تکنولوژی ، نابودگر شغل مردم؟ - تکفارس 
تکنولوژی ، نابودگر شغل مردم؟ - تکفارس 

تکنولوژی ، نابودگر شغل مردم؟

محراب کرامتی
۳۰ آبان ۱۳۹۶ - 14:58
تکنولوژی و ماشینی شدن

نیازی به ترسیدن نیست

شاید به گوشتان خورده باشد که ربات ها اکنون می توانند همه ی کارهایی که انسان ها انجام می دهند را انجام دهند. شاید شنیده باشید که در آینده قرار است ربات ها به جایتان کار کنند و دیگر نیازی به شما نیست. متخصصان می گویند که بین ۳۸ تا ۵۷ درصد شغل های موجود در جهان می توانند ماشینی شوند و تا چند دهه بعد این اتفاق می افتد. اتوماسیون فرایندی ترسناک برای برخی افراد و سودمند برای برخی دیگر است. شغل های اداره ای، حمل و نقلی، کارخانه ای و … همگی در خطر هستند و معلوم نیست که با پیشرفت برخی تکنولوژی ها چه بر سر زندگی مردم می آید.

تکنولوژی ، نابودگر شغل مردم؟ - تکفارس 

برای خاتمه دادن به این ترس ها و نگرانی ها دو اقتصاد دان ITIF( بنیاد نوآوری و فناوری اطلاعات)  با آنالیز داده های مربوط به شغل های مختلف به این نتیجه رسیدند که نگرانی های موجود بیهوده بوده و آینده ای تاریک منتظر انسان ها نیست.

برای رسیدن به این نتایج آن ها بر روی شناسایی افزایش و کاهش شغل هایی که مربوط به پیشرفت ها تکنولوژی بودند تمرکز کردند. بری مثال با اتوماسیون صنعت خودرو سازی و ماشین شویی عده زیادی شغل خود را از دست دادند.  پس از بررسی های فراوان این دو نفر به نتایج زیر رسیدند:

  • تعداد کلی شغل های موجود در ۲۰ سال اخیر تغییر ناچیزی داشته است.
  • رشد صنایع موجود ضرر اتوماسیون را خنثی کرده است.
  • بین ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ آمریکا کمترین مقدار شغل را برای اتوماسیون از دست داد.

تکنولوژی ، نابودگر شغل مردم؟ - تکفارس 

تاریخ بر علیه تکنولوژی است

آن ها اعلام کردند که این نگرانی های موجود بیشتر به خاطر نداشتن اطلاعات کافی و طرز تفکر اشتباه است. تغییراتی که در طول تاریخ بر زندگی انسان تاثیر گذاشته اند همواره در ابتدا باعث ایجاد ترس و شک شده بودند. رفتار های بر ضد تکنولوژی همیشه در طول تاریخ وجود داشته اند. از حکومت کلیسا ها و جلوگیری آن ها از سلطه تکنولوژی گرفته تا اعتراض به ماشینی شدن صنعت لباس در سال ۱۸۳۰ همگی نشان از آن دارند که بشریت در برابر تغییر مقاومت می کند. در سال ۱۸۳۰ کارگران ضراعی انگلستان بیشتر دستگاه های پارچه بافی را نابود کردند و به اعتراض دست زدند.

در سال ۲۰۱۴ هم راننده تاکسی های پاریس چرخ تاکسی های Uber را پاره می کردند تا آن ها نتوانند کار خود را انجام دهند. این تکنولوژی و  مشکلات مربوط به آن بطور مشابه در کشور خودمان هم قابل مشاهده است.

تکنولوژی ، نابودگر شغل مردم؟ - تکفارس 

در آخر

Mark Zuckerberg، بنیان گذار اصلی فیس بوک، در این باره گفت که:”اگر ما روند پیشرفت خود را برای نگرانی های بی مورد آهسته کنیم. سود چشمگیری که از آن برای همگان حاصل می شود را از بین می بریم.”

او همچنین گفت که جامعه گاهی اوقات از  تاثیر مثلت تکنولوژی چشم پوشی می کند اگر که ترس اشتیاقشان را کور کند و مانع نوآوری و خلاقیت شود.

باید قوانین مشخصی برای حمایت از مردم و ایجاد شغل های مناسب برایشان ایجاد شود اگر که رهبران صنایع در دنیا می خواهند که بیشتر صنایع بطور کلی ماشینی شوند و در آن ها اتوماسیون اتفاق افتد. این قوانین تنظیم کننده باید به خوبی اجرا و نظارت شوند تا این کار نتیجه دهد.

منبع: Futurism

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید