سنسور فشارسنج خون بر روی اسمارت فون شما - تکفارس 
سنسور فشارسنج خون بر روی اسمارت فون شما - تکفارس 

سنسور فشارسنج خون بر روی اسمارت فون شما

محراب کرامتی
۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - 19:22
سنسور فشارسنج خون بر روی اسمارت فون شما - تکفارس 

دانشمندان توانسته اند سنسور جدیدی طراحی کنند که با قرارگیری بر روی اسمارت فون ها می‌تواند فشار خون کاربر را در هر زمان و هر مکانی اندازه گیری کند.

آیا تاکنون در مورد اسفیگمو مانومتر چیزی شنیده‌اید؟ این دستگاه با اینکه اسم طولانی دارد در ظاهر باید برایتان آشنا باشد. زیرا در مطب هر دکتر و در هر بیمارستانی نمونه های مختلفی از آن را می‌بینید. فشار خون از علائم حیاتی بیماران است و مهم است که پزشکان فشار خون بیمار خود را بصورت مداوم اندازه گیری کنند. فشار خون عبارت است از نیرویی که بر دیواره ی رگ های بدن وارد می‌شود. فشار خون بالا و پایین از شرایط خطرناک به حساب می‌آید. سالانه افراد زیادی از این مهم رنج می‌برند.

به دستگاه فشارسنج بازویی، اسفیگمو مانومتر گفته می‌شود. با اینکه این دستگاه ساده در هر مطبی پیدا می‌شود کم پیش می‌آید که در محل سکونت مردم آن را ببینید. بنا بر آمار، از هر سه نفر انسان بالغ یک نفر دچار هایپرتنشن یا فشار خون بالا است و عده زیادی از آن ها از شرایط خود باخبر نیستند.

سنسور فشارسنج خون بر روی اسمارت فون شما - تکفارس 

گروهی از دانشمندان دانشگاه Michigan و Maryland با همکاری یکدیگر توانسته اند سنسوری طراحی کنند که اسمارت فون شما را به یک فشارسنج خون تبدیل کند. کار دستگاه فشارسنج آسان است. بطوریکه با اندازه گیری تغییرات حجم خون یک فرد و یک مبدل می‌توان فشار خون او را بدست آورد. این مبدل تغییرات فشار را شناسایی کرده و آن ها را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می‌کند. این گروه با استفاده از دستگاه چاپگر سه بعدی توانستند که این سنسور را در اسمارت فون ها قرار دهند.

سنسور فشارسنج خون بر روی اسمارت فون شما - تکفارس 

هنگامی که کاربر انگشت خود را بر روی سنسور قرار می‌دهد، اجزای این سنسور فشار خون فیزیکیش را اندازه گیری می‌کند. سپس با استفاده از یک الگوریتم آن را به سیگنال الکتریکی تبدیل کرده و بر روی صفحه نمایش نشان می‌دهد. این سنسور و برنامه مربوط به آن می‌توانند ابزاری مفید برای بسیاری از افراد باشند. اما باید درنظر داشت که این سنسور نمی‌تواند به خوبی ورژن پزشکی خود باشد و خطای اندازه گیری آن نسبت به ورژن پزشکی بیشتر است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.