برنامه‌های شرکت SpaceX بعد از پرتاب موفقیت‌آمیز موشک Falcon - تکفارس 
برنامه‌های شرکت SpaceX بعد از پرتاب موفقیت‌آمیز موشک Falcon - تکفارس 

برنامه‌های شرکت SpaceX بعد از پرتاب موفقیت‌آمیز موشک Falcon

حمیدرضا مزدورانی
۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - 08:00
برنامه‌های شرکت SpaceX بعد از پرتاب موفقیت‌آمیز موشک Falcon - تکفارس 

به دنبال پرتاب موفقیت‌آمیز موشک فضایی Falcon Heavy آقای ایلان ماسک (Elon Musk) مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت SpaceX نشست مطبوعاتی را تشکیل داد. موضوع این نشست، پاسخگویی به سوالات خبرنگاران در مورد این پرتاب بود. سرنوشت هسته‌ی مرکزی این موشک نیز، یکی از موضوعاتی بود که در این نشست در مورد آن بحث شد.
ساعت ۳٫۴۵ دقیقه بعد از ظهر ششم فوریه شرکت SpaceX با موفقیت موشک فالکون، سنگین‌ترین موشک دنیا تا به امروز، را با موفقیت پرتاب کرد. چند دقیقه پس از پرتاب ۱۶ سرعت‌دهنده‌ی جانبی این موشک به پایگاه فضایی کیپ کارناوال (Cape Canaveral) بازگشتند. هر چند هسته‌ی مرکزی این موشک در هوا ماند و به زمین بازنگشت.

چند ساعت بعد مدیرعامل شرکت SpaceX ایلان ماسک، در این نشست خبری، سرنوشت نامعلوم هسته‌ی مرکزی را مشخص کرد. همچنین وی قدم‌های بعدی این شرکت را در این زمینه، اعلام کرد.

طبق گفته‌های ایلان ماسک، هسته‌ی مرکزی به زمین بازگشته است اما این بازگشت طبق برنامه و پیشبینی‌های قبلی اتفاق نیفتاده و در نتیجه این هسته‌ی مرکزی در محل پیشبینی شده فرود نیامده است. دو موتور که مسئول کاهش سرعت و هدایت هسته‌ی مرکزی بوده‌اند، به خوبی فعال نشده‌اند و باعث این اتفاق شده‌اند. عدم عملکرد صحیح این دو موتور علاوه بر دور کردن محل فرود هسته‌ی مرکزی، باعث شده است که این مجموعه، هنگام فرود در اقیانوس اطلس با سرعت ۴۸۲ کیلومتر در ساعت (معادل ۳۰۰ مایل) با آب‌های آزاد برخورد کند.
از دست دادن هسته‌ی مرکزی تنها خسارت این روز بود و دیگر قسمت‌های دخیل در پرتاب دقیقا طبق برنامه، درست عمل کردند. بنابراین شرکت SpaceX با نگاهی به آینده در حال بررسی این مسئله است که این موفقیت چگونه می‌تواند آینده‌ی درخشانی را برای اکتشافات فضایی رقم بزند.

ایلان ماسک طبق گزارش Business Insider در اینباره گفته است:« من فکر می‌کنم که این پرتاب می‌تواند دیگر کشورها و شرکت‌ها را تشویق کند تا برنامه‌های فضایی خود را تقویت کنند، و با خود بگویند ما می‌توانیم موشکی بزرگ‌تر و بهتر از این موشک بسازیم!. ما به دنبال یک مسابقه‌ی فضایی جدید هستیم. مسابقات فضایی بسیار هیجان‌انگیز هستند.»

همانطور که ایلان ماسک از کلمه‌ی بزرگ‌تر و بهتر استفاده کرد، شرکت Space X هم‌اکنون توجه خود را به ساخت سیستم‌های موشکی بسیار بزرگی که قادر هستند، انسان‌ها را به ماه و مریخ ببرند، منعطف کرده است. حتی ایلان ماسک به‌ دنبال طراحی سیستمی برای سفر سریع به دور زمین است که در صورت موفقیت در ساخت موشک‌های بزرگتر، این طرح نیز عملی خواهد شد.
ماسک در این کنفرانس مطبوعاتی گفت :« در این طرح موارد نامطمئن بسیار زیاد دیگری وجود دارد. اما ما بر روی این پرژه تمرکز خواهیم کرد.» وی اضافه کرد که امیدوار است ظرف سه تا چهار سال آینده یک آزمایش کامل، صورت بگیرد. به نظر می‌رسد که دیگر رقبای شرکت SpaceX، این اقدام این شرکت را بی‌پاسخ نگذارند و برای گرفتن عنوان قدرتمندترین موشک از Falcon سخت تلاش کنند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید