مقصر تصادف با خودروهای بدون سرنشین کیست؟ - تکفارس 
مقصر تصادف با خودروهای بدون سرنشین کیست؟ - تکفارس 

مقصر تصادف با خودروهای بدون سرنشین کیست؟

سید محمد معلمی
۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - 18:30
مقصر تصادف با خودروهای بدون سرنشین کیست؟ - تکفارس 

نگاهی به این خبر

با توجه به افزایش تولید خودروهای بدون راننده و استفاده از آنها که به تدریج در حال رونق گرفتن است، سؤالی مطرح می‌شود و آن هم این است که در صورت تصادف این خودروها، مقصر کیست؟

 

شرح تصادفات

اخیراً در کالیفرنیا، دو خودروی بدون راننده (تسلا تیپ اِس و شورلت بولت) تصادفاتی داشته‌اند که باعث شده است تا مسئله بسیار مهم یعنی تعیین مقصر به وجود بیاید. در این دو حادثه، هر دو خودرو از سیستم هوشمند بدون راننده استفاده می‌کردند.

در تاریخ ۲۲ ژانویه، سازمان وابسته به آتش‌نشانی شهر کالور، گزارش داد که یک خودروی بدون راننده با ۱۰۵ کیلومتر سرعت بر ساعت، از پشت با ماشین این سازمان در یک آزادراه تصادف کرده است.

پس از این حادثه، یکی از آتش‌نشانان در یک توییت، نوشت: امروز در حالی که در حال گشت‌زنی در آزادراه بودیم، یک خودرو تسلا با سرعت ۱۰۵ کیلومتر بر ساعت و در حالت اوتو پایلوت، با ما برخورد کرد. خواهشمندیم در حین رانندگی احتیاط بیشتری داشته باشید.

بیش از یک ماه پیش نیز، در دسامبر ۲۰۱۷، یک خودرو شورلت بولت که در حال تغییر مسیر بود، با یک موتورسیکلت برخورد کرد. بر اساس گزارش این تصادف، خودروی شورلت از بغل با موتور برخوردی داشت و راکب مصدوم شد. پس از این حادثه، موتورسوار از شرکت شورلت شکایت کرد و طی این شکایت اقدامات قانونی انجام گرفت ولی از آن مدت تا به الآن، این موضوع به تازگی رسانه‌ای شده است.

اگرچه به سختی می‌توان مشخص نمود که مقصر چه کسی است، ولی بالأخره مسئله‌ای است که مدت‌هاست علامت سؤالی را در ذهن افراد به وجود آورده است.

مقصر تصادف با خودروهای بدون سرنشین کیست؟ - تکفارس 

ترمز گرفتن

هنوز هم مشخص کردن مقصر در تصادفات معمولی، مسئله پیچیده‌ای است چه برسد به تصادفی که خودروهای بدون راننده نیز در آن دخیل هستند.

با توجه به اینکه هنوز بسیاری از وسایل نقلیه به طور کامل خودکار نشده‌اند، می‌توان راننده موجود در طرف دیگر حادثه را مقصر تلقی کرد.

الین اِل کرنوسر، مدیرعامل شرکت وسایل نقلیه شهر پریستون و مهندس شرکت خودروهای بدون سرنشین پریستون، معتقد است در تصادفات این‌چنینی، نقش رانندگان پررنگ‌تر است.

او می‌گوید ترمز خودروهای بدون سرنشین باید مورد بازبینی قرار گیرد، و همچنین خودروهایی که سنسور AEB دارند نیز ممکن است به موقع عکس‌العمل نشان ندهند.

بر اساس گزارشات رسیده است دارندگان خودروهای تسلا، سوبارو و اینفینیتی، این افراد از سیستم AEB که روی وسایل نقلیه آنها کار گذاشته شده است، بسیار راضیند.

کرنوسر توضیح می‌دهد که نگرش سازمان ملی امنیت آزادراهها نسبت به تصادفات این است که سیستم‌های اضطراری در خودروهای بدون راننده، بیشترین تقصیر را دارد. او می‌گوید سیستم AEB تا زمانی راننده ترمز را لمس نکند، عمل نخواهد کرد و باید محرکی برای این کار وجود داشته باشد بنابراین او معتقد است که ذهنیت سازمان ملی امنیت آزادراهها باید تغییر کند.

او اضافه می‌کند: به همین دلیل است که می‌گویم باید پیش از اینکه مردم عادی از خودروهای بدون راننده استفاده کنند، تمامی نواقص آنها را برطرف کنیم. همچنین بیشتر افراد نیز معتقدند تا زمان رفع تمام مشکلات، راننده‌ها برای مواقع اضطراری و آزمایشات در خودروها بنشینند.

اگر بخواهیم نظر کرنوسر درباره خودروهای بدون راننده را به طور خلاصه بیان کنیم، می‌توانیم بگوییم که او معتقد است که باید خودروهای بدون راننده در بهترین شرایط خود به سر ببرند و سپس آنها را روانه بازار کرد و نباید قبل از رفع تمامی مشکلات، به تولیدکنندگان اجازه فروش این نوع وسایل نقلیه را داد.

هم تسلا و هم شرکت GM، با تصادفات خودروهای بدون راننده آشنایی کامل دارند و کالیفرنیا نیز که شهری پیشرو در استفاده از این ماشین‌هاست، از سال ۲۰۱۴ تا کنون، بیش از ۳۰ مورد تصادف خودروهای بدون راننده را تجربه کرده‌اند.

بنابراین بسیاری از افراد بر این باورند که تصادفات انجام شده توسط این خودروها باید به شناخت اشکالات آنها منجر شود زیرا هدف از تولید این وسایل، حفظ جان انسانهاست.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید