QR Code های خوراکی دقیقا همان چیزی که بدن شما به آن نیاز دارد را ارائه می‌کنند! - تکفارس 
QR Code های خوراکی دقیقا همان چیزی که بدن شما به آن نیاز دارد را ارائه می‌کنند! - تکفارس 

QR Code های خوراکی دقیقا همان چیزی که بدن شما به آن نیاز دارد را ارائه می‌کنند!

مهدی شفیعی
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - 19:59
QR Code های خوراکی دقیقا همان چیزی که بدن شما به آن نیاز دارد را ارائه می‌کنند! - تکفارس 

وقتی به داروهایی که می‌توان آن‌ها را در خانه نگهداری کرد، فکر می‌کنیم، ممکن است تصوری از قرص‌ها یا کپسول‌ها یا شربت‌ها داشته باشیم. حتی هنگامی که دکترها نسخه تجویز می‌کنند، داروهایشان معمولا در یکی از رده‌های فوق قرار می‌گیرد و احتمالا برای افراد مختلف که در شرایط یکسان هستند نیز مقدار ثابتی تجویز می‌شود که ممکن است روی بعضی تاثیر بیشتری داشته باشد.

این موضوع به دلیل شیوه‌ی تولید دارو هاست. هیچ چیز واقعا منحصرا برای یک نفر ساخته نمی‌شود. تولید انبوه داروها الزاما بد نیست اما این بدان معنا است همه به طور یکسان مداوا می‌شوند حتی اگر به مقدار بیشتر یا کمتری از دارو نیاز داشته باشند.

گروهی از محققان از دانشگاه کوپنهاگن (Copenhagen) با همکاری جمعی از افراد دانشگاه Åbo Akademi در فنلاند، باور دارند که راه حل جدیدی برای تولید دارو با دوز دقیق‌تر پیدا کرده‌اند: QR Code های خوراکی. خوب شاید این یک ایده‌ی جدید نباشد چرا که هنوز هم شما باید چیزی مصرف کنید اما بیشتر موضوع بر سر چگونگی وارد شدن آن‌ها به بدن شما است و احتمالا این فرایند ساده‌تر شده است.

شما می‌بینید که خود QR Code ها با توجه به برچسب و توضیح به تنهایی دارو هستند. همانطور که ناتالیا جنیا (Natalja Genina) استادیار دپارتمان دارویی و یکی از محققانی که بر روی این پروژه مطالعه می‌کند توضیح می‌دهد این کد می‌تواند دارو را برای افراد به طور منحصر به فرد و بر حسب نیاز آن‌ها تولید کند.

البته QR code ها باید اسکن شوند، در غیر اینصورت آنها تنها عکس هستند! هنگامی که آنها اسکن می‌شوند تمام اطلاعات لازم در مورد دارو را مشخص می‌کنند. از جمله نام دارو و اینکه چه مقدار از آن باید مصرف شود. شناسایی دارو باید به سادگی گرفتن عکس باشد و  اکنون هم که همه‌ی افراد گوشی هوشمند و با دوربین مناسب در اختیار دارند و صدها QR code برای دانلود نرم افزار وجود دارد.

ساختن یک QR code قابل اسکن شدن همچنین احتمال استفاده‌ی افراد از داروی اشتباه و داروهای تاریخ گذشته را نیز کاهش می‌دهد.

گفته می‌شود که مواد خوراکی باید از قبل تولید شوند تا میزان تقاضای آن‌ها مشخص شود. حال ببینید با این QR Code ها دیگر نیازی نیست تا از خانه خارج شوید تا نسخه‌ی خود را دریافت کنید و این می‌تواند صرفه جویی زیادی در پول و زمان باشد.

پروفسور جوکا رانتانن ( Jukka Rantanen)، دیگر پژوهشگر این زمینه باور دارد که QR Code های خوراکی بسیار بیش از این ارزشمند خواهد بود. وی گفت: اگر ما موفق شویم تا این روش را در پرینترهای ساده نیز پیاده سازی کنیم، می‌توانیم ادعا کنیم به یک نوآوری در زمینه‌ی پزشکی دست پیدا کرده‌ایم و کل چرخه‌ی تامین دارویی را متحول ساخته‌ایم.

اما تا زمانی که این QR Code های خوراکی صنعت دارو را بلرزاند، وقت زیادی مانده است. اکنون محققان همچنان در حال اصلاح روش‌های خود هستند. سازمان‌هایی نظیر سازمان غذا و داروی آمریکا در گذشته تغییراتی را مانند قرص‌های هوشمند پذیرفته‌اند. بر این اساس ممکن است این QR Code های خوراکی را نیز بپذیرند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.