محققان دست آزمایشگاهی با توانایی احساس لمس را معرفی کردند - تکفارس 
محققان دست آزمایشگاهی با توانایی احساس لمس را معرفی کردند - تکفارس 

محققان دست آزمایشگاهی با توانایی احساس لمس را معرفی کردند

حمیدرضا مزدورانی
۳ بهمن ۱۳۹۶ - 17:00
محققان دست آزمایشگاهی با توانایی احساس لمس را معرفی کردند - تکفارس 

این روزها علم در حال تلاش برای بهتر کردن سطح کیفی زندگی ما انسان‌هاست. به تازگی گروهی از محققان، دست طبیعی قابل حملی را شبیه‌سازی کرده‌اند. این دست مصنوعی به کسانی که اندامشان را از دست داده‌اند کمک می‌کند تا احساس لمس آن‌ها بازگردانده شود. اگرچه این دست تنها یک نمونه است اما ما را برای رسیدن به هدف ساخت یک دست طبیعی، نزدیک‌تر کرده است.
نمونه طراحی شده

یک زن که بیش از ۲۰ سال پیش دست خود را از دست داده است اکنون با استفاده از این دست طبیعی قابل حمل و از طریق چند الکترود کوچک و سنسورهای پیچیده، توانسته احساس لمس خود را باز یابد.

این فناوری، دست ساخته ‌شده را به یک کامپیوتر متصل می‌کند که اطلاعاتی را که از انگشت‌های مصنوعی این دست ارسال می‌شود را به زبانی ترجمه می‌کند که مغز انسان می‌تواند آن را درک کند. سپس این اطلاعات از طریق الکترود به بدن انسان ارسال می‌شوند.

این پیشرفت نتیجه‌ی سال‌ها تحقیقات در زمینه‌ی رباتیک یک تیم در ایتالیا، سوئیس و آلمان است. خانوم آلمرینا ماسکارلو (Almerina Mascarello) که قبول کرد این دست مصنوعی را به مدت شش ماه استفاده کند پس از این آزمایش معتقد است که احساس نمی‌کند یک انسان فوق‌العاده باشد اما با این حال وی به خبرنگار BBC گفت که این دست برخی لذت‌های ساده‌ی زندگی همچون لباس پوشیدن یا از پا درآوردن کفش آن هم بدون کمک دیگری را، برای او به ارمغان آورده است. وی در اینباره گفت:

تمام چیزهای دنیایی واقعی هستند اما لازم است که شما بتوانید آن‌ها را لمس کرده و حس کنید.

پاولو روسینی (Paolo Rossini) متخصص مغز و اعصاب در بیمارستان دانشگاه اگوستینو جملی واقع در شهر رم این تکنولوژی را فراتر از این مسائل می‌بیند. وی به BBC گفت:

هنگامی که شما بتوانید یک دست رباتی را با مغز خود کنترل کنید، پس می‌توان به ساخت یک قطعه‌ی دیگر، با رفتارهای بهتر از یک دست با پنج انگشت نیز فکر کرد.

تجربه‌ی لمس کردن

تکنولوژی پایه ساخت این دست سازگار طبیعی، سال ۲۰۱۴ توسعه پیدا کرد. اما در آن زمان تجهیزات لازم برای آن بسیار بزرگ بودند و این باعث می‌شد نتوان پروژه را در اندازه‌ی یک دست طبیعی، پیاده کرد. دنیس آبو سورنسن (Dennis Aabo Sorensen) که دست خود را در سال ۲۰۰۴ در انفجار ترقه از دست داد، تجربه‌ی لمس با این دست آزمایشگاهی را فوق‌العاده توصیف کرد. او به CattolicaNews گفت:” توانایی احساس کردن بافت‌های مختلف، فهمیدن این که چه اشیائی سخت یا نرم هستند و نگه داشتن آن‌ها در دست، برای من باورنکردنی است” محققان پس از بررسی متوجه شدند که دنیس، در ۷۸ درصد موارد توانسته است فرق بین اشیاء نرم و سخت و حد وسط را درک کند. همچنین او در ۸۸ درصد مواقع، موفق شده است که اندازه و شکل اشیاء خاص همچون توپ بیسبال، شیشه و یا میوه‌ی نارنگی را توضیح دهد. سه سال بعد آلمرینا نیز توانایی مشابه را تنها با استفاده از یک کامیپوتر کوچک تعبیه شده در کوله پشتی به دست آورد.

سیلوسترو میکرا (Silvestro Micera)، یک متخصص مغز و اعصاب در دانشگاه EPFL سوئیس به خبرنگار BBC گفت:

ما هر لحظه به سمت واقعیت پیدا کردن فیلم‌های علمی تخیلی درست مانند دست آزمایشگاهی شخصیت لوک اسکای والکر (Luke Skywalker) در فیلم استاروارز جلو می‌رویم. یک دست کاملا کنترل شونده، و به اندازه‌ی دست یک انسان، حساس و دقیق.

همچنان که مراحل تست و توسعه هیجان انگیز است آلمرینا مجبور شد که دست آزمایشگاهی را بعد از شش ماه استفاده‌ پس بدهد. او امیدوار است که روزی دست‌های ازمایشگاهی بیشتری توسعه پیدا کنند و حتی تجاری نیز بشوند تا اون بتواند یک نمونه برای خود خریداری کرده و استفاده کند.

شما در مورد این فناوری چه دیدگاهی دارید؟ شما هم معتقید که با استفاده از کامیپوتر و فناوری می‌توان یک دست با کیفیت برابر یک دست طبیعی انسان ساخت؟. نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید