روسیه به وجود ابر رادیواکتیو در آسمان اروپا اعتراف کرد - تکفارس 
روسیه به وجود ابر رادیواکتیو در آسمان اروپا اعتراف کرد - تکفارس 

روسیه به وجود ابر رادیواکتیو در آسمان اروپا اعتراف کرد

علی اکبر اکبرزاده
۶ آذر ۱۳۹۶ - 17:16
روسیه به وجود ابر رادیواکتیو در آسمان اروپا اعتراف کرد - تکفارس 

در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۷ چندین آژانس تحقیقاتی در سراسر اروپا متوجه شدند که غلظت مواد رادیواکتیو در آسمان قاره سبز به طرز غیرمعمولی بالا رفته است. تعدادی از کشور‌های اروپایی اعتقاد داشتند که روسیه مسوول ایجاد این ابر رادیواکتیو است؛ در حالی که خود کارشناسان روسی از اول وجود این مواد را تکذیب می‌کردند.

سازمان حفاظت رادیو اکتیو و امنیت هسته‌ای فرانسه یکی از اولین مرکز‌هایی بود که وجود مواد رادیو اکتیو در آسمان اروپا را تایید کرد. این مرکز متوجه شد که سطح غلظت یکی از ایزوتوپ‌های فلز سنگین رادیواکتیوی روتنیوم بالاتر از حد معمول است.

نهم نوامبر این سازمان اعلام کرد که ایزوتوپ مورد نظر را از تاریخ ۲۷ سپتامبر تا ۱۳ اکتبر در فرانسه ردیابی و مشاهده کرده است. غلظت اندازه‌گیری شده به خوبی نشان می‌داد که منبع این مواد جایی بین رودخانه ولگا و رشته کوه‌ اورالز در روسیه است.

رادیواکتیو

سازمان محیط زیست روسیه نیز این موضوع را تایید و اعلام کرد که دو تا از ایستگاه‌های این بخش در کوه‌های اورالز جنوبی غلظت این ایزوتوپ را ۱۰۰۰ برابر مقدار معمول گزارش کرده‌اند که این اطلاعات با یافته‌های کشور فرانسه نیز همخوانی دارد. با این حال رییس این سازمان محیط زیست روسیه، آقای ماکسیم یاکوونکو، در یک اظهار نظر اشاره کرده است که کشور روسیه عامل این آلودگی‌ها نیست و مرکز هسته‌ای روسیه نیز نشت هرگونه مواد از تاسیسات این کشور‌ را تکذیب کرده است.

اما آیا این بالاتر از حد معمول بودن غلظت این مواد برای مردم اروپا مشکلی ایجاد می‌کند؟ پاسخ سازمان محافظت رادیواکتیو فرانسه “نه” است. این مقدار برای مردم و محیط زیست مشکلی ایجاد نمی‌کند و به جز آن هیچ اثری از آن‌ها از تاریخ ۱۳ اکتبر به این‌ طرف دیده نشده است.

اگر خطری نیز باشد مخصوص مردم محلی روسیه در نزدیکی تاسیسات هسته‌ای این کشور است. بهتر است که روسیه پنهان‌کاری را کنار بگذارد تا مانند گذشته اتفاقات ناگوار برای مردم این کشور نیفتد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.