حسگر اثرانگشت Galaxy Note 9 در داخل صفحه‌نمایش تعبیه نخواهد شد - تکفارس 
حسگر اثرانگشت Galaxy Note 9 در داخل صفحه‌نمایش تعبیه نخواهد شد - تکفارس 

حسگر اثرانگشت Galaxy Note 9 در داخل صفحه‌نمایش تعبیه نخواهد شد

حمیدرضا مزدورانی
۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - 14:48
حسگر اثرانگشت Galaxy Note 9 در داخل صفحه‌نمایش تعبیه نخواهد شد - تکفارس 

اکتبر سال گذشته بود که خبری در مورد Galaxy Note 9 منتشر شد. در این خبر گفته شده بود، این محصول به حسگر اثرانگشت درون صفحه‌نمایش، مجهز خواهد بود و در پاییز سال ۲۰۱۸ منتشر خواهد شد.

امروز خبری جدید از کشور کره که محل استقرار سامسونگ نیز هست، مبنی بر عدم استفاده‌ی Galaxy Note 9 از حسگر تعبیه شده در صفحه‌‌نمایش این گوشی، منتشر شده است. گفته شده پروژه‌ای که قرار بوده با آن حسگر اثرانگشت درونی به Note 9 اضافه شود، اخیرا متوفق شده است. به نظر می‌رسد سامسونگ، حسگر اثرانگشت را برای بار دیگر پشت این پرچمدار قرار دهد.

چند تامین کننده طی دو سال گذشته بر روی سنسورهای زیر صفحه‌نمایش برای محصولات سامسونگ، کار می‌کرده‌اند. اما به موفقیت رساندن این فناوری به علت مشکلات فنی باز هم به تاخیر افتاده است. منابعی که در این بخش از صنعت حضور دارند اعلام کرده‌اند که دقت و دوام سنسورهای درون صفحه‌نمایش هنوز با سنسورهای عادی قابل مقایسه نیست.

دقت در تشخیص اثرانگشت زمانی به دست می‌آید که از یک سنسور نوری استفاده شود. حال زمانی که این سنسور درون یک صفحه‌نمایش جای بگیرد و ورودی آن از طریق یک صفحه‌نمایش نیمه شفاف OLED باشد، در صورت استفاده از نوع خازنی مشکلاتی در مورد دوام این سنسور به وجود می‌آید. به این علت که این سنسور در بالاترین سطح (کمترین فاصله هنگام برخورد غیر مستقیم با انگشت) صفحه‌نمایش، باید قرار بگیرد.
سنسورهای فراصوت (Ultrasonic) هیچ‌یک از این مشکلات را ندارند اما قیمت بالایی دارند. همچنین ظاهرا در صورت استفاده از آن‌ها نیز مشکلاتی ممکن است وجود داشته باشد که قبل از استفاده گسترده باید رفع شوند.  همچنین مدت زمانی که طول می‌کشد این سنسورها، اثر انگشت را تشخیص بدهند، بیشتر از حسگرهای معمولی است.

شرکت‌های سامسونگ ال اس آی، سیناپتیکس، کوالکام، IGES TEC تایوان و Beyond Eyes کره حنوبی در حال کار بر روی توسعه چنین سنسورهایی با استفاده از تکنولوژی‌هایی که توضیح داده شد، هستند. امید است که تا سال بعد تمامی مشکلات مربوط به سنسورهای زیر صفحه‌نمایش حل گردد و شاهد استفاده گسترده از این فناوری در محصولات مختلف باشیم.
در حال حاضر تنها تلفن هوشمند مجهز به اسکنر زیر صفحه نمایش، که به صورت رسمی معرفی شده است، X20 Plus UD ساخت شرکت چینی ویوو (Vivo) است. این گوشی به سنسور نوری ساخت سیناپتک تجهیز شده است.
نظر شما در مورد حسگرهای اثر انگشت درون صفحه‌نمایش چیست؟. به نظر می‌رسد در صورت استفاده از این نوع حسگرها، امکان ساخت گوشی‌هایی با نسبت صفحه‌نمایش به بدنه‌ی بالاتر عملی‌تر شود. دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.