در نروژ اکثریت ماشین‌های جدید الکتریکی یا هیبریدی هستند - تکفارس 
در نروژ اکثریت ماشین‌های جدید الکتریکی یا هیبریدی هستند - تکفارس 

در نروژ اکثریت ماشین‌های جدید الکتریکی یا هیبریدی هستند

حمیدرضا مزدورانی
۲۲ دی ۱۳۹۶ - 19:00
در نروژ اکثریت ماشین‌های جدید الکتریکی یا هیبریدی هستند - تکفارس 

نروژ سال ۲۰۱۷ از یک نقطه‌ی عطف در زمینه‌ی خودرو‌های الکتریکی عبور کرد. در این سال بیش از نیمی از خودروهای فعال شده را ماشین‌های الکتریکی تشکیل می‌دهند. این کشور در نظر دارد تا سال ۲۰۴۰ میلادی خودرو‌های سوختی را از رده خارج کند.

اولین و پیشتاز

مصرف‌کنندگان در سوئد بیش از هر جایی دیگر انقلاب خودرو‌های پاک را رقم زده‌اند. فدراسیون مستقل جاده‌ای نروژ در سال ۲۰۱۷ گزارش داده: «بیش از نیمی از ثبت‌نام های جدید مربوط به خودرو‌های الکتریکی است».

معافیت‌های مالیاتی بی‌سابقه و توان مالی بالا کمک کرده‌اند تا خودروهای الکتریکی بیش از۵۲ درصد کل فروش را در سال ۲۰۱۷ به دست بیاورند. این یک رشد بلقوه نسبت به سال ۲۰۱۶ است که خودروهای الکتریکی تنها ۴۰ درصد سهم بازار را در اختیار داشتند.

شرکت Tesla یکی از عوامل اصلی این ماجراست. بنا به گزارش Electrek توانایی این شرکت در زدن رکورد تحویل خودرو در ماه دسامبر نقش مهمی را در به دست آمدن این آمار در این کشور ایفا کرد. تسلا نزدیک ۲۵۰۰ خودرو مدل  S و X به این کشور تحویل داده است و این دو مدل در لیست پرفروشترین‌ها در ماه دسامبر، در جایگاه اول و دوم قرار گرفته‌اند.

سراسر دنیا

نروژ تنها کشوریست که برنامه‌های مختلفی برای توقف تولید و فروش ماشین‌های سوختی در دهه‌ی آینده دارد. پارلمان این کشور یک هدف غیر الزام‌آور برای سال ۲۰۲۵ تعیین کرده است. در حالی که کشور‌های دیگر مانند فرانسه، بریتانیا و‌ هند هدف خود را سال ۲۰۴۰ تعیین کرده‌اند. ایالت‌های مستقل همچون کالیفرنیا در ایالات متحده امریکا نیز برای دست‌یابی به این هدف اقداماتی را انجام داده‌‌‌اند.

همزمان با بهبود فناوری‌های باتری و ذخیره الکتریسیته،کاهش قیمت ماشین‌های الکتریکی ادامه خواهد یافت و در نهایت این کاهش قیمت باعث خواهد شد که خرید خودروهای الکتریکی از خرید خودروهای الکتریکی نیز به صرفه‌تر باشد.

آلودگی سوخت‌های فسیلی مرگ‌آور است و حذف یکی از منابع آلودگی خطرناک نه تنها کمک به تمیز کردن هوا، به نفع سلامتی انسان است بلکه توانایی کره‌ زمین را در مقابله با به هم خوردن چرخه آب و هوایی نیز بیشتر می‌کند.

هر ساله هزاران نفر به علت آلودگی‌های مضر در هوا می‌میرند. این تعداد حتی از تعداد قربانیان صدمه‌های مغزی نیز بیشتر است. در صورت جایگزین کردن خودرو‌های الکتریکی با خودرو‌‌های سوختی و حتی بیشتر از آن، شارژ کردن باتری‌های آن‌ها با استفاده از انرژی تجدیدپذیر می‌توان حجم این آلاینده‌ها را به مقدار بسیار کمی کاهش داد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید