کشف چگونگی حفظ خاطرات در مغز با استفاده از فناوری VR - تکفارس 
کشف چگونگی حفظ خاطرات در مغز با استفاده از فناوری VR - تکفارس 

کشف چگونگی حفظ خاطرات در مغز با استفاده از فناوری VR

سید محمد معلمی
۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - 20:41
کشف چگونگی حفظ خاطرات در مغز با استفاده از فناوری VR - تکفارس 

نگاهی به این خبر

در مطالعات جدید، با استفاده از فناوری VR، دانشمندان توانسته‌اند کشف کنند که خاطرات چگونه در مغز انسانها ذخیره می‌شوند. محققان با استفاده از VR، فعالیت‌های مربوط به هیپوکامپوس را مشاهده و بررسی کردند که در ادامه می‌توانید با فعالیت‌های آنها آشنا شوید.

 

تحقیق در مورد خاطرات

محققان از VR استفاده کرده‌اند تا ببینند خاطرات چگونه در زمانهای مختلف به یاد انسان می‌آیند.

در مطالعات اخیر، محققان ژورنال ارتباطات طبیعی، چندین داوطلب را مورد مطالعه قرار دادند تا فعالیت هیپوکامپوس مغز آنها را بررسی نمایند.

با این آزمایش، محققان متوجه شدند که قسمت‌های مختلف هیپوکامپوس برای به یادآوری خاطرات متفاوت فعال می‌شوند.

این تحقیقات در دانشگاه کالیفرنیا انجام شد و دیویس، با بکارگیری VR، ابتدا روی هیپوکامپوس مغز انسانها تأثیر گذاشت و سپس با MRI، فعالیت آنها را آنالیز کرد.

در آزمایش مبتنی بر VR، انسانها به مکانهایی رفتند که اشیا مختلفی در آنها قرار داده شده بود و از داوطلبین درخواست شد تا دو خاطره مربوط به شیء مورد نظر را به یاد بیاورند. با این آزمایشات، اینگونه نتیجه‌گیری شد که قسمت‌های متفاوت هیپوکامپوس مربوط به یکی از این دو خاطره می‌شود.

کشف چگونگی حفظ خاطرات در مغز با استفاده از فناوری VR - تکفارس 

فناوری VR در علم پزشکی

این آزمایش باعث شد تا دانشمندان به این حقیقت پی ببرند که یک منطقه از هیپوکامپوس مربوط به یادآوری خاطرات شبیه به هم و قسمتی دیگر نیز برای یادآوری خاطرات متفاوت است.

به علاوه، هیپوکامپوس برای به یادآوری خاطرات اپیزودیک، ارتباطی میان زمان و مکان ایجاد می‌کند. با چنین استنتاجی، نتیجه آزمایش قبلی محققان که اعلام می‌کرد، هیپوکامپوس برای خاطرات مکانی است، زیر سؤال رفت.

بهرحال، این آزمایش نشان داد که فناوری VR چقدر می‌تواند در علم پزشکی کاربرد داشته باشد. البته هم‌اکنون در برخی مراکز آموزشی رشته‌های پزشکی، از تکنولوژی VR استفاده می‌شود تا محیط طبیعی‌تری برای یادگیری آنها فراهم شود بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد اتاق‌های بیمارستان‌ها در آینده حتماً فناوری VR دارند.

علاوه بر این نکات گفته شده، VR برای عملهای جراحی نیز کارایی بسیاری دارد زیرا به آنها محلی که در حال انجام عمل روی آن هستند را نشان می‌دهد.

پیش‌بینی‌ها نیز اینگونه می‌گویند که VR در آینده می‌تواند برای پیشگیری و درمان بیماری‌ها نیز مورد استفاده قرار گیرد تا تصویری سه‌بعدی از بدن بیمار گرفته و مراحل درمان راحت‌تر و سریع‌تر طی شود.

 

هیپوکامپوس (hippocampus): قسمتی از دستگاه کناره‌ای (سیستم لیمبیک) مغز است که مرکز یادگیری است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید