در زیر ابر های سیاره مشتری چه می‌گذرد؟ - تکفارس 
در زیر ابر های سیاره مشتری چه می‌گذرد؟ - تکفارس 

در زیر ابر های سیاره مشتری چه می‌گذرد؟

محراب کرامتی
۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - 20:35
در زیر ابر های سیاره مشتری چه می‌گذرد؟ - تکفارس 

اسرار سیاره مشتری مدت مدیدی است که بر ستاره شناسان پوشیده است. حال با استفاده از داده های ماموریت فضایی Juno که توسط ناسا راه اندازی شد، چهار گروه از دانشمندان مطالعات خود را در مورد اطلاعات جالبی از سطح سیاره مشتری منتشر کردند.

دانشمندان از سطح و داخل سیاره مشتری(یا ژوپیتر) اطلاعات کمی دارند. این موضوع در مورد زحل هم صادق است. زیرا هردو ابر سیاره از جنس گاز هستند. در چهار مقاله جدید که بصورت جداگانه توسط Nature منتشر شد، دانشمندان توانستند اطلاعات جالبی از زندگی درون ابرهای مشتری فراهم کنند. برگ برنده آن ها اطلاعات جدیدی است که از ماموریت Juno ناسا بدست آمد.

در زیر ابر های سیاره مشتری چه می‌گذرد؟ - تکفارس 

مطالعات قبلی بر روی این سیاره راجع به نقاط روشن، تاریک و قرمز رنگ این سیاره بود. اما در این چهار مقاله جدید متخصصان با استفاده از میدان جاذبه این ابر سیاره به اطلاعات جدیدی رسیدند.

در یکی از این مقالات، Luciano Iess و همکارانش فهمیدند که میدان جاذبه عجیب این سیاره به خاطر حرکات باد در اتمسفر و سطح آن است. میدان جاذبه سیاره مشتری شمال و جنوب ندارد و متغیر است.

در زیر ابر های سیاره مشتری چه می‌گذرد؟ - تکفارس 

در یکی دیگر از این مقالات، Yohai Kaspi و همکارانش تمرکز خود را بر این ابر ها گذاشتند و تایید کردند که تندباد های موجود بر این سیاره در ۳۰۰۰ کیلومتری سطح ابرهای  آن اتفاق می‌افتند. از دیگر نتایج مطالعات آن ها این بود که اتمسفر مشتری حدود ۱% از کل جرم آن را پشتیبانی می‌کند.

اما جالب ترین موضوع  راجع به این سیاره از مطالعات Tristan Guillot و همکارانش بدست آمد. آن ها فهمیدند که در زیر این تند بادها و ابرها چه می‌گذرد. بنا بر نتایج آن ها در ۳۰۰۰ کیلومتری سطح ابرهای مشتری ترکیبی از هیدروژن و هلیوم وجود دارد که چگال بوده و بصورت یک جسم صلب چرخش دارد.

در مقاله آخر هم Alberto Adriani و همکارانش نگاهی دقیق تر به سیکلون(نوعی تندباد) های این سیاره انداختند. مطالعات آن ها با استفاده از مشاهدات عینی و مادون قرمز Juno بر قطب های این سیاره انجام گرفت. سیکلون ها بر روی سطح مشتری حرکت می‌کنند ولی منشا پیدایش آن ها هنوز معلوم نیست. همچنین دانشمندان هنوز نمی‌دانند که چرا این سیکلون ها از بین نمی‌روند. اما چیزی که بر اساس نتایج جدید بدست آمد این بود که این سیکلون ها همواره الگو های چندضلعی شکل می‌سازند.

در زیر ابر های سیاره مشتری چه می‌گذرد؟ - تکفارس 

ناسا در سال ۲۰۱۱ ماهواره Juno را پرتاب کرد. این دستگاه در سال ۲۰۱۶ به مشتری رسید و مشاهدات ارزشمندی را از این سیاره گازی به ارمغان آورد. حال ما می‌دانیم که فشار های محیطی این سیاره فقط نوار های رنگی را بر سطح آن ایجاد نمی‌کنند. بلکه سیکلون هایی را در خود پنهان می‌کنند که الگو های خارق‌العاده ای را بر سطح آن ایجاد می‌کنند. همچنین بر سطح و در اتمسفر آن تندباد هایی ایجاد می‌شوند و در زیر همه ی این ها بدنه ای چگال و در همین حال، صلب قرار دارد.

این مشاهدات و مقالات نه تنها به ما اطلاعات فراوانی از شرایط محیطی سیاره مشتری می‌دهند. بلکه می‌توان در نظر گرفت که در سیاره ای مشابه آن، مانند زحل، هم وضعیتی مشابه مشتری وجود داشته باشد. همچنین به ما کمک می‌کند تا منشا پیدایش منظومه شمسی خود را بهتر بدانیم.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید