چین بزرگترین سرمایه‌گذار در حوزه‌ی انرژی‌های تجدیدپذیر - تکفارس 
چین بزرگترین سرمایه‌گذار در حوزه‌ی انرژی‌های تجدیدپذیر - تکفارس 

چین بزرگترین سرمایه‌گذار در حوزه‌ی انرژی‌های تجدیدپذیر

حمیدرضا مزدورانی
۸ بهمن ۱۳۹۶ - 08:00
چین بزرگترین سرمایه‌گذار در حوزه‌ی انرژی‌های تجدیدپذیر - تکفارس 

گزارش جدیدی که از IEEFA منتشر شده است، نشان می‌دهد که چین در صدر کشورهای سرمایه‌گذار در زمینه‌ی انرژی‌های تجدید‌پذیر بوده است. این کشور ۴۴ میلیارد دلار برای پروژه‌های مربوط به انرژی‌های پاک، در سراسر جهان سرمایه‌گذاری کرده است.
ساخت چین
چین برای تبدیل شدن به قدرت غیر قابل دسترس، در عرصه‌ی رقابت در زمینه‌ی انرژی‌های پاک تلاش می‌کند. گزارش جدیدی که توسط انستیتو اقتصاد انرژی و آنالیز مالی (Institute for Energy Economics and Financial Analysis) منتشر شده است حاکی از تلاش‌های زیاد این کشور برای به دست گرفتن رهبری جهان در پایه‌گذاری نسل جدید انرژِی‌های تجدیدپذیر است. این گزارش نشان می‌دهد کل سرمایه‌گذاری‌های این کشور در زمینه‌ی انرژی‌های پاک، در سال ۲۰۱۷ بیش از ۴۴ میلیارد دلار بوده است. این رقم در مقایسه با سال ۲۰۱۶ که چیزی حدود ۳۲ میلیارد دلار بوده است، رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد.

طبق گفته‌های نویسنده‌ی ارشد این گزارش، تیم بوکلی (Tim Buckley) مدیر مطالعات مالی انرژی IEEFA، تصمیم ایالات متحده‌ی آمریکا برای خارج شدن از پیمان آب و هوایی پاریس باعث تسریع تسلط چین در حوزه‌ی انرژی‌های تجدیدپذیر شده است.وی می‌گوید:” اگرچه چین لزوما قصد ندارد رهبری آب و هوایی را پس از خروج آمریکا از این عرصه، به دست بگیرد اما این کار قطعا برای‌ آن‌ها بسیار ساده خواهد بود، به دست گرفتن رهبری در زمینه‌ی تکنولوژی‌های نو و ظرفیت‌های مالی که باعث رشد سریع در بخش‌هایی همچون انرژی خورشیدی، خودروهای الکتریکی و باتری خواهد شد.”

خداحافظی با ذغال سنگ

در حالی که توجه چین به انرژی‌های تجدیدپذیر بسیار جالب به نظر می‌رسد اما در عین حال این کشور سوخت‌های فسیلی را نیز رها نکرده است. این کشور همچنان برای تامین نیازهای عظیم انرژی خود به ذغال سنگ وابسته است. توسعه‌ی میزان استفاده انرژی این کشور در سال‌های گذشته بر پایه انرژی‌های فسیلی بوده است. هرچند که این کشور در سال‌های گذشته روی خوشی به انرژی‌های تجدیدپذیرهمچون انرژی آب، باد، خورشید، انرژی زیستی و دیگر انرژی‌ها، نشان داده است.

چین طی دهه‌های گذشته رشد همه‌جانبه‌‌ای را به خصوص در عرصه‌ی اقتصادی طی کرده است. صنعتی شدن دستاورد این رشد برای چین بوده است که البته این مسئله باعث شده آلودگی‌های قابل توجهی در این کشور ایجاد گردد. در سال‌های گذشته دولت چین گام‌های مهمی را برای تغییر این رویه برداشته است. آنان حتی حدود ۴۰ درصد کارخانه‌های این کشور را به علت نداشتن گواهی‌های لازم بسته‌اند.

کارشناسان آژانس بین‌الملی انرژی پیشبینی می‌کنند که چین وابستگی به ذغال سنگ و دیگر سوخت‌های فسیلی را به مرور زمان کاهش دهد. همچنین آن‌ها معتقدند که چین سرمایه‌گذاری در زمینه‌ی انرژی‌های تجدیدپذیر را در نقاط مختلف دنیا، افزایش خواهد داد. در کنار کشورهای مختلف دنیا که در پی افزایش تولید و پذیرفتن انرژی تجدیدپذیر در سبد انرژی خود هستند، ایالات متحده کارهای زیادی را در صورت امید برای نقش داشتن در انقلاب انرژی‌های پاک، می‌تواند انجام دهد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید