تراشه هلیو پی ۶۰ مدیاتک با کرتکس A73 رونمایی شد - تکفارس 
تراشه هلیو پی ۶۰ مدیاتک با کرتکس A73 رونمایی شد - تکفارس 

تراشه هلیو پی ۶۰ مدیاتک با کرتکس A73 رونمایی شد

پویان ایزدی
۸ اسفند ۱۳۹۶ - 11:39
هلیو پی 60 مدیاتک

تراشه هلیو پی ۶۰ مدیاتک معرفی شد. این تراشه میان رده، هلیو ایکس ۳۰ را به چالش خواهد کشید و همچنین به نظر می‌رسد که دارای سیستم های قدرتمند برای پیاده سازی هوش مصنوعی است.

هلیو پی ۶۰ مدیاتک با تکنولوژی ۱۲ نانومتری فین فت ساخته شده است و با تکنولوژی ۱۰ نانومتری فین فت پلاس هلیو ایکس ۳۰ تفاوت دارد. ۴ هسته کرتکس A73 با فرکانس ۲ گیگاهرتز و ۴ هسته کرتکس A53، آن هم با فرکانس ۲ گیگاهرتز در این تراشه قرار داده شده. این مساله تغییر بزرگی در تولید پردازنده های سری پی مدیاتک است. این شرکت اعلام کرده که تراشه جدیدش ۷۰ درصد بهینه‌تر از ایکس ۳۰ عمل می کند.

پردازنده گرافیکی موجود در این تراشه نیز ۷۰ درصد سریع‌تر از نسل قبلی خود است. مالی جی ۷۲ ام پی ۳ (Mali G72 MP3) پردازنده گرافیکی این تراشه خواهد بود. البته نباید انتظار تراشه پرچم‌دار را از این قطعه الکترونیکی داشت اما باز هم در نوع خود ساخت آن یک پیشرفت بزرگ به حساب می‌آید.

هلیو پی 60 مدیاتک

سیستم هوش مصنوعی موجود در این تراشه را نئورو پایلوت انجام می‌دهد که ای پی آی اندرویدی شبکه عصبی است و قدرت بسیار بالایی خواهد داشت. در این تراشه سه آی اس پی مختلف قرار گرفته که می‌تواند دوربین دوگانه را با ۱۸ درصد مصرف بهینه‌تر پشتیبانی کند. دوربین‌های متصل شده به تراشه می‌توانند با استفاده از هوش مصنوعی پیشرفته موجود در آن بسیار قدرتمند ظاهر شوند.

به علت دارا بودن تکنولوژی تراشه ۱۲ نانومتری، هلیو پی ۶۰ مدیاتک بهینه‌ترین تراشه سری پی مدیاتک خواهد بود. در مقایسه با پی ۲۳ دارای ۱۲ درصد مصرف بهینه‌تر است همچنین این عدد در زمان مقایسه بازی‌ها به ۲۵ درصد می‌رسد.

این تراشه‌ها از صفحه نمایش ۱۰۸۰p با نسبت صفحه نمایش ۲۰:۹ نیز پشتیبانی می‌کنند. از نظر حافظه، تراشه می‌تواند UFS 2.1 را برای حافظه داخلی و ۸ گیگابایت رم LPDDR4 را برای رم داشته باشد. مودم LTE موجود در تراشه از Cat.7 برای دانلود و Cat.13 برای آپلود بهره می‌برد.

 

هلیو پی ۳۰هلیو پی ۶۰هلیو ایکس ۳۰
هسته های بزرگ تراشه۴ عدد کرتکس A73 با فرکانس ۲ گیگاهرتز۲ عدد کرتکس A73 با فرکانس ۲٫۵ گیگاهرتز
هسته های متوسط تراشه۴ عدد کرتکس A53 با فرکانس ۱٫۶۵ گیگاهرتز۴ عدد کرتکس A53 با فرکانس ۲ گیگاهرتز۴ عدد کرتکس A53 با فرکانس ۲٫۲ گیگاهرتز
هسته های کوچک تراشه۴ عدد کرتکس A53 با فرکانس ۱٫۶۵ گیگاهرتز۴ عدد کرتکس A53 با فرکانس ۱٫۹ گیگاهرتز
پردازنده گرافیکیMali-G71 Mp2 950MHZMali-G71 Mp3 800MHZPowerVR GT7400+ 800MHZ
تکنولوژی ساخت۱۶ نانومتری FFC۱۲ نانومتری FF۱۰ نانومتری FF+

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.