مشاهده زیر پوست بیماران توسط واقعیت افزوده - تکفارس 
مشاهده زیر پوست بیماران توسط واقعیت افزوده - تکفارس 

مشاهده زیر پوست بیماران توسط واقعیت افزوده

محراب کرامتی
۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - 01:18
مشاهده زیر پوست بیماران توسط واقعیت افزوده - تکفارس 

تیمی از محققان دانشگاه آلبرتا یک سیستم تصویر برداری پزشکی را ابداع  کرده اند. در این روش آن ها اسکن هایی را به بدن بیمار می‌فرستند و با این کار آناتومی داخل بدن آن ها را، حتی در هنگام حرکت، بدست می‌آورند.

از نگاهی نزدیک

پس از کشف پرتو ایکس تصویر برداری پزشکی متحول شد و روزانه روش های جدیدی در خدمت انسان ها قرار گرفت. برخی از این روش ها خطرناک و تهاجمی، و برخی بی خطر هستند. تصویر برداری های امروزی بسیار پیشرفته شده اند. زیرا که ما به راحتی و در کمترین مقدار زمان می‌توانیم از اندام های داخلی بدن، ساختار آن ها و سیستم هایشان عکس بگیریم و این تصاویر می توانند به پزشکان و افراد متخصص در تشخیص بیماری ها کمک کنند. مخصوصا در مراحل اولیه که شانس بالاتری برای درمان است. آن ها می توانند بدون اینکه حتی خراشی روی بدن فرد بیمار ایجاد کنند افراد را مداوا کنند.

از پیشرفت های جدید در صنعت تصویر برداری پزشکی می‌توان به تصویر برداری از اجسام متحرک به جای اجسام کاملا ثابت اشاره کرد. همچنین اینکه فقط تصویری فیکس از اندام ها را نبینند و کارکرد آن عضو را بصورت زنده ببینند. اکنون محققان دانشگاه آلبرتا در حال استفاده از واقعیت افزوده یا AR هستند تا بتوانند مرز های موجود در این مدل تصویر برداری را جابجا کنند.

مشاهده زیر پوست بیماران توسط واقعیت افزوده - تکفارس 

ProjectDR

این پروژه ProjectDR نام دارد. با استفاده از این کار دکتر تصاویر پزشکی بیمار(مانند سی تی اسکن و …) را آورده و آن ها را بر روی بدن بیمار بصورت مستقیم می‌تاباند. با این کار پزشکان می‌توانند که به این اسکن ها بر روی بدن فرد نگاه کنند. این تکنولوژی قابلیت Motion_Tracking نیز دارد. پس از اینکه اسکن بر بدن بیمار تابانده شد با استفاده از دوربین های مادون قرمز و مارکر هایی که بر روی بدن بیمار نصب شده اند که با حرکات فرد تنظیم می‌شوند. بدین صورت حتی در حرکت هم از فرد مورد نظر تصویر خوبی داریم.

مشاهده زیر پوست بیماران توسط واقعیت افزوده - تکفارس 

در خدمت پزشکان

این پروژه توسط دو دانشجو به نام های Ian Watts و Michael Fiest طرح ریزی شد. به گفته آن ها ترکیب علم طب و AR کاربرد های زیادی می‌تواند داشته باشد. مانند موارد آموزشی، فیزیوتراپی، عمل های جراحی لاپراسکوپی و … .

در حال حاضر این تیم در حال تکمیل مطالعات نهایی خود در مورد این تکنولوژی و آزمایش آن هستند. همچنین آن ها به دنبال بهبود کالیبراسیون دستگاه و همچنین اضافه کردن سنسور های عمق میدان به آن هستند تا این دستگاه بتواند کارایی و دقت بالاتری داشته باشد. ProjectDR قرار است تا به بخش شبیه سازی عمل های جراحی بیمارستان ها اضافه شود.

مشاهده زیر پوست بیماران توسط واقعیت افزوده - تکفارس 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید