تبدیل متن به صدا توسط عینک هوشمند برای نابینایان و کم‌بینایان - تکفارس 
تبدیل متن به صدا توسط عینک هوشمند برای نابینایان و کم‌بینایان - تکفارس 

تبدیل متن به صدا توسط عینک هوشمند برای نابینایان و کم‌بینایان

سید محمد معلمی
۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - 17:50
تبدیل متن به صدا توسط عینک هوشمند برای نابینایان و کم‌بینایان - تکفارس 
خلاصه خبر
شرکت ژاپنی Oton Glass عینک هوشمندی طراحی کرده است که متن را به صدا تبدیل می‌کند. این عینک برای کسانی که مشکل بینایی دارند کاربرد خواهد داشت و به آنها اجازه می‌دهد تا متن مورد نظر خود را بشنوند.
این با عینک دوربین و یک هندزفری که روی دسته عینک قرار داده می‌شوند، وارد بازار ژاپن شده است.
نیمی از لنز آینه‌ای است که چشمان شخص استفاده‌کننده را در دوربین اول منعکس می‌کند تا حرکات چشم فرد را در نظر بگیرد. این دوربین وظیفه دارد تا پلک زدن افراد را تشخیص دهد و دوربین دیگر نیز متن را می‌خواند. کاربر هم با خیره شدن به متن، باعث فعالیت عینک می‌شود.
با استفاده از Raspberry Pi به عنوان کامپیوتر عینک، کلمات به سیستم ابری این رایانه ارسال می‌شوند که متن و صدای مناسب برای آن را پردازش کرده و از درون هندزفری آن را به گوش کاربر می‌رساند.
اگر رایانه نیز نتوانست کلمات را تشخیص دهد، تصاویری از متن به کاربری دیگر ارسال خواهد شد تا وی آن را بخواند.
Oton Glass شباهت بسیار زیادی به گوگل ترنسلیت یا مترجم آنلاین گوگل دارد ولی تفاوت این دو با هم این است که کاربر باید گوشی را از جیب خود خارج کرده و خودش صفحه بعدی را ورق بزند.
سازندگان این عینک با توجه به آسان بودن کار با آن، امیدوارند تا کسانی که مشکل بینایی و شنوایی دارند، از آن نهایت استفاده را ببرند.
کیسوکه شیماکاگه، مدیر طراحی Oton Glass در سال ۲۰۱۲ شروع به ساخت آن کرد تا به پدر خود کمک کند ولی پدرش بعدها درمان شد. بهرحال او به فعالیت خود ادامه داد تا دیگران را یاری نماید.
این عینک هم‌اکنون در ژاپن قابل خرید و فروش است و قیمت آن نیز ۴۷ دلار می‌باشد.
عینک هوشمند وسیله جدیدی نیست ولی تولید وسیله دلخواه افراد کار بسیار سختی است.
پیش از Oton Glass، تولیدات دیگری نیز وجود داشتند که یا بسیار گران بودند و یا کارایی چندانی نداشتند. به همین دلیل بود که محصول شرکت اینتل با اسکرین ال‌سی‌دی و دوربین و اسپیکر خود مورد استقبال قرار نگرفت ولی این عینک با قیمتی پایین، طرفداران زیادی پیدا کرده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.