مقایسه مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی غیرلمسی - تکفارس 
مقایسه مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی غیرلمسی - تکفارس 

مقایسه مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی غیرلمسی

سید محمد معلمی
۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - 15:27
مقایسه مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی غیرلمسی - تکفارس 
با توجه به اینکه به نظر می‌رسد مک‌بوک ایر به روزهای پایانی حضور خود در بازار رسیده است، آیا می‌توان هنوز هم آن را دستگاهی قدرتمند دانست یا مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی غیرلمسی ۱۳ اینچی غیرلمسی نسبت به این وسیله برتر است؟
با طرح این مسئله، مهمترین سؤالی که پیش می‌آید این است که مک‌بوک ایر بهتر است یا مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی غیرلمسی ۱۳ اینچی غیرلمسی؟ در ادامه این دو وسیله را با هم مقایسه می‌کنیم.
ضخامت جدید و ضخامت قدیم
زمانی بود که نام مک‌بوک ایر کاملاً شایسته این دستگاه بود زیرا در مقایسه با دیگر مدل‌های لپ‌تاپ‌های ویندوزی، هم سبک بود و هم نازک. به همین دلیل در خط تولید اپل جایگاه ویژه و خاصی داشت.
اما نباید دستگاه دیگر یعنی مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی غیرلمسی را نیز فراموش کنیم زیرا ضخامت و وزن کم آن نیز می‌تواند فاکتورهایی برای رقابت با مک‌بوک ایر باشند. در واقع، ضخامت مک‌بوک ایر از مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی غیرلمسی بیشتر است.
ضمن اینکه وزن مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی غیرلمسی نیز حدود ۱۳۶۹ گرم است که نسبت به وزن ۱۳۴۲ گرمی مک‌بوک ایر بیشتر است.
با این اوصاف، به سختی می‌توان گفت که کدام دستگاه از دیگری بهتر است زیرا از نظر ضخامت و وزن تقریباً مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی غیرلمسی با هم برابر هستند ولی برای اینکه مدل بهتر این قسمت را مشخص کنیم، می‌گوییم مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی غیرلمسی نسبت به دیگر مدل برتری دارد.
دستگاه برتر از نظر وزن و ضخامت: مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی غیرلمسی
صفحه نمایش از نوع رتینا
مک‌بوک ایر صفحه نمایش رتینا ندارد و این یعنی اسکرین قدیمی با رزولوشن ۹۰۰*۱۴۴۰ در آن قرار داده شده است. البته مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی غیرلمسی نیز وضعیت بهتری نداشته و رزولوشن صفحه نمایش آن ۱۶۰۰*۲۵۶۰ است. به علاوه، به ترتیب ۱۲۸ و ۲۲۷ پیکسل در هر اینچ وجود دارد.
صفحه نمایش مک‌بوک ایر نهایتاً ۳۰۰ واحد روشنایی دارد و سیستم گاموت رنگ آن نیز مدل sRGB می‌باشد در حالی که مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی غیرلمسی، دارای ۵۰۰ واحد روشنایی و سیستم گاموت آن نیز گسترده‌تر، یعنی P3 است.
با تمام این توضیحات، صفحه نمایش مک‌بوک ایر نسبت به صفحه نمایش مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی غیرلمسی بهتر است.
این را هم اضافه کنیم که جنس هر دو صفحه نمایش ال‌ای‌دی است ولی مقدار نوری که مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی غیرلمسی تولید می‌کند، شفافتر است.
اندازه هر دو صفحه نمایش نیز برابر می‌باشد.
به این ترتیب و با توجه به کیفیت، از نظر صفحه نمایش، مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی غیرلمسی بهتر است.
دستگاه برتر از نظر صفحه نمایش: مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی غیرلمسی
سرعت اجرای کدام‌ یک بهتر است؟
مک‌بوک ایر دارای پردازنده نسل ۵ Broadwell اینتل می‌باشد که ۵ و ۷ هسته دارد و مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی غیرلمسی، از پردازنده نسل ۷ Kaby Lake استفاده می‌نماید که ۵ و ۷ هسته دارد.
کارت گرافیک مک‌بوک ایر از نوع Intel HD Graphics 6000 و کارت گرافیک مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی غیرلمسی Intel Iris Graphics 640/650 می‌باشد.
رم در هر دو مدل ۸ گیگ و مقدار SSD مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی غیرلمسی ۱ ترابایت و در مک‌بوک ایر ۵۱۲ گیگابایت است.
تنها نقطه قوت مک‌بوک ایر نسبت به مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی غیرلمسی، باتری است زیرا به ترتیب باتری ۵۴ و ۵۴٫۵ کیلوواتی در آنها وجود دارد و این یعنی عمر باتری در مک‌بوک ایر ۱۲ و عمر باتری در مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی غیرلمسی ۱۰ ساعت است.
بر خلاف اطلاعات ارائه شده در مورد باتری، باز هم در این قسمت مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی غیرلمسی بهتر از مک‌بوک ایر است.
دستگاه برتر از نظر باتری، کارت گرافیک و حافظه داخلی: مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی غیرلمسی
کیبورد و تاچ‌پد
نمونه جدید مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی غیرلمسی دارای تکنولوژی Force Touch است که در نسخه‌های قبلی نیز وجود داشت. حالا بغیر از این مطلب، آیا این تکنولوژی نسبت به تاچ‌پد چند کاره مک‌بوک ایر خوب است یا بد؟ برای پاسخ دادن به این سؤال، باید به نمایندگی اپل برویم.
مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی غیرلمسی اولد با تاچ‌پد
مک‌بوک ایر نمونه قدیمی کیبورد اپل را روی خود جای داده است که مورد علاقه بسیاری از افراد می‌باشد ولی مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی غیرلمسی جدید دارای نسل دوم کیبورد مک‌بوک‌ها است.
این کیبورد که همان مشخصات قبلی را دارد، صفحه‌اش شفاف‌تر شده و با خواسته‌های کاربر سازگارتر گردیده است.
در مورد کیبورد مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی غیرلمسی نظرات مختلفی ارائه می‌شود زیرا برخی فکر می‌کنند که بسیار انعطاف‌پذیر است و برخی فکر می‌کنند اندازه دکمه‌های آن بسیار کوچک شده‌اند بنابراین نمی‌توان در این زمینه‌ها نظر داد زیرا چنین موضوعاتی کاملاً شخصی هستند.
در آخر اشاره کنیم که کیبورد مک‌بوک ایر نسبت به کیبورد مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی غیرلمسی انعطاف کمتری دارد و تفاوت‌های آنها چندان زیاد نیست.
حالا و با توضیحات گفته شده، نمی‌توانیم بگوییم کدام مک‌بوک از نظر کیبورد برتر است و باید بر اساس نظر خودتان، دستگاه دلخواه را برگزینید.
دستگاه برتر از نظر کیبورد و تاچ‌پد: دستگاه بهتر وجود ندارد
کدام مک‌بوک قابلیت اتصال بهتر و بیشتری دارد؟
مک‌بوک ایر یکی از آخرین محصولات اپل است که دارای پورت یواس‌بی اِی می‌باشد. ضمن اینکه این دستگاه از یک پورت Thunderbolt 2  نیز پشتیبانی می‌کند اما نمونه جدید مک‌بوک ایر دارای پورت یواس‌بی سی است. همچنین، مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی غیرلمسی از اتصال سریعتر و جدیدتر Thunderbolt 3 برخوردار است.
از نظر اتصال بیسیم، هر دو دستگاه دارای وای‌فای ۸۰۲٫۱۱ac هستند. به علاوه، مک‌بوک ایر، بلوتوث ۴٫۰ داشته و مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی غیرلمسی بلوتوث ۴٫۲ دارد.
مک‌بوک ایر قابلیت پشتیبانی از کارت SDXC دارد در حالی که مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی غیرلمسی جدید این ویژگی را ندارد.
حالا و با توجه به توضیحات ارائه شده، انتخاب دستگاه مورد نظر، بستگی به نظر شما دارد تا میان یواس‌بی اِی و یواس‌بی سی یکی را انتخاب کنید در ضمن اگر یک کارت SD بدون مبدل دارید، مک‌بوک ایر گزینه خرید شما باید باشد.
دستگاه برتر از نظر قابلیت اتصال: مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی غیرلمسی
از نظر قیمت، مک‌بوک ایر بصرفه‌تر است یا مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی غیرلمسی؟
مک‌بوک ایر نسبت به مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی غیرلمسی قیمت بسیار کمتری دارد زیرا قیمت پایه آن ۱۰۰۰ دلار است و این یعنی ۳۰۰ دلار کمتر از مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی غیرلمسی.
برای اینکه دلیل گرانتر بودن مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی غیرلمسی را بدانیم، باید به توضیحات بالا رجوع کنیم. ممکن است پردازنده سریع‌تر و یا ظاهر بهتر دلیل این ۳۰۰ دلار اضافه باشد.
حالا اگر بودجه کافی را در اختیار داشته و می‌خواهید از خانواده مک‌بوک‌ها خرید نمایید، مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی غیرلمسی ۱۳ اینچی بهترین گزینه برای شماست.
دستگاه برتر از نظر قیمت: مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی غیرلمسی
نمونه جدیدتر مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی غیرلمسی چگونه است؟
با توجه به اینکه ما نظرات خود را بر اساس مشخصات دستگاه‌ها ارائه می‌کنیم و با شیوه علمی و تخصصی آنها را بررسی نمی‌نماییم، قطعاً می‌گوییم که مک‌بوک ایر بهتر است زیرا هم وزن کمی دارد و هم ضخامت آن زیاد نیست. ضمن اینکه از هم رده‌های خود، یک سر و گردن بالاتر است.
اما در مورد مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی غیرلمسی جدید نیز باید بگوییم که این دستگاه، بسیار باریک، آینده‌نگر، به‌روز و شفاف است. به علاوه، وجود تکنولوژی Force Touch و کیبورد نسل دو مک‌بوک‌ها، این دستگاه را متمایزتر از گزینه‌های دیگر کرده است. بنابراین تجربه کار کردن با آن نیز برای مصرف‌کننده بسیار خاص خواهد بود.
در نهایت، با احترام به نظر تمام کسانی که از مک‌بوک ایر طرفداری می‌کنند، باید بگوییم که این دستگاه عمر خود را کرده است و مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی غیرلمسی از آن گزینه بهتری می‌باشد مگر اینکه از نظر قیمت، نتوانید ۳۰۰ دلار بیشتر پرداخت کنید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید