باتری پروتونی چیست؟ - تکفارس 
باتری پروتونی چیست؟ - تکفارس 

باتری پروتونی چیست؟

محراب کرامتی
۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - 19:59
باتری پروتونی چیست؟ - تکفارس 

بیشتر وسایل الکترونیکی که شما روزانه استفاده می‌کنید با باتری های لیتیومی کار می‌کنند. اکنون احتمال دارد که دوره ی این باتری ها رو به پایان باشد. چراکه دانشمندان دانشگاه RMIT در ملبورن استرالیا نمونه اولیه ای از یک باتری طراحی کردند که با کربن و آب کار می‌کند.

این اولین نمونه از یک باتری پروتونی است که تاکنون ساخته شده است. منبع انرژی ارزان قیمتی که با مواد زیست تخریب پذیر ساخته شده و با قدرت بالا توانایی جایگزینی باتری های کنونی را دارد. اما چرا باید منبع انرژی خود را تغییر دهیم؟

باتری پروتونی چیست؟ - تکفارس 

  • زیرا از مواد اولیه ای ساخته شده که در زمین فراوان ترند.

ذخایر لیتیومی کره زمین تنها در تعداد محدودی از کشور ها یافت می‌شود و دیگر مواد فلزی که در این باتری ها استفاده می‌شوند هم رو به کاهش هستند و به این دلیل گران هستند. در مقابل آن باتری های پروتونی یک الکترود از جنس کربن دارند. کربن از فراوان ترین عناصر کره‌ زمین است. این باتری به الکترولیت پیچیده ای نیاز ندارد و با تقسیم کردن مولکول های آب انرژی تولید می‌کند.

سرپرست پروژه، John Andrews در روزنامه Guardian اظهار داشت که:” مزیت این باتری ها آن است که ما می‌توانیم با ذخیره سازی پروتون در مواد کربنی، که فراوان هستند، و دریافت این پروتون ها از آب انرژی تولید کنیم. “

باتری پروتونی چیست؟ - تکفارس 

 

  • قابل شارژ است.

باتری RMIT می‌تواند با وصل شدن به پورت شارژر خود شارژ شده و برای چندین بار از آن استفاده نمود. الکتریسیته ناشی از پورت مولکول های آب را از هم جدا می‌کند. با این کار پروتون ها آزاد می‌شوند. این پروتون ها با کربن روی الکترود باتری پیوند برقرار می‌کنند. سپس این پروتون ها دوباره می‌توانند به عنوان سوخت باتری مورد استفاده قرار گیرند و در واکنش با هوا آب و انرژی  تولید کنند.

بنا بر گفته های گروه RMIT، یک باتری کوچک با سطح مقطع ۵٫۵ سانتی متر مربع می‌تواند به اندازه باتری های یون لیتیومی موجود در بازار انرژی تولید کند.

باتری پروتونی چیست؟ - تکفارس 

  • هیچگونه ضایعاتی ندارد.

استخراج انرژی از باتری های لیتیومی و دیگر فلزات نادر زمین می‌تواند عواقبی بر محیط زیست به جا بگذارد. از این عواقب می‌توان  رهاسازی مواد شیمیایی در اکوسیستم زمین را نام برد. همچنین استخراج لیتیوم و دیگر فلزات نادر وقت، انرژی و هزینه زیادی را نیاز دارد. همچنین در برخی از این فراین ها از سوخت های فسیلی استفاده می‌شود که خود اثرات زیان آوری بر اتمسفر زمین دارد و از دلایل بزرگ گرمایش جهانی است. این در حالی است که تولید آب و کربن برای باتری های جدید هیچگونه تاثیر مخربی بر محیط زیست و اکوسیستم نمی‌گذارد.

تیم RMIT پیش بینی کرده که باتری های پروتونی خود را ظرف ۵ الی ۱۰ سال آینده به مصرف جهانی می‌رسانند. این برای محیط زیست خبری خوب است. زیرا سالانه تقاضا برای باتری ها و منابع انرژی افزایش می‌یابد و باید منابع انرژی پاک زودتر در دسترس مردم قرار گیرند تا کمتر به محیط زیست آسیب وارد شود. به گفته این تیم، باتری آن ها در هر شرایط آب و هوایی قادر به کار کردن است و لازم نیست نگران روزهای بارانی یا آفتابی باشید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید