برنامه نروژ برای ساخت شهر ماندگار - تکفارس 
برنامه نروژ برای ساخت شهر ماندگار - تکفارس 

برنامه نروژ برای ساخت شهر ماندگار

سید محمد معلمی
۳ فروردین ۱۳۹۷ - 17:49
برنامه نروژ برای ساخت شهر ماندگار - تکفارس 

خلاصه خبر

به خاطر وجود شهری پاک در نزدیکی فرودگاه اسلو که انرژی‌های تجدیدپذیر تولید و تمام نیازهای خود را برطرف می‌کند، می‌توانیم بگوییم که اسلو به زودی ماندگارترین شهر دنیا نام خواهد گرفت.

 

اسلو، پایتخت نروژ، به زودی لقب شهر آینده را از آن خود خواهد کرد.

ادارات معماری Haptic و Nordic، برنامه‌های خود برای ساخت شهری در نزدیکی فرودگاه اسلو را اعلام کرده‌اند که آن را نخستین فرودگاه شهر نامیده‌اند.

این فرودگاه شهر، تنها از انرژی ساخته شده در خود استفاده می‌کند و در خیابان‌های آن، خودروهای برقی و بدون راننده تردد خواهند نمود.

توماس استوک، مدیر اداره Haptic می‌گوید: طراحی این شهر، یک فرصت خاص برای ماست ولی به نظر شما چه چیزی باعث شده تا این شهر ماندگار نامیده شود؟

او ادامه می‌دهد: خیابان‌های این شهر متحرک هستند. در واقع کسانی که در این شهر زندگی و یا از آن بازدید می‌کنند، نیازی نیست تا برای رسیدن به مقصد خود از سرویس حمل‌ونقل عمومی استفاده نمایند زیرا با قدم زدن در خیابان‌های متحرک یا سیار آن، می‌توانند به محل مورد نظر خود برسند.

 

برخی ویژگی‌های این شهر عبارتند از:

  • مرکز شهر کاملاً خالی از هرگونه خودرو خواهد بود زیرا این شهر کمترین تعداد ماشین را خواهد داشت. ضمن اینکه همانطور که اشاره شد، معابر این شهر متحرک می‌باشند.
  • این فرودگاه شهر، از انرژی‌های سبز استفاده خواهد کرد. البته هنوز در مورد جزئیات این تکنولوژی‌ها صحبتی نشده است ولی می‌توان گفت که خودروهای برقی، سیستم امنیتی هوشمند، نورپردازی با انرژی تجدیدپذیر و . . . از آن جمله هستند یعنی بطورکلی باید پسوند هوشمند را بعد از هر فناوری موجود در این شهر اضافه کنیم.
  • انرژی استفاده شده در این شهر، توسط منابع خودِ آن تولید شده است یعنی در زمینه تولید انرژی، این فرودگاه شهر خودکفا می‌باشد. این رویه باعث می‌شود که مصرف سوخت‌های فسیلی به شدت کاهش یابد. ضمن اینکه سوخت استفاده شده توسط صنعت هوایی این شهر نیز کم خواهد شد.
  • فرودگاه شهر اسلو، انرژی تولید شده‌ای که اضافه است را به فروش می‌رساند.
  • خودروهای این شهر، تنها برقی خواهند بود.
  • سرویس حمل‌ونقل عمومی دارای مرکز دستوری خارج از شهر می‌باشد بنابراین فعالیت‌های داخلی فرودگاه شهر، به برق نیاز ندارند.

با توضیحات ارائه شده، باید گفت که این شهر در نوع خود خاص است و می‌تواند به معنای واقعی، همان مدینه فاضله باشد.

فرودگاه شهر اسلو می‌خواهد تا سال ۲۰۵۰ تعداد افراد استخدام شده خود را دو برابر کند تا آنها بتوانند همراه با خانواده‌های خود در آن زندگی کنند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.