طرح جدید فولکس واگن یک ماشین بدون راننده، بدون فرمان و بدون پدال است - تکفارس 
طرح جدید فولکس واگن یک ماشین بدون راننده، بدون فرمان و بدون پدال است - تکفارس 

طرح جدید فولکس واگن یک ماشین بدون راننده، بدون فرمان و بدون پدال است

سید احمد مصطفوی
۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - 15:00
طرح جدید فولکس واگن یک ماشین بدون راننده، بدون فرمان و بدون پدال است - تکفارس 

فولکس‌واگن طرح چهارمین‌ ماشین آینده‌اش را هم به صف خودروی‌های i.d اضافه‌ می‌کند. مدل تکمیل‌شده‌ی این خودرو تحت‌عنوان Vizzion در نمایشگاه خودروی ژنو در معرض نمایش عموم قرار‌ خواهد‌ گرفت. آی‌دی ویزیون یک سدان مفهومی فاقد فرمان و پدال می‌باشد و بیانگر ایده‌ی شرکت سازنده از آینده‌ایست که در آن همه‌ی ما قدم به دنیای خودرو‌های تمام اتوماتیکی گذاشته‌ایم که برای ما کار‌ می‌کنند.

این خودرو همچنین بخشی از طرح و تعهد شرکت مادر فولکس‌واگن برای راه‌اندازی خط تولید خودرو‌های تمام‌الکتریک تا سال ۲۰۳۰ می‌باشد. فولکس‌واگن قصد‌ دارد به‌ تنهایی و تا سال ۲۰۲۵، طرح بیست‌و‌پنج خودروی الکتریکی را معرفی‌ کند. این حرکت تهاجمی با ارزشی بالغ‌ بر چهل بیلیون دلار، بعد از گرفتاری شرکت فولکس‌واگن در یک رسوایی بزرگ (تحت‌ عنوان Dieselgate)بخاطر تقلب در آزمایشات سوختگیری دیزلی، کلید‌ خورد.

ویزیون همانند سایر طرح‌های مفهومی i.d –از جمله Buzz bus, Crozz crossover و i.d اصلی- نسبتا سریع و قدرتمند خواهد‌ بود. بر‌اساس اظهارات شرکت، ظرفیت باتری ویزیون ۱۱۱ کیلووات ساعت است که توانایی طی‌کردن مسافتی حدود ۶۶۵ کیلومتر با یک‌بار شارژ را دارد. دو موتور الکتریکی، با مجموع قدرت ۲۲۵ کیلووات (معادل ۳۰۲ اسب‌ بخار) نیرو‌بخش این خودرو برای رسیدن به حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر در ساعت خواهند‌ بود.

البته راننده‌ی خودرو نیازی به توجه به جاده در هنگام رانندگی نخواهد‌ داشت و بر این‌ اساس، اهمیت مشخصات عملکرد راننده قابل‌ بحث است. در عوض راننده قادر خواهد‌ بود در‌ کنار سایر سرنشینان خودرو از سواری لذت ببرد. سرنشینان می‌توانند با میزبان مجازی خودرو از طریق کنترل صوتی یا کنترل حرکتی، ارتباط برقرار‌ کنند. فولکس‌واگن مدعی است که این دستیار دیجیتال مشخصات و ترجیحات فردی سرنشینان را تشخیص‌ خواهد‌ داد و به این صورت امکان تغییر شرایط محیطی خودرو به دلخواه هر یک از آنان را دارا خواهد‌ بود.

طرح جدید فولکس واگن یک ماشین بدون راننده، بدون فرمان و بدون پدال است - تکفارس 

بدون انتشار جزئیات بیشتر قضاوت درباره این امکانات دشوار‌ است؛ اگرچه به نظر‌ می‌رسد چنین ایده‌ای شدیداً شبیه به ایده‌های ارائه‌شده توسط سایر استارت‌آپ‌های ماشین‌های الکتریکیست؛ از جمله طرح ماشین بایتون در نمایشگاه امسال کانسومر‌ الکترونیکس (Consumer Electronics). به‌نظر می‌رسد ویزون هم مثل بایتون به سرنشینان خود اجازه‌ می‌دهد، با خیال راحت به سرگرمی‌هایی که دوست‌ دارند بپردازند؛ در حالی که ماشین به صورت خودکار تنظیمات مربوط به صندلی و دما و‌ غیره را به دلخواهشان انجام‌ می‌دهد.

در‌اینجا لازم است اشاره‌ای داشته‌ باشیم به‌ ظهور برخی ایده‌های عجیب و در‌ حال‌ توسعه در ارتباط با طراحی ماشین‌های خودران. در برخی از لوکس‌ترین طرح‌های چند سال اخیر شاهد ایده‌هایی بوده‌ایم که می‌توان آنها را رادیکال دانست برای مثال ایده‌هایی از جمله تبدیل فضای داخلی خودرو به کارگاه، یا فراهم‌سازی امکان رو‌در‌رو شدن سرنشینان برای ارتباطات اجتماعی. در حال حاضر همه‌روزه شاهد تعداد قابل توجهی از این قبیل ایده‌ها هستیم.

از طرفی بسیاری از ماشین‌های خودران کاملا شبیه به ماشین‌های معمولی هستند صرفا با این تفاوت که فاقد پدال و فرمان می‌باشند (مثلا طرح اخیر ماشین خودران جی‌ام تحت عنوان Chevy Bolt). چنین طرح‌هایی احتمالا یا به این خاطر ارائه‌ شده‌اند که اقبال عمومی رانندگان به خودرو‌های عادی بیشتر است یا به خاطر کم‌خرج بودنشان و یا بخاطر هر‌دو مورد مذکور. به هرحال به نظر می‌رسد در زمینه ایده‌پردازی و طراحی این نوع اتوموبیل با تنوع بسیار قابل‌توجهی رو‌به‌رو هستیم.

طرح جدید فولکس واگن یک ماشین بدون راننده، بدون فرمان و بدون پدال است - تکفارس 

بر‌اساس اظهارات فولکس‌واگن، ویزیون فاقد هر‌گونه کنترل دستی خواهد‌ بود و رانندگی آن بر عهده‌ی یک راننده‌ی دیجیتال خواهد‌ بود. هنوز هیچگونه اظهاراتی در ارتباط با اینکه در این ماشین از کدام تکنولوژی رانندگی اتوماتیک استفاده‌ شده، صورت نگرفته‌ است. اما می‌دانیم شرکت فولکس‌واگن در حال توسعه‌ی یک سیستم رانندگی خودکار از طریق زیر‌برند‌های خود از جمله آئودی (Audi) می‌باشد. همچنین می‌دانیم که این شرکت در زمینه‌ی مذکور با آئورورا اینوویشن (استارت‌آپ رهبر سابق تکنولوژی رانندگی خودکار در گوگل) وارد معامله شده‌ است. اما این دو شرکت تا‌کنون فقط در رابطه با استفاده از تکنولوژی آئورورا برای خودروی سدریک (اولین ماشین خودران فولکس‌واگن که بیشتر به یک محفظه شبیه‌ است تا ماشین) صحبت‌کرده‌اند.

مدیر ارشد بخش دیجیتال فولکس‌واگن در ارتباط با بیانیه‌ی آئورورا چنین گفته:

تمرکز اصلی همکاری ما در حال‌ حاضر بر روی محصولات خانواده‌ی سدریک از جمله Urbanpod و Urban Shuttel و سایر مواردی که برای خدمات حمل‌و‌نقل طراحی‌ شده‌اند، می‌باشد. این مسئله نباید با مباحث مربوط به ۳۶۰ مدل وسیله‌ی نقلیه‌ی کنونی و نسل آینده که در لیست سرمایه‌گذاری برند‌های ماست خلط شود.

نیروی ویزیون از چه راهی تامین خواهد‌ شد؟ باید در انتظار چه نوع سرگرمی‌هایی درون ماشین باشیم؟ علت تاکید فولکس‌واگن بر حرف Z در عنوان این خودرو (Vizzion)چیست؟ امیدواریم در چند هفته‌ی آینده در ژنو به پاسخ این سوالات دست‌ یابیم.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید