ناتوانی سیاستمداران و روشنفکران در کنترل هوش مصنوعی - تکفارس 
ناتوانی سیاستمداران و روشنفکران در کنترل هوش مصنوعی - تکفارس 

ناتوانی سیاستمداران و روشنفکران در کنترل هوش مصنوعی

سید محمد معلمی
۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - 20:20
ناتوانی سیاستمداران و روشنفکران در کنترل هوش مصنوعی - تکفارس 

جمعی از افراد خلاق، نوآور، متفکر و روشنفکر، به همراه عمر ابن سلطان العلما، وزیر هوش مصنوعی امارات، دور هم جمع شده و درباره هوش مصنوعی و چگونگی کنترل آن با هم صحبت کردند.

این افراد بر این باورند که باید شیوه مدیریتی درستی برای کنترل تکنولوژی هوش مصنوعی طراحی شود به دلیل اینکه چند سال دیگر، این دستگاههای باهوش، در زمینه فرصت‌های شغلی، با انسانها همکار خواهند شد.

یکی از افراد که در این جلسه حضور داشت، معتقد است که باید سیاست‌های اتخاذ شده، در سطح جهانی مشترک باشند تا اگر مشکلی به وجود آمد، همه کشورهای عضو این مجمع بتوانند در مورد راه‌حل‌های تصمیم‌گیری نمایند.

 

گفتگوی پیچیده

از اعضای این نشست می‌گوید:(( به‌رغم مشترک بودن ارزشهای اخلاقی در این برنامه، واقعیت‌ها پیچیده است به این دلیل که صحبت در مورد حقوق شخصی افراد، باعث می‌شود هر کس نظر خود را ارائه کند.

این شخص یکی از سختی‌های این مذاکرات را متفاوت بودن نظر کشورها در مورد برخی مسائل مانند حقوق بانوان و یا اقلیت‌ها می‌داند که این مسئله نیز راهکار خود را دارد که مؤثرترین مورد می‌تواند، تغییر ارزشهای اخلاقی باشد.

عضو دیگری از این مذاکرات بر این باور است که اگر قانونی در غرب به تصویب می‌رسد، همان اصل نیز باید در شرق به تصویب رسیده تا اگر مورد اختلافی میان اعضا وجود داشت، همه با هم آن را حل و فصل نمایند.

دیگر افراد نیز اهداف مشترک، فرصت‌های شغلی، اقتصادی و کارآمد کردن دولت‌ها را دلیلی برای باز بودن روزنه امید جهت رسیدن به یک تصمیم مشترک می‌دانند.

به علاوه، این اشخاص می‌گویند تا وقتی که اقدام عملی صورت نگیرد، نمی‌توان با این سخنان و شعارها، کاری از پیش‌برد.

هنگام سؤال کردن در مورد اینکه چه کسی باید این نشست را اداره کند، مذاکرات متوقف شد که خودِ این دلیلی برای عدم توانایی بشر در کنترل تکنولوژی هوش مصنوعی است.

شخص حاضر دیگری که در این برنامه حضور داشت معتقد است که نباید در مورد یک کشور حرف زد چون هدف در این مجمع، تصمیم‌گیری درباره یک کشور نیست.

دستیابی به این مرحله سبب گردید تا کشورها اینگونه نتیجه‌گیری کنند که رسیدن به تصمیم واحد تقریباً غیرممکن است و تنها مسئله مورد نیاز در این مسیر، همکاری و هماهنگی اعضا با یکدیگر می‌باشد.

با تمام این مسائل پیش آمده، یک نفر نیز عنوان کرده که گرفتن تصمیم مشترک ضرورتی ندارد.

عضو دیگری هم بر این باور است که این تازه آغاز راه است و برای اتخاذ تصمیمات مشترک باید مسیری زیادی طی شود بنابراین او می‌گوید مطمئن نیست که این مجمع آماده تصمیم‌گیری در سطح جهانی است یا خیر؟ به این ترتیب باید تحقیقات ادامه یابد و مسائل و مشکلات موجود حل شده تا به نظر نهایی و مشترک دست پیدا کرد.

برخی از افراد نیز معتقدند که زمان برای حفاظت از اطلاعات افراد از بین رفته است.

با همه این مسائل مطرح شده، می‌توان امیدوار بود که بتوان به شرایط لازم جهت کنترل هوش مصنوعی دست یافت و تنها راه موجود این است که هر کس موضع خود را مشخص و موضوع را تعیین نماید.

البته کشورهایی نیز وجود دارند که در مورد مواضع خود همچون مسائل ژنتیکی، سختگیر نیستند، مانند چین.

 

سؤالات و تمایلات

نباید از به نتیجه نرسیدن مجامع این‌چنینی متعجب شد زیرا تکنولوژی هوش مصنوعی ابتدای مسیر خود را طی می‌کند و هنوز راه زیادی در پیش دارد.

در حقیقت یکی از موانع موجود در این مسیر، سؤالات و تمایلات گروهها هستند و همین مسائل رسیدن به یک تصمیم مشترک را کمی پیچیده کرده است ولی عدم دستیابی به نتیجه یکسان به معنای نبود رغبت برای اتخاذ سیاست مناسب نیست.

حال با توجه به افزایش شرکت‌های استارتاپ و خدماتی در چند سال اخیر، باید اعضای اینگونه نشست‌ها افزایش یافته تا همه نظرات خود را اعلام کرده و به یک تصمیم واحد دست یابند.

به هر ترتیب، با وجود تمام مسائل و مشکلات، باید به یاد آوریم که هوش مصنوعی تازه در ابتدای مسیر پیشرفت خودش است و این نشست تنها یکی از مشکلات پیشروی آن می‌باشد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید