

مرورگر امن

پروژه صفر گوگل در یک تحقیق عمومی روی امنیت ۵ تا از مهم‌ترین مرورگرها مشخص کرده است که سافاری یکی از نا امن‌ترین مرورگر‌های دنیا است! در این تحقیق ۳۱ باگ امنیتی یافت شد که سهم سافاری از این تعداد ۱۷ باگ بوده است که ما را کمی شوکه می‌کند. کروم ۲ باگ و فایرفاکس و اینترنت اکسپلورر هرکدام دارای ۴ باگ امنیتی بودند؛ اما نکته‌ای که ما را به فکر فرو می‌برد این است که گوگل این تست‌ها را راه اندازی کرده است و در کمال تعجب مرورگر رقیبش بدترین و کروم بهترین مرورگر از نظر امنیتی می‌شود؛ ولی این باگ‌ها وجود داشتند و از آن موقع کمپانی‌های مختلف بسته‌های مختلف برای حل مشکلات منتشر کرده‌اند. سافاری در مسابقه‌ای که در قسمت اول به آن اشاره کردیم و گفتیم که هیچ‌کدام از هکرها نتوانستند کروم را در مدت زمان تعین شده هک کنند نیز سربلند بیرون نیامد و تعداد زیادی از این هکر‌ها توانستند سافاری را به زانو در آورند.

اوپرا

به آخرین مرورگر مورد نظر در این مقاله رسیدیم. شاید تا کنون به نتیجه رسیده‌اید و امن‌ترین مرورگر را از نظر خودتان انتخاب کرده‌اید؛ اما باید برای آخرین شرکت کننده نیز وقت گذاشت و به آن حق دفاع از خود را داد.

مرورگر امن

اوپرا چندماه قبل از اینترنت اکسپلورر در سال ۱۹۹۵ منتشر شد و در کنار کمترین محبوبیت، لقب قدیمی‌ترین مرورگر لیست را نیز یدک می‌کشد. سن بالا گریبان‌گیر اوپرا در اواخر دهه گذشته شده بود و می‌رفت که برای همیشه فراموش شود؛ اما در سال ۲۰۱۳ انقلابی در این مروگر رخ داد. در این سال هسته‌ اوپرا به هسته مشابه کروم تغییر داده شد و به همین دلیل به همان اندازه امن‌ و دارای سندباکسینگ مشابه است.

حتی امن‌ترین وبسایت‌های موجود نیز ممکن است دارای محتوای مشکوک باشد و به همین دلیل است که اوپرا تمام مواردی را که ممکن است به کامپیوتر شما آسیب برسانند را تشخیص داده و بلاک می‌کند. اوپرا به طور اتوماتیک برنامه‌های محدود کردن تبلیغات را دانلود می‌کند و تجربه‌ای امن‌ و سریع‌تر در اختیار شما می‌گذارد. در زمینه شخصی‌سازی نیز اوپرا از افزونه‌های خوبی برخورددار است که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

اگر اوپرا و کروم دقیقا مانند هم هستند و کروم نیز از محبوبیت بسیار بیشتری برخورددار است؛ چرا باید زحمت انتقال به اوپرا را به خود دهیم؟ اول‌ این‌که همین محبوبیت کمتر باعث جذب هکر‌های کمتری شده و نکته دیگر استفاده از یک VPN داخلی در اوپرا است که تا زمانی که از این مرورگر استفاده می‌کنید؛ می‌توانید از این سرویس به طور رایگان استفاده کنید. همانطور که می‌دانید استفاده از این سرویس به طور قابل توجهی باعث بالا رفتن امنیت شما در فضای مجازی می‌شود.

چیز زیادی برای انتقاد به این مرورگر یافت نمی‌شود؛ اما باز هم باید متاسفانه به این موضوع اقرار کرد که اوپرا نیز اطلاعات شخصی؛ مانند ایمیل، آدرس آی‌پی و رزولوشن صفحه را جمع‌آوری می‌کند. اوپرا به طور خودکار آپدیت می‌شود و شما نباید زحمت این‌کار را به خودتان بدهید. این بروزرسانی‌ها هر ۴۸ روز یک‌بار منتشر می‌شوند که رتبه چهارم جدول را از این نظر از آن خود می‌کند و فقط سافاری را پایین‌تر از خود می‌بیند.

نتیجه؟

ما تمام ۵ مرورگر محبوب بازار را بررسی کردیم و الان وقت نتیجه‌گیری است. پر واضح است که کروم و اوپرا به دلیل استفاده از هسته و تکنیک‌های مشابه امن‌ترین انتخاب‌های موجود هستند. کروم و اوپرا به ترتیب دارای بیشترین و کمترین سهم بازار هستند و شاید اوپرا به این دلیل و دارا بودن امکانات بیشتر، انتخاب بهتری نسبت به گوگل کروم است. جدای از این، ما سیاست‌های موزیلا در زمینه امنیت و تلاش‌های این کمپانی برای برقراری امنیت آنلاین را قابل احترام می‌دانیم و فایرفاکس نیز ارزش امتحان کردن دارد. نکته آخر و مهم این است که تمام مشکلاتی که در مرورگر‌ها یافت می‌شود سریعا توسط تیم پشتیبانی کمپانی‌های سازنده قابل تشخیص هستند و به همین دلیل مهم‌ترین راه برای برقراری امنیت آنلاین، آپدیت کردن مرورگر‌تان است!

منبع: MakeUseOf

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید