از بطری پلاستکی نباید آب نوشید - تکفارس 
از بطری پلاستکی نباید آب نوشید - تکفارس 

از بطری پلاستکی نباید آب نوشید

محراب کرامتی
۳ فروردین ۱۳۹۷ - 20:39
از بطری پلاستکی نباید آب نوشید - تکفارس 

بنا بر مطالعات جدید، آب درون بطری های پلاستیکی مقادیر زیادی میکروپلاستیک دارد. این مواد ممکن است که سلامت افراد را به خطر بیاندازند.

خودتان بهتر می‌دانید که پلاستیک و بطری های پلاستیکی چه آثار مخربی بر روی محیط زیست دارند. در هر دقیقه حدود یک میلیون از آن ها در جهان استفاده می‌شوند و مقادیر اندکی از آن ها بازیافت می‌شوند. بدین ترتیب بطری های پلاستیکی در محیط زیست رها می‌شوند و به آن آسیب می‌زنند. بطوریکه اکوسیستم ها تحت تاثیر آن ها تغییر می‌کنند. حال دانشمندان ثابت کرده اند که استفاده از ظروف پلاستیکی نیز اثرات مخربی بر بدن دارند. بطوریکه نوشیدن جرعه ای آب از بطری پلاستیکی بیشتر از آنچه که فکرش را کنید ضرر دارد. آب درون این بطری ها حاوی میکروپلاستیک است. مقدار این میکروپلاستیک های محلول ممکن است از حد مجاز بیشتر باشد. سازمان بهداشت جهانی قصد دارد احتمال هضم پلاستیک را مورد بررسی قرار دهد.

از بطری پلاستکی نباید آب نوشید - تکفارس 

میکروپلاستیک ها

میکروپلاستیک ها ذره های پلاستیکی هستند که به اندازه های بسیار کوچک درآمده اند. این ذرات به قدری کوچک اند که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند و به همین خاطر در رنگ، بو و مزه آب تغییری ایجاد نمی‌کنند. پس شناسایی آن ها کار راحتی نیست.

در پژوهشی از محققان دانشگاه Fredonia نیویورک، ۲۵۹ بطری از ۱۱ کمپانی مختلف آزمایش شدند. این بطری ها از ۹ کشور مختلف جمع آوری شده بودند. در این بطری ها رنگ قرمز ریخته شد. این رنگ به پلاستیک می‌چسبد و بدین ترتیب ذرات معلق میکروپلاستیکی به رنگ قرمز در می‌آیند. دانشمندان بطور تقریبی ۱۰٫۴ ذره پلاستیکی در لیتر را مشاهده کردند. باید گفت که در برخی بطری ها هیچ ذره ای پیدا نشد و در برخی بطری ها مانند Nestle Pure life حدود ۱۰۰۰۰ ذره پیدا شد!

این نتایج نشان می‌دهند که فردی که روزانه یک لیتر آب مصرف می‌کند(که این مقدار نصف نیاز روزانه یک فرد عادی است)، ممکن است در هر سال هزاران ذره های میکروپلاستیکی را به بدن خود وارد کند. هنوز مشخص نشده که این ذرات بر بدن چه تاثیراتی می‌توانند داشته باشند. اما می‌توان گفت که انبار شدن آن ها در بدن ما نمی‌تواند نتایج خوبی را به دنبال داشته باشد. تاکنون ثابت شده که این ذرات با انبار شدن در بدن ماهی ها باعث تغییر در رفتار آن ها می‌شود و هورمون های آن ها را تغییر می‌دهد. برخی مواد شیمیایی موجود در پلاستیک ها نیز چنین اثری را بر بدن انسان ها دارند.

از بطری پلاستکی نباید آب نوشید - تکفارس 

اگر از وجود ذره های پلاستیکی در آب آشامیدنی شگفت زده شده اید بهتر است بدانید که ۸۳%  آب لوله کشی هم شامل این ذرات است. اما این مقدار نسبت به بطری های پلاستیکی نصف است. هنوز راه حلی برای حل این مشکل پیدا نشده است. شاید با بهتر فیلتر شدن آب قبل از ورود به لوله ها و بطری ها بتوان مقدار آن را کاهش داد. اما این راه حلی موقتی است. باید بتوان مواد پلاستیکی را از چرخه صنعت خارج کرد. زیرا حتی با بهتر شدن فیلتریزاسیون آب باز هم باید از پراکنده شدن این بطری ها در محیط زیست جلوگیری کرد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید