Ford در حال طراحی خودروی پلیس مبتنی بر هوش مصنوعی است - تکفارس 
Ford در حال طراحی خودروی پلیس مبتنی بر هوش مصنوعی است - تکفارس 

Ford در حال طراحی خودروی پلیس مبتنی بر هوش مصنوعی است

حمیدرضا مزدورانی
۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - 14:45
Ford در حال طراحی خودروی پلیس مبتنی بر هوش مصنوعی است - تکفارس 

آیا ما می‌توانیم به وسایل‌نقلیه مبتنی بر هوش مصنوعی به‌منظور اجرای قانون، تکیه کنیم؟ در این مقاله خواهیم دید که چگونه شرکت آمریکایی Ford، حق اختراع یک ماشین پلیس اتوماتیک را برای خود ثبت کرده است.
پلیس بر پایه هوش مصنوعی
آیا روزی خواهد رسید که ربات‌های خودکار و مسقل اعمالی همچون دستگیری و صدور بلیط را به تنهایی، بتوانند انجام دهند؟. این سوال بی‌جواب نیست. شرکت فورد، به تازگی اقدام ثبت اختراع یک ماشین پلیس خودکار کرده است. این به این معنا نیست که به زودی خودروی پلیس خودکار مبتنی به هوش مصنوعی، به کار گرفته شود و یا حتی به طور کامل ساخته شود. اما نشان می‌دهد که چنین ایده‌ای جدی گرفته شده و می‌تواند در آینده عملی شود.

خودروی خودکار پلیسی که اخیرا توسط خورد ثبت شده است، قادر خواهد بود که تخلفات رانندگی دیگر خودروها را تشخیص دهد. این تشخیص توسط خود این خودرو انجام خواهد شد. علاوه بر این می‌تواند به صورت هماهنگ با دوربین‌های نظارتی و سنسورهای کنار جاده نیز کار کند.
همچنین این خودروی خودکار پلیس، قادر به صدور قبض و بلیط خواهد بود. این وسیله‌ی خودکار در شرایط خاص می‌تواند تصمیم‌گیری کرده و کارهایی بیشتر از این نیز انجام دهد. به عنوان مثال می‌تواند در صورت نیاز، خودروی متخلف را تعقیب کند. در پتنت ثبت شده، آمده است این خودرو قادر است از راه دور یک یا چند فعالیت مختلف را انجام دهد.
ضعف در اصول اخلاقی
علاوه بر اینکه خودروی پلیس اتوماتیک، قادر خواهد بود به صورت بیسیم با وسیله‌نقلیه متخلف و راننده‌ی آن ارتباط برقرار کند و قبض جریمه صادر کند، توانایی تشخیص این مسئله خواهد داشت که خودروی متخلف باید جریمه شود یا یک تذکر بابت تخلف آن، کافی است.
همچنین بر اساس این حق اختراع، ماموران پلیس می‌توانند از این خودروی خودکار استفاده کنند و یا حتی از اطلاعات آن در مورد مظنونین و متخلفان، بهره ببرند.
در حال حاضر، با اینکه این پروژه صرفا فقط یک حق اختراع است که ثبت شده است، این مسئله مطرح می‌شود که آیا درست است که اجرای قانون را بدست هوش مصنوعی بسپاریم؟. این مسئله در حال حاضر ثابت شده است که هوش مصنوعی در بررسی تکراری متخلفان، به اندازه کافی نمی‌تواند قابل اعتماد و بی‌طرف تصمیم‌گیری کند. پس در صورتی که طرح خودروی پلیس مبتنی بر هوش مصنوعی به پیش برود و عملی شود، آیا خواهیم توانست به چشم اجراکننده‌ی قانون به آن نگاه کنیم؟. دیدگاه خود را در این ضمینه با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید