Apple به دنبال استفاده‌ از پردازنده‌های اختصاصی در سری Mac - تکفارس 
Apple به دنبال استفاده‌ از پردازنده‌های اختصاصی در سری Mac - تکفارس 

Apple به دنبال استفاده‌ از پردازنده‌های اختصاصی در سری Mac

حمیدرضا مزدورانی
۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - 22:03
Apple به دنبال استفاده‌ از پردازنده‌های اختصاصی در سری Mac - تکفارس 

طبق گزارش بلومبرگ اپل در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از چیپست‌های اختصاصی خود در حداقل سه مدل از سری Mac خود است. این امر تا پایان امسال محقق خواهد شد. اطلاعاتی در مورد اینکه این چیپست‌ها دقیقا در چه دستگاه‌هایی به کار گرفته خواهند شد موجود نیست. اما از گزارش، اینطور به نظر می‌رسد که در لپ‌تاپ‌ها و سیستم‌های دسکتاپ این شرکت استفاده گردد.
اپل در این سال‌ها چیپست‌های اختصاصی خود را برای تلفن‌های همراه، تبلت‌ها و محصولات پوشیدنی این شرکت تولید کرده است. در حال حاضر آن‌ها در تلاشند که این رویه را در محصولات Mac نیز پیاده کنند. اپل در سال ۲۰۱۶ قدم کوچکی را در این زمینه برداشت. این شرکت در این سال مدل بالارده‌ی MacBook Pro را معرفی کرد که به Touch Bar مجهز بود. این سیستم برای اجرای Touch Bar و Touch ID به چیپست اختصاصی مجهز بود. سپس ماه گذشته بود که اپل یک چیپست اختصاصی را در iMac Pro به کار برد که در پردازش برنامه‌های مختلف همچون صدا، دوربین و رمزگذاری به کار می‌رود.

افزایش استفاده از چیپست‌های اختصاصی در محصولات اپل، نشان‌دهنده‌ موارد بزرگی از آینده‌ی Mac است. با این کار احتیاج به انتظار برای اینکه دیگر شرکت‌های تامین کننده‌ی قطعات محصولات بهترشان را عرضه کنند، کمتر می‌شود. همچنین این مسئله، این اجازه را به اپل خواهد داد تا سخت‌افزار و نرم‌افزار منسجم‌تری را ایجاد کند. اما احتمالا مهم‌ترین قسمت این خبر این است که شاید اپل نهایتا از چیپست‌های ساخت خود به عنوان پردازنده‌ی اصلی محصولات Mac استفاده کند.
با تجربه‌ی آیفون و آیپد، اپل نشان داده است که می‌تواند پردازنده‌هایی که بسیار قدرتمندتر از رقبا هستند را تولید کند. اما موانع زیادی در مسیر جایگزین کردن چیپ‌های اختصاصی اپل به جای اینتل که در حال حاضر در محصولات مک استفاده می‌شود وجود دارد. پس به نظر نمی‌رسد که به زودی این امر میسر شود. اما استفاده‌ی هرچه بیشتر چیپ‌های اختصاصی اپل در محصولات این سری مسئله‌ای اجتناب ناپذیر است که در آینده اتفاق خواهد افتاد.
نظر شما در مورد طراحی اختصاصی پردازنده توسط شرکت‌های مختلف چیست؟. از طرفی این امر باعث افزایش قیمت  تمام شده محصول می‌شود و از طرفی باعث افزایش کارایی محصولات می‌شود. دیدگاه خود را در اینباره با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید