تهدیدات واقعی پس از یک جنگ هسته‌ای چیست؟ - تکفارس 
تهدیدات واقعی پس از یک جنگ هسته‌ای چیست؟ - تکفارس 

تهدیدات واقعی پس از یک جنگ هسته‌ای چیست؟

مهدی شفیعی
۶ بهمن ۱۳۹۶ - 20:00
تهدیدات واقعی پس از یک جنگ هسته‌ای چیست؟ - تکفارس 

زمستان هسته‌ای

در شرایط ژئوپولوتیک فعلی و با توجه به تنش‌هایی که بین ایالات متحده‌ی آمریکا و کره‌ی شمالی وجود دارد، امکان وقوع یک جنگ هسته‌ای در همه جا وجود دارد. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خاطر نشان کرده است که احتمال رها کردن یک بمب هسته‌ای بر روی کره‌ی شمالی و رهبر آن کیم جونگ-اون (Kim Jong-un) وجود دارد.

درک ما از آنچه که پس از یک جنگ هسته‌ای اتفاق می‌افتد در طی زمان بیشتر شده است. مطالعات اولیه با استفاده از مدل‌های ساده نشان می‌دهند که نتایج فاجعه آمیز خواهند بود. (بعنوان مثال خنک شدن شدید و طولانی مدت آب و هوای کره‌ی زمین و پدید آمدن زمستان هسته‌ای از پیامد‌ها خواهد بود) اما مطالعات با استفاده از مدل‌های پیچیده‌تر در سال ۱۹۸۰ نشان می‌دهد که پس از یک جنگ هسته‌ای آن‌چه که انتظار داشتیم رخ نخواهد داد. یعنی چیزی شبیه به پاییز هسته‌ای را به جای زمستان هسته‌ای شاهد خواهیم بود.

تهدیدات واقعی پس از یک جنگ هسته‌ای چیست؟ - تکفارس 

هر چند در سال ۲۰۰۸ یک مقاله‌ی جدید در Physics Today اثرات زمستان هسته‌ای را بررسی کرد. علاوه بر این، محققان برآورد می‌کنند که حتی یک جنگ هسته‌ای منطقه‌ای می‌تواند برای سال‌ها تمام محصولات یک زمین را نابود کند و جرقه‌ای برای قحطی باشد و اثرات محیط زیستی آن تا مدت‌ها باقی خواهد ماند.

پاول ادواردز (Paul Edwards)، محقق ارشد دانشگاه استنفورد با تمرکز بر روی پیامد‌های یک زمستان هسته‌ای به Futurism گفت: این موضوع، همچنان یک تحدید بزرگ است. حتی اگر به جای جنگ بزرگ هسته‌ای از سلاح‌های هسته‌ای نیز استفاده شود بازهم تاثیرات خطرناک خواهد بود. این اسلحه‌های هسته‌ای نیز همچنان برای آب و هوا و به طبع برای ما بسیار خطرناک است.

وقتی یک حمله‌ی هسته‌ای انجام می‌شود، همه چیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. از تابش‌های هسته‌ای پس از آن گرفته تا کمبود مواد غذایی. بنابراین زندگی روزمره‌ی افراد تهدید می‌شود.

ادوارز خاطر نشان کرد: من هنوز نگران حمله‌ی احتمالی هسته‌ای هستم. این حمله ممکن است از جانب آمریکا بعنوان یک حمله‌ی پیشگیرانه باشد یا شاید از جانب کره‌‌ی شمالی بعنوان یک تهدید صورت پذیرد. البته بعید است که این کار از کره‌ی شمالی سر بزند، چرا که آن‌ها می‌دانند پس از ٖآن، از بین خواهند رفت. اما این امر غیر ممکن نیست.

ادواردز خاطر نشان می‌کند که بزرگترین نگرانی در مورد یک جنگ هسته‌ای همین «تصادفی بودن» آن است که می‌تواند به دلیل افزایش تنش‌ها بین دو طرف رخ بدهد. با توجه به صحبت‌هایی که در ماه‌های اخیر از رهبران جهان شنیده‌ایم، دیدن این‌که این نگرانی‌ها از کجا می‌آیند ساده خواهد بود. (واقعیت این است که حتی یک حمله‌ی هدفمند هسته‌ای نیز منجر به یک زمستان هسته‌ای در کل زمین می‌شود.)

پناهگاه‌های روز حادثه

برخی از شرکت‌ها اقداماتی برای آماده ساختن ما برای رویارویی با جنگ هسته‌ای را انجام می‌دهند. شرکت Rising S پناهگاه‌هایی را فراهم آورده است که در اثر بدترین حادثه‌ها نیز فضایی ایمن برای ساکنین به وجود می‌آورد. این پناهگاه‌ها زیر ۳۰ سانتی متر بتن و حداقل ۱۲۰ سانتی متر خاک قرار دارد و از طریق ورودی‌ زیر زمینی به خانه‌ی مالک متصل می‌شود.

این شرکت خاطر نشان کرد که به دنبال انتخاب ترامپ بعنوان رئیس جمهور آمریکا، کار آن‌ها رشد پیدا کرد و در سال ۲۰۱۷ شرکت Rising S حدود ۲۳۰ واحد نصب کرد و حدود ۱۲ میلیون دلار فروش داشت.

این پناهگاه‌ها برای حفاظت ساکنان در برابر حوادث طبیعی از زلزله تا انفجار هسته‌ای طراحی شده است. آن‌ها همچنین دارای هوای تمیز هستند و یک سیستم تمیز کننده‌ی اکسیژن در آن‌ها تعبیه شده است. اما باید دید که آیا این سیستم پس از انفجار هسته‌ای نیز کارآمد خواهد بود؟

ادواردز گفت: «اگر شما به مرکز انفجاز نزدیک نباشید، آن‌ها (پناهگاه‌ها) ممکن است برای مدتی از شما محافظت کنند، و شاید اگر فقط یک بمب در کار باشد، فاجعه پس از آتش‌ سوزی‌های اولیه و پاکسازی دودها آنقدر هم بد نباشد. اما اگر بیش از یک بمب منفجر شود، این پناهگاه نخواهد توانست از شما در برابر آن دفاع کند.»

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید