۵ نوآوری برتر حوزه‌ی تکنولوژی در سال ۲۰۱۷ - تکفارس 
۵ نوآوری برتر حوزه‌ی تکنولوژی در سال ۲۰۱۷ - تکفارس 

۵ نوآوری برتر حوزه‌ی تکنولوژی در سال ۲۰۱۷

کسری نراقی
۲۴ دی ۱۳۹۶ - 20:43
۵ نوآوری برتر حوزه‌ی تکنولوژی در سال ۲۰۱۷ - تکفارس 

یکی دو هفته‌ای است که وارد سال جدید میلادی شده‌ایم؛ سالی که از همان ابتدا، با رونمایی‌های بزرگ و مختلفی در حوزه‌ی تکنولوژی آغاز شده است. با این حال، بد نیست از این فرصت استفاده‌ای کنیم و نیم نگاهی به بهترین اتفاقات این صنعت در سال گذشته‌ی میلادی بیاندازیم.

نوآوری‌ها، اختراعات و پیشرفت‌هایی که حوزه‌ی تکنولوژی در سال گذشته‌ی میلادی معرفی کرد، آن‌قدر بزرگ و مهم بودند که احتمالا در آینده‌ی نزدیک فقط باید منتظر گسترش آن‌ها باشیم، تا اینکه چیز جدیدی ببینیم.

صنعت گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۱۷ شاهد تغییرات بزرگ شد. هوش مصنوعی و هدست‌های واقعیت مجازی به خانه‌های افراد راه پیدا کردند و برخی از رویاهایی که افراد دهه‌ها پیش برای کنسول‌های بازی در سر می‌پروراندند، به حقیقت پیوستند.

در ادامه به نوآوری‌های بزرگ و تکان دهنده‌ی حوزه‌ی تکنولوژی، بدون ترتیب خاصی، در سالی که گذشته خواهیم پرداخت.

 

تکنولوژی تشخیص چهره در گوشی‌های هوشمند

روندی که سامسونگ در سال ۲۰۱۶ با گوشی‌های هوشمند خود شروع کرد، در جدیدترین محصول اپل کامل شد. امسال شاهد رونمایی و عرضه‌ی آیفون ۱۰ بودیم و می‌توانیم بدون شک، قابلیت تشخیص چهره‌ی این گوشی یا همان «فیس آی‌دی» (Face ID) را به عنوان بزرگ‌ترین قابلیت آیفون جدید اپل معرفی کنیم.

تکنولوژی تشخیص چهره در آیفون ۱۰، با استفاده از چند سنسور که در جلوی گوشی قرار گرفته کار می‌کند. آیفون ۱۰ هزاران نقطه را به سمت چهره‌ی فرد می‌فرستد و یک مدل سه بعدی از چهره تولید می‌کند. دقت این مدل سه بعدی ساخته شده آن‌قدر بالاست که درصد خطا در آنلاک شدن گوشی، بسیار پایین می‌آید.

دیگر قابلیت‌های گوشی جدید اپل، مثل یک بریدگی بزرگ روی صفحه‌ی نمایش، نبود حسگر اثر انگشت روی این گوشی یا قیمت و مشخصات فنی آیفون x همگی جای صحبت دارند، ولی نمی‌توان این موضوع را انکار کرد که تکنولوژی تشخیص چهره‌ی آیفون ۱۰، یکی از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های سال ۲۰۱۷ است.

۵ نوآوری برتر حوزه‌ی تکنولوژی در سال ۲۰۱۷ - تکفارس 

 

 

همه‌گیر شدن تلویزیون‌های اولد و محتوای HDR

در سال ۲۰۱۷ شاهد کاهش قیمت تلویزیون‌های اولد (OLED) بودیم؛ تلویزیون‌هایی که هر پیکسل در آن، منبع نوری مجزایی دارد و به همین دلیل، کنتراست رنگ‌ها به بیشترین میزان خود می‌رسد. تلویزیون‌های امروزی همگی سال‌هاست که از وضوح تصویر ۴K هم پشتیبانی می‌کنند، ولی اتفاق بزرگ سال ۲۰۱۷ در صنعت تلویزیون، به کاری گیری و محبوبیت فرمت HDR بود.  بیشتر فیلم‌ها، سریال‌ها یا بازی‌ها امروزه نیز با پشتیبانی از HDR عرضه می‌شوند. در اینجا لیستی از شبکه هایی که از فرمت ۴K HDR ساپورت میکنند را میتوانید مشاهده کنید.

صفحه‌های نمایش و تلویزیون‌های معمولی، توانایی نمایش ۱۶.۷ میلیون رنگ مختلف را دارند. تلویزیون و صفحه‌های نمایشی که از فرمت HDR یا همان High Dynamic Range پشتیبانی می‌کنند، می‌توانند بیش از ۱ میلیارد رنگ را نمایش دهند. همین موضوع باعث می‌شود که تصاویر، با اختلاف زیادی واقعی‌تر از گذشته به نظر برسند.

هر روز به تعداد صفحه‌های نمایشی که از HDR پشتیبانی می‌کنند، افزوده می‌شود. برای مثال گوشی‌های هوشمندی مثل گلکسی نوت ۸ سامسونگ هم از ویدیوهای HDR کاملا پشتیبانی می‌کنند.

 

هوش مصنوعی و اسپیکرهای هوشمند

هوش مصنوعی، قدم بعدی پیشرفت تکنولوژی محسوب می‌شود. با این حال، هنوز تا ساخت یک هوش مصنوعی کامل که بیاموزد و رشد کند، فاصله‌ی زیادی داریم و به نسخه‌های کوچکتر آن بسنده کرده‌ایم؛ نسخه‌هایی که در سیستم‌های عامل، گوشی‌های هوشمند و اسپیکرها یافت می‌شوند.

در سال ۲۰۱۷ شاهد فروش بالای اسپیکرهای هوشمند بودیم؛ طوری که آمازون توانست در سال گذشته نزدیک به ۲۰ میلیون دستگاه اسپیکر «اکو» بفروشد. حتی شش ماه نیست که گوگل اسپیکر هوشمند خود یعنی Google Home را وارد بازار کرده و توانسته است به فروشی ۶ میلیون دستگاهی برسد.

۵ نوآوری برتر حوزه‌ی تکنولوژی در سال ۲۰۱۷ - تکفارس 

اسپیکرهای هوشمند در سال ۲۰۱۷ کنترل بخش‌های مختلف خانه‌ی افراد، از وسایل خانگی گرفته تا ابزارهای مختلف را به دست گرفتند. اسپیکرهای هوشمند در سال ۲۰۱۷ وظیفه‌ی تنظیم برنامه‌های افراد، ملاقات‌های آن‌ها و حتی کنترل برخی بازی‌ها را داشتند.

اگر بگوییم بزرگترین اتفاق حوزه‌ی تکنولوژی در سال ۲۰۱۷ منشی‌های هوشمند و اسپیکرهای هوشمند بودند، چندان هم اغراق نکرده‌ایم.

 

 

کنسول خانگی و کنسول دستی در یک دستگاه

اینکه بتوانید یک کنسول بازی را در همه حال، چه در خانه و چه در تمام مکان‌ها، در اختیار داشته باشید، یکی دو دهه‌ی چیزی بیش از یک ایده نبود. نینتندو در سال ۲۰۱۷ توانست این ایده را به بهترین شکل ممکن، عملی کند و موفقیتی بسیار بزرگ را برای خود رقم بزند.

کنسول بازی «نینتندو سوییچ» را می‌توان در خانه به تلویزیون متصل و با استفاده از آن بازی کرد. زمانی هم که از خانه خارج می‌شوید، کنسول را از روی استند آن خارج می‌کنید و بازی کردن خود را به صفحه‌ی نمایش ۶ اینچی آن می‌سپارید.

نینتندو سوییچ دسته‌هایی دارد که در کنار آن قرار می‌گیرند و از کنسول جدا می‌شوند. زمانی که در خانه هستید و پای تلویزیون نشسته‌اید، دسته‌ها را از کنسول خارج می‌کنید. زمانی هم که می‌خواهید کنسول را حمل کنید، دسته‌ها را در کنار آن قرار می‌دهید و نینتندو سوییچ تبدیل به یک کنسول دستی قدرتمند می‌شود.

کنسول سوییچ در سال ۲۰۱۷ عرضه شد و در کمتر از ۹ ماه توانست بیش از ۱۰ میلیون دستگاه بفروشد؛ رقمی که برای هیچ کنسول بازی دیگری در تاریخ سابقه ندارد. می توانید تعدادی از بهترین بازی های نینتندو سوییچ را از این لیست مشاهده کنید.

 

صفحه‌های نمایش بدون حاشیه در گوشی‌های هوشمند

می‌توانیم جریان جدیدی که در صنعت گوشی‌های هوشمند به وجود آمده است را یک تنه به پرچم‌دار سال ۲۰۱۷ سامسونگ نسبت دهیم. گوشی گلکسی اس ۸ سامسونگ، با صفحه‌ی نمایش خمیده و بدون حاشیه‌ی خود، ظاهری جدید را به گوشی‌های هوشمند معرفی کرد؛ ظاهری که به جرات می‌توان گفت هنوز هم رقیبی برای آن پیدا نشده است.

پس از این گوشی سامسونگ، شرکت‌های فعال در صنعت گوشی‌های هوشمند یکی پس از دیگری تصمیم گرفتند تا حاشیه‌ی صفحه‌ی نمایش گوشی‌های خود را کاهش دهند.

کار به جایی رسیده است که حتی گوشی‌های ارزان قیمت و به اصطلاح میان رده‌ی بازار هم به استفاده از صفحه‌های نمایش کشیده با حاشیه‌های کم روی آورده‌اند. جریانی که سامسونگ گلکسی اس ۸ در صنعت گوشی‌های هوشمند راه انداخت، قرار نیست به این زودهای فروکش کند و بدون شک پیشرفت‌های چند سال آینده‌ی این صنعت، در راستای کاهش هر چه بیشتر حاشیه‌ی صفحه‌های نمایش خواهد بود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.