آیا می‌توان اعتیاد به تکنولوژی را کاهش داد؟ - تکفارس 
آیا می‌توان اعتیاد به تکنولوژی را کاهش داد؟ - تکفارس 

آیا می‌توان اعتیاد به تکنولوژی را کاهش داد؟

سید محمد معلمی
۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - 22:45
آیا می‌توان اعتیاد به تکنولوژی را کاهش داد؟ - تکفارس 

بر خلاف رویه موجود که اعتیاد و وابستگی هر نسل از انسانها به تکنولوژی و رسانه‌های دیجیتال بیشتر می‌شود، کارشناسان از صاحبان فناوری می‌خواهند اعتیادآور بودن محصولاتشان را کاهش دهند. البته انجام این کار غیرممکن نیست ولی نیازمند همکاری کمپانی‌ها با نظرات کارشناسان است.

اعتیاد دیجیتالی

مدیرعامل سابق فیسبوک مدعی است که رسانه‌های اجتماعی باعث شده‌اند روابط اجتماعی افراد در جوامع مختلف کاهش یابد. سازمان سلامت جهانی نیز قصد دارد اعتیاد بازیهای دیجیتالی را به لیست مشکلات روانی اضافه کند. تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده بی‌رویه از تلفن‌های هوشمند، باعث می‌شود فعالیت‌های شناختی و احساسی مغز افراد مختل شود.

بر اساس گزارشی که نیویورک‌تایمز منتشر کرده است، این روزنامه از اپل خواسته تا دستگاه‌های این شرکت تأثیر کمتری روی کودکان داشته باشد بنابراین تقاضا کرده است که این کمپانی گوشی طراحی کند که کمتر اعتیادآور است.

البته این درخواست کمی بیجا است زیرا هدف تکنولوژی، رخنه کردن در ذهن افراد، جلب توجه انسانها، کنترل کردن فعالیت‌های ذهنی و . . . می‌باشد ولی گزارشات نشان داده است که مدیران رسانه‌های اجتماعی اجازه نداده‌اند تکنولوژی روی زندگی آنها تأثیرات منفی داشته باشد.

البته برخی از توسعه‌دهندگان نرم‌افزارها نیز قدم‌های خوبی برداشته‌اند و قصد دارند اپلیکیشن‌هایی طراحی کنند که فعالیت‌های ذهنی انسانها را افزایش می‌دهند. این حقیقت را نیز نمی‌توان کتمان کرد گوشیها، تبلت‌ها و دیگر وسایل تکنولوژی جذاب هستند ولی آیا نمی‌توان از آنها بهره بیشتری برد؟ برای مثال فناوری واقعیت مجازی یا VR می‌تواند فعالیت‌های فیزیکی انسانها را افزایش دهد. با تمام این تفاسیر، کارشناسان معتقدند گامهای اول را باید طراحان بردارند ولی آیا این افراد حاضر به انجام چنین کاری هستند؟

سوگند بقراطی

آقای آدام آلتر، استادیار رشته بازاریابی در دانشگاه نیویورک، معتقد است که اگر بدانیم کاربران به دنبال چه چیزی هستند، به راحتی می‌توانیم از آنها استفاده کنیم. او بر این باور است که قانون استاندارد برای جذب کاربران در دنیای تکنولوژی، به آزمایش جنبه‌های گوناگون میزان مشارکت آنها مانند رنگ یک محصول، بروز بودن یک دستگاه و . . . بستگی دارد در حالی که نباید اینگونه باشد.

او می‌گوید به جای چنین قانون نادرستی، بهتر است توسعه‌دهندگان فعالیت‌هایی انجام دهند که ضرر کمتری متوجه مصرف‌کنندگان می‌شود. او ادامه می‌دهد: طراحان باید جنبه‌های روانشناسی، اجتماعی، جامعه‌شناسی و اقتصادی یک برنامه یا محصول را بررسی کنند. البته ممکن است ضررهای آن بیشتر از سود آن برای خودِ تولیدکننده باشد ولی من مطمئنم که فواید آن برای دو طرف، بیشتر از مضرات آن است.

دنبال‌کنندگان چنین سوگندی، طعاً جنبه‌هایی که با خواسته‌های کاربران سازگاری بیشتری دارد را بیشتر می‌پسندند و این رویه نیز قطعاً در تولید بازیها و نرم‌افزارهای مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی یا همان VR لازم و ضروری است زیرا باعث نمی‌شود کاربران خود را در دنیای دیگر گم کنند.

مکس استیل، مدیر بخش تولید محتوا و قصه‌گو مجله Time Well Spent، معتقد است که هر چه مشارکت بیشتر کاربران در دنیای تکنولوژی بیشتر باشد، نوع فعالیت آنها نیز بیشتر باید ملاحظه شود. به همین دلیل است که باید ساختار دنیای دیجیتال را به کلی تغییر دهیم زیرا نمی‌توان حقیقت جذاب بودن این بخش را کتمان کرد.

تکنولوژی VR، بسیار مفید و کاربردی است زیرا انسانها را وادار به انجام حرکت‌های فیزیکی می‌کند و بعضاً نیز باعث می‌شود برخی ترس‌های بی‌دلیل در افراد از بین برود.

به نظر آقای آلتر، بهترین کاری که طراحان بازیهای مبتنی بر VR می‌توانند انجام دهند، این است که فضای بازیها را طبیعی‌تر جلوه دهند مثلاً اگر قرار است شخصی یک کتاب را ورق بزند، او را مجبور کنند تا انگشت خود را به تکان دهد و یا اگر قرار است ترمز بگیرد، باید مجبور شود تا پای خود را حرکت دهد. البته منظور از وادار کردن این نیست که بازی متوقف شود بلکه به این معناست که کاربر بفهمد که زمان حرکت دادن اعضای بدن فرا رسیده است.

او ادامه می‌دهد: باید از قرار دادن بخش‌های اضافی در نرم‌افزارها و بازیها پرهیز نمود زیرا لذت استفاده از آنها را کاهش می‌دهد.

آینده‌سازی

نیر ایال، مشاور طراحی محصولات معتقد است، نباید به افراد بگوییم که از فلان تکنولوژی استفاده نکنند زیرا کار بسیار بی‌معنی است بنابراین باید خود را با شرایط موجود وفق دهیم.

همچنین می‌توان از برخی شرکت‌ها که راه‌های درآمد متفاوتی دارند خواست، تا محصولاتی تولید کنند که کمتر اعتیادآور است. برای مثال کمپانی اپل که توانایی کسب درآمد از طریق فروش سخت‌افزار را دارد، بهتر است گوشی طراحی کند که با نیازهای فیزیکی کاربر همخوانی بیشتری دارد. البته این کار برای افرادی که مسئول تولید محتوای سایتهای مختلف هستند، تا حدودی غیرممکن است.

آقای آلتر، می‌گوید: تولیدکنندگان امروزه در حال رقابت برای تولید محصولاتی هستند که کمتر فعالیت‌های ذهنی را مختل می‌کند و مشخصاً اگر کمپانی قصد انجام چنین کاری را نداشته باشد، به زودی محکوم به شکست خواهد بود.

چندین راه برای متقاعد کردن شرکت‌ها مبنی بر تولید محصولات سازگار با نیازهای مشتریان وجود دارد.

  1. به آگاهی کاربران و مصرف‌کنندگان در مورد چگونگی استفاده از محصولات بیفزایند.
  2. مصرف‌کنندگان را تشویق نمایند تا تولیدکنندگان را مجبور به تولید محصولات مبتنی بر نیاز آنها کنند.
  3. روش‌های قانونی تشویق کمپانی‌ها برای عمل کردن به مورد دوم را بررسی کنند.

به نظر شما کدام موفق‌تر است؟

شرکتی که هدفش تنها گرفتن وقت شماست یا شرکتی که برای زندگی شما مثمر ثمر است؟

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید