نقد و بررسی گوشی سونی Xperia XZ2 Compact - تکفارس 
نقد و بررسی گوشی سونی Xperia XZ2 Compact - تکفارس 

نقد و بررسی گوشی سونی Xperia XZ2 Compact

علیرضا داداش زاده
۱۸ فروردین ۱۳۹۷ - 22:24
نقد و بررسی گوشی سونی Xperia XZ2 Compact - تکفارس 

مقدمه

یک بار دیگر فصل نقطه‌ی اوج گوشی‌های هوشمند رسید و سونی نیز در این رقابت تنگاتنگ شرکت می‌کند. در حالیکه شرکت‌های دیگر روش معمول خود را مبنی بر عرضه گوشی با سایز‌های بزرگ، پیش می‌گیرند، بر طبق روال همیشگی سونی یک گوشی قدرتمند با سایز کوچک به نام Xperia XZ2 Compact عرضه کرد.

تغییرات زیادی در سری گوشی‌های XZ و Compact ایجاد شده است. دیگر آن طراحی حلقه بی نهایت برای همیشه کنار گذاشته شده و همچنین جک ۳/۵ میلی متری صدا دیگر وجود ندارد. در هرصورت، یک سری تغییرات و بهبودهای خوب در این گوشی‌ها وجود دارد که سری گوشی‌های Xperia را در بازار رقابت با کمپانی‌های دیگر قرار می‌دهد. منظور از این تغییرات خوب، صفحه نمایش بلند است نه یک بریدگی. این صفحه نمایش بلندتر، قطر گوشی را تا ۵ اینچ در قبال کاهش نیافتن حاشیه صفحه نمایش، افزایش می‌دهد. همچنین برای اولین بار در گوشی‌های Compact، سونی از رزولوشن ۱۰۸۰p برای این گوشی استفاده کرده است.

دوربین ۱۹ مگاپیکسلی Motion Eye سونی نیز در این گوشی وجود دارد اما، یک ویژگی جدید کاهش نویز چندگانه را به همراه دارد که مدت زیادی است کاربران منتظر این بهبود هستند. همچنین این گوشی در حالت فول اچ دی، قابلیت فیلم برداری Slow Motion با ۹۶۰ فریم بر ثانیه را دارا می‌باشد. یک سری قابلیت‌های دیگری که در سری گوشی‌های Xperia معمول می‌باشد، وجود دارد. XZ2 Compact از دوربین تکی در پشت خود استفاده می‌کند که احتمالا آخرین باری خواهد بود که سونی از دوربین تکی در گوشی خود استفاده می‌کند زیرا سونی وعده داده است که اولین دوربین دوگانه‌ی خود را در پاییز ۲۰۱۸ معرفی می‌کند. رابط کاربری سونی نیز در این گوشی به چشم می‌خورد که بسیار سبک‌تر از همیشه می‌باشد. همچنین XZ2 Compact از قدرت پردازشی بی نظیر Snapdragon 845 بهره می‌برد.

مشخصات سونی Xperia XZ2 Compact

  • بدنه: آلومینیومی، جنس قاب پشتی از پلی کربنات، محافظ Gorilla Glass در جلو، گواهی‌نامه IP65/68
  • صفحه نمایش: ۵ اینچی، نسبت ۱۶:۹، +FHD، پنل IPS LCD HDR، تراکم پیکسلی ۴۴۳PPI
  • دوربین جلو: ۱۹ مگاپیکسل، Sony IMX400 Camera 1/2/3 Inch، لنز با دیافراگم f2/0، تشخیص فاز لیزری پیش بینی کننده، Contrast AF، Burst AF، IR sensor برای تنظیم نور سفید، فلش LED، کلید شاتر دوربین، موتور پردازش تصاویر موبایل BIONZ، ISO 12800
  • فیلم برداری: فیلم برداری با کیفیت ۴K/30fps، HDR video up to 4K، ۱۰۸۰p/60fps، ۱۰۸۰p/960fps، ۷۲۰p/960fps، Steady Shot، ضبط صدای استریو، ISO 4000
  • دوربین جلو: ۵MP، ۱/۵” Exmor RS برای موبایل، لنز ۲۳mm Wide angel، ۹۰ degree FOV، f/2.2، فیلم برداری ۱۰۸۰P
  • چیپ ست: پردازنده Snapdragon 845 کوالکام Kyro 385 (هشت هسته‌ای Cortex A-75 با فرکانس حداکثر ۲٫۸ گیگاهرتز)، پردازنده گرافیکی Adreno 630
  • مموری: ۴ گیگابایت حافظه رم، ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی + قابلیت ارتقا توسط کارت حافظه میکرو اس دی تا ۴۰۰ گیگابایت
  • سیستم عامل: اندروید ۸ اوریو
  • باتری: ۲۸۷۰ میلی آمپر; قابلیت شارژ سریع نسخه ۳
  • اتصالات: سیم کارت دوگانه هیبریدی(۴G)، ۴G VoLTE، ۵CA LTE Cat.18، ۴x4 MIMO، dual band WIFI 802.11ac، بلوتوث ۵٫۰، GPS/GLONASS، NFC، USB 3.1 Type C
  • صدا: High-res audio، DSEE HX، LDAC، اسپیکر های استریو همراه با S-Force Surround، aptX HD audio
  • سایر امکانات: سایر امکانات: سنسور اثر انگشت، اسکن سه بعدی با دوربین های جلو و عقب، تبدیل ویدئو های SDR به HDR

نگاهی به داخل جعبه سونی Xperia XZ2 Compact

فرقی نمی‌کند که گوشی را از کجا تهیه می‌کنید. XZ2 Compact درون یک جعبه کاغذی قرار می‌گیرد. اما باندل لوازم جانبی بر اساس بازار و کشوری که گوشی را تهیه می‌کنید، می‌تواند متفاوت باشد.

درون جعبه گوشی، کابل USB Type-C، آداپتور جک صدا، و آداپتور شارژ سریع وجود دارد. البته همه‌ی بازارها این لوازم را دریافت نمی‌کنند اما، بیشتر کشورهای اروپایی از این لوازم بهره می‌برند.

نقد و بررسی گوشی سونی Xperia XZ2 Compact - تکفارس طراحی

طراحی گوشی‌های سونی همیشه ساده و قابل فهم بوده است. اما این طراحی تا زمان عرضه XZ2 و XZ2 Compact مطرح بوده است.

نقد و بررسی گوشی سونی Xperia XZ2 Compact - تکفارس همه چیز از اوایل امسال در سری گوشی XA2 شروع شد که قاب پشتی متورم مانند عرضه شدند. حال باید ببینیم که این طراحی در XZ2 Compact جواب می‌دهد یا خیر.

در ابتدا بیایید نگاهی به سایز این گوشی بیندازیم. ابعاد این گوشی ۱۳۵*۶۵*۲۱/۱ میلی متر می‌باشد که ۵ میلی متر از مدل‌های قبلی Compact بلندتر است. همچنین کمی ضخیم‌تر است که بدلیل طراحی جدید آن می‌باشد. وزن آن ۱۶۸ گرم می‌باشد که بصورت قابل توجهی از ۱۴۰ گرم مدل قبلی سنگین‌تر است. تصویر زیر، XZ2 Compact را در کنار XZ1 Compact نشان می‌دهد.

نقد و بررسی گوشی سونی Xperia XZ2 Compact - تکفارس اسپیکر‌های استریو سر جایشان هستند اما آن پنجره مشبک مانند کمی مخفی شده و به پایین شیشه‌ی صفحه نمایش متصل شده.

قاب فلزی منحنی گوشی نیز به شیشه‌ی جلویی یا لبه‌های منحنی دو و نیم بعدی متصل شده است.

نقد و بررسی گوشی سونی Xperia XZ2 Compact - تکفارس سونی لبه‌های تیز مدل قبلی را در این گوشی تغییر داده و حالا کمی گرد شده است. با این تغییر، XZ2 Compact در مقایسه با XZ1 Compact ظریف‌ و لوکس‌تر بنظر می‌رسد.

جای قرارگیری حسگر اثر انگشت نیز از روی دکمه پاور به پشت گوشی منتقل شده است.

نقد و بررسی گوشی سونی Xperia XZ2 Compact - تکفارس متاسفانه جک ۳/۵ میلی متری صدا در این گوشی حذف شده است و سونی دلیل این کار را برای طراحی Ambient Flow (جریان محیط) بیان کرده است. به هر حال، همراه گوشی یک آداپتور جک صدا ارائه می‌شود اما مطمئن هستیم که این تغییر برای طرفداران سونی زیاد خوشایند نمی‌باشد.

اما به پشت گوشی که نگاه کنیم، با یک طراحی منحنی ارگونومیک روبرو می‌شویم که واقعا خوب است و در دست به خوبی جای می‌گیرد. درحالیکه خیلی‌ها درمورد این طراحی در مدل بزرگ‌تر XZ2 نگران بودند، باید گفت که این طراحی در XZ2 Compact واقعا خوب می‌باشد.

نقد و بررسی گوشی سونی Xperia XZ2 Compact - تکفارس قاب فلزی و پشت گوشی یک ترکیب مات شده را ایجاد کرده‌اند که قسمت مات شده در رنگ مشکی آن‌ چنان عالی نیست.

طراحی و شکل “جریان محیط” باعث شده که این گوشی یکی از خوش دست‌ترین گوشی‌های حال حاضر باشد و براحتی می‌توان XZ2 Compact را از یک میز مسطح برداشت و خطری از بابت لغزنده بودن گوشی و افتادن آن از دست وجود ندارد.

نقد و بررسی گوشی سونی Xperia XZ2 Compact - تکفارس با تمام این اوصاف، یک سری از افراد از این طراحی خوشنود نمی‌باشند درحالیکه بعضی‌ها نیز این طراحی را برای یک گوشی پرچم‌دار تحسین می‌کنند. به هرحال این یک موضوع سلیقه‌ای می‌باشد و درمورد طراحی این گوشی نظری نمی‌دهیم. اما می‌توانیم اظهار کنیم که XZ2 Compact از مواد اولیه بسیار خوبی استفاده کرده و استحکام بسیار خوبی را دارا می‌باشد و قاب پشت گوشی در موقع لمس کردن حس خوبی را به کاربر القا می‌کند.

نقد و بررسی گوشی سونی Xperia XZ2 Compact - تکفارس صفحه نمایش

آشکارترین بهبود در XZ2 Compact، صفحه نمایش آن می‌باشد. سونی نسبت ابعاد ۵ اینچی را برای این گوشی در نظر گرفته است که نسبت به سری‌های قبلی افزایش داشته است. اما سایز بزرگ‌تر تنها بهبود این گوشی نمی‌باشد. برای اولین بار در سری گوشی‌های Compact، سونی در XZ2 Compact از یک صفحه نمایش با رزولوشن ۱۰۸۰p استفاده می‌کند که تراکم پیکسلی ۴۴۳ppi را برای این گوشی به ارمغان می‌آورد.

نقد و بررسی گوشی سونی Xperia XZ2 Compact - تکفارس صفحه نمایش LCD این گوشی از تکنولوژی اختصاصی سونی بهره می‌برد که شامل Triluminos Display و X Reality Engine می‌باشد. همچنین این صفحه از حالت HDR پشتیبانی کرده و پنل آن مجهز به رنگ‌های ۱۰ بیت شده و برای استاندارد BT.2020 تایید شده است.

این صفحه نمایش جدید رنگ مشکی عمیق‌تری را ارائه می‌دهد اما حداکثر روشنایی آن از XZ1 Compact کمتر می‌باشد. اما با این حال، این صفحه نمایش روشنایی بالایی در حد۵۷۶ نیت دارد که بدلیل رنگ مشکی بهبود یافته در این گوشی می‌باشد که نسبت کنتراست ۱۳۱۵٫۱ را دارا میباشد.

صفحه نمایش Xperia XZ2 Compact در زیر نور آفتاب عملکرد خوبی دارد و برای کار با این گوشی در زیر نور آفتاب با مشکل خاصی بر نخواهید خورد.

سونی در این گوشی از سیستم تبدیل خودکار که قسمتی از تکنولوژی “Advanced X-Reality For Engine” می‌باشد، استفاده می‌کند. این سیستم به گوشی اجازه می‌دهد که فیلم‌های دارای محتوای SDR را بصورت یکپارچه به محتوای HDR در حین پخش تبدیل کند.

عمر باتری

Xperia XZ2 Compact دارای ظرفیت باتری ۲٫۸۷۰ میلی آمپر می‌باشد و  نسبت به XZ1 Compact بیشتر می‌باشد. برای پر شدن باتری این گوشی از ۰% تا ۳۲%، نیم ساعت لازم است که توسط شارژر ۱٫۵ آمپری گوشی انجام می‌شود. همچنین نسخه باندل گوشی از شارژ سریع نسخه ۳ بهره می‌برد که تا ۴۱% از باتری را در نیم ساعت پر می‌کند.

در مجموع باتری XZ2 Compact در آزمایش‌ عمر باتری عملکرد بسیار خوبی را داشت و ادعای سونی را مبنی بر عمر باتری این گوشی ثابت کرد.

نقد و بررسی گوشی سونی Xperia XZ2 Compact - تکفارس بلندگو‌ها

با وجود افزایش سایز صفحه نمایش گوشی، سونی از سیستم استریوی بسیار خوبی در بدنه XZ2 Compact استفاده کرد و ما هم آن را تحسین می‌کنیم و می‌توانیم ادعا کنیم که جز بهترین‌ها می‌باشد. بر طبق آزمایشات، ادعای سونی مبنی بر افزایش ۲۰% بلندی صدا نسبت به XZ1 Compact، ثابت شد و توانست امتیازهای خوبی را دریافت کند. اسپیکرها در صدای بلند عملکرد خوبی را دارا می‌باشند و در حداکثر صدا هیچگونه نویزی در صدا شنیده نمی‌شود. این یک بهبود چشمگیر نسبت به نسل‌های پیشین می‌باشد.

برخلاف مدل بزرگ‌تر یعنی Xperia XZ2، مدل Compact از سیستم لرزش داینامیک استفاده نمی‌کند.

نرم افزار

سونی Xperia XZ2 Compact از اندروید نسخه ۸ اوریو بهره می‌برد. با وجود آخرین نسخه اندروید بر روی این گوشی، از رابط کاربری آن انتظار تغییرات بنیادینی نسبت به دیگر اعضای خانواده Xperia مانند XA2, XA2 Ultra و یا نسل قبلی این گوشی یعنی XZ1 نداشته باشید.

طرفداران طولانی مدت سونی باید با قسمت “خانه” در لانچر Xperia راحت باشند. صفحه خانه این لانچر تغییر خاصی نسبت به نسل‌های پیشین نداشته است. این صفحه شامل حرکت کشیدن صفحه پایین می‌باشد که بدین وسیله می‌توانید صفحه‌ای از برنامه‌هایی که بیشتر از همه استفاده می‌کنید را در کنار پیشنهادهای نصب برنامه جدید مشاهده کنید. قسمت جست و جو نیز برجسته شده و حالا می‌توانید با سرعت بیشتر به جست و جو در گوشی بپردازید. بوسیله حرکت صفحه به سمت چپ نیز می‌توانید به پنجره Google Feed دسترسی پیدا کنید.

نقد و بررسی گوشی سونی Xperia XZ2 Compact - تکفارس  نقد و بررسی گوشی سونی Xperia XZ2 Compact - تکفارس  نقد و بررسی گوشی سونی Xperia XZ2 Compact - تکفارس   نقد و بررسی گوشی سونی Xperia XZ2 Compact - تکفارس 

تم گوشی نیز بصورت رایگان و پرداختی وجود دارد که بوسیله آن می‌توانید ظاهر گوشی خود را تغییر دهید. این تم‌ها توسط یک رابط اختصاصی نمایش داده می‌شوند  که بنظر می‌آید توسط گوگل پلی استور توزیع شده باشد. بعضی از تم‌ها بصورت تعاملی می‌باشند که با لمس کردن به عکس پس زمینه واکنش نشان می‌دهند.

نقد و بررسی گوشی سونی Xperia XZ2 Compact - تکفارس  نقد و بررسی گوشی سونی Xperia XZ2 Compact - تکفارس 

دستیار Xperia یک افزونه جدید به رابط کاربری می‌باشد. برای تطبیق با روند فعلی، این دستیار از هوش مصنوعی استفاده می‌کند اما بر خلاف دیگر دستیاران از صدای مخصوص خود برنامه بهره نمی‌برد. رابط اصلی این دستیار در صفحه‌ی چت وجود دارد که اگرچه کم پیش می‌آید که با این دستیار چت کنید. این دستیار شما را توسط یک سری موضوعات راهنمایی می‌کند.

نقد و بررسی گوشی سونی Xperia XZ2 Compact - تکفارس  نقد و بررسی گوشی سونی Xperia XZ2 Compact - تکفارس 

دستیار Xperia اگرچه سریع نمی‌باشد اما، عملیات قابل درکی را به کاربر ارائه می‌دهد. زمانی که در گفت و گویتان با این دستیار به یک مقطع خاصی برسید، به شما یک سری لینک‌های مناسب را برای دسترسی به آنچه شما علاقه دارید، ارائه می‌دهد. این لینک‌ها در قسمت Inbox برنامه شما ذخیره می‌شود که بعدا بتوانید آن‌ها را بدون گفت و گوی دوباره با هوش مصنوعی، چک کنید. همچنین این دستیار می‌تواند بعضی از رویدادها را به شما یادآوری کند و یک سری نکته‌ها را بر حسب اراده خود، به شما ارسال کند. خوشبختانه کاربر می‌تواند این ویژگی را غیر فعال کند.

عملکرد سخت افزاری

سونی درمورد قدرت و سخت افزار پرچم‌داران Compact خود جدی بوده است و XZ2 Compact نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشد. آخرین مدل Compact از تراشه برادر بزرگ‌تر خود یعنی XZ2 استفاده می‌کند. این تراشه Snapdragon 845 می‌باشد.

Snapdragon 845 از یک پردازنده ۸ هسته‌ای و هسته‌های جدید Kyro 385 استفاده می‌کند. قسمت ۴ هسته‌ای Kyro 385 عملکرد بسیار بالایی دارد که در عملیات سنگین قادر به افزایش فرکانس پردازنده تا ۲٫۷ گیگاهرتز می‌باشد. معماری پردازنده از نوع Cortex-A75 می‌باشد. در حین عملیات سبک نیز، فرکانس پردازنده ۱٫۷ گیگاهرتز و از نوع معماری Cortex-A55 می‌باشد.

پردازنده گرافیکی گوشی از نوع Adreno 630 است که ۳۰% از Adreno 540 در Snapdragon 835 قوی‌تر است.

تمامی این قطعات در کنار یک حافظه رم با ظرفیت ۴ گیگابایت می‌باشند و برخلاف مدل بزرگ‌تر یعنی XZ2، مدل Compact دارای نسخه‌هایی با رم ۶ گیگابایت نمی‌باشد. در انتها نگاهی با بنچ مارک‌های ثبت شده از Xperia XZ2 Compact بیندازیم.

GeekBench 4.1 (چند هسته‌ای)

نقد و بررسی گوشی سونی Xperia XZ2 Compact - تکفارس 

GeekBench 4.1 (تک هسته‌ای)

نقد و بررسی گوشی سونی Xperia XZ2 Compact - تکفارس GFX 3.1 Manhattan ( صفحه نمایش ۱۰۸۰p)

نقد و بررسی گوشی سونی Xperia XZ2 Compact - تکفارس AnTuTu 7

نقد و بررسی گوشی سونی Xperia XZ2 Compact - تکفارس مقایسه و رده بندی گوشی‌ها کار آسانی است اما، واقعیت این است که تمامی گوشی‌ها سخت افزار بسیار خوبی دارند و از پس تمامی دستورات کاربر بر می‌آیند. به لطف معماری ۱۰ نانومتری تراشه Snapdragon 845، اطراف این تراشه در حین انجام پردازش خنک است و در حین انجام آزمایشات هیچگونه مشکل خاصی دیده نشد.

دوربین

سونی برای Xperia XZ2 Compact از دوربین اصلی ۱۹ مگاپیکسلی IMX400 ExmorRS یا همان Motion Eye استفاده کرده است. اندازه دوربین ۱/۲٫۳ اینچ و دارای پیکسل‌های ۱٫۲۲ میکرو متر به همراه دیافراگم f/2.0 می‌باشد. میدان دید این دوربین دارای ۲۵ میلی متر عرض می‌باشد.

IMX400 همان نمونه‌ای است که در گوشی‌های XZ Premium, XZs و XZ1 بکار گرفته شده است اما سونی عملکرد پردازش نرم افزاری را بهبود بخشیده است بنابراین دوربین XZ2 بهبودهایی نسبت به مدل‌های پیشین داشته است.

بعضی از مردم، از نبود دوربین دوگانه در XZ2 Compact ناراضی هستند اما می‌دانیم که در پاییز ۲۰۱۸ سونی دوربین دوگانه را به گوشی‌های خود اضافه می‌کند.

نقد و بررسی گوشی سونی Xperia XZ2 Compact - تکفارس چیزی که در دوربین XZ2 و XZ2 Compact به چشم میخورد، تراشه مدیریت رم آن می‌باشد که بین سنسور و لایه‌های مدار کنترل قرار دارد. این تراشه بصورت یک حافظه موقت بسیار سریع در گوشی کاربرد دارد و باعث می‌شود که دوربین بطور موقت آنچه که سنسور می‌گیرد را بدون درگیر شدن حافظه گوشی، خالی کند.

به موجب وجود سخت افزار و هماهنگی نرم افزار با طیف ISP 280 کوالکام درون Snapdragon 845، فیلم‌های Slow-Motion دارای رزولوشن ۱۰۸۰p می‌باشند.

در رابط کاربری دوربین Xperia تغییر بخصوصی دیده نمی‌شود که این بستگی دارد آخرین بار چه زمانی به این رابط کاربری نگاه کرده باشید. سونی نهایتا رزولوشن ۴K را به لیست تنظیمات رزولوشن اضافه کرد که با این وجود فیلم برداری ۴K دیگر بصورت یک حالت جداگانه در گوشی وجود ندارد.

نقد و بررسی گوشی سونی Xperia XZ2 Compact - تکفارس 

نقد و بررسی گوشی سونی Xperia XZ2 Compact - تکفارس 

نقد و بررسی گوشی سونی Xperia XZ2 Compact - تکفارس ضبط پیش بینی شده در این گوشی وجود دارد. زمانی که دوربین یک حرکت سریع را تشخیص می‌دهد، چند لحظه از حرکت را قبل از اینکه شاتر دوربین را فشار دهید، ضبط می‌کند. بنابراین اگر دیر اقدام به فشردن کلید شاتر کرده‌اید، می‌توانید یکی از حرکات ضبط شده توسط دوربین را استفاده کنید.

کیفیت عکاسی

زمانی که نور محیط مناسب می‌باشد، XZ2 Compact عکس‌های پر جزییاتی را برای شما می‌گیرد که نسبت به پرچم‌داران قبلی سونی کمی بهتر می‌باشد. رنگ‌ها بسیار دقیق تولید می‌شوند و دامنه پویایی دوربین بسیار گسترده است. عکاسی در حالت خودکار بصورت موفقیت آمیزی صحنه‌ها را تشخیص می‌دهد و هرجایی که نیاز باشد از نور پس زمینه استفاده می‌کند بنابراین نیازی به حالت دستی برای HDR نیست. حالت عکاسی HDR بصورت دستی نیز وجود دارد که گزینه‌ی آن در تنظیمات پیشرفته دوربین نهفته است. همچنین عکاسی خودکار هوشمند کار خودش را بخوبی انجام می‌دهد که به ندرت پیش بیاید که برای عکاسی HDR به حالت دستی سوییچ کنید.

نقد و بررسی گوشی سونی Xperia XZ2 Compact - تکفارس نقد و بررسی گوشی سونی Xperia XZ2 Compact - تکفارس 

عکاسی در شرایطی که نور کم باشد قابل قبول است و نویز کمی در آن دیده می‌شود و جزییات عکس در شرایط خوبی قرار دارد.

نقد و بررسی گوشی سونی Xperia XZ2 Compact - تکفارس عکاسی سلفی

دوربین سلفی Xperia XZ2 Compact مشخصات و طراحی جدیدی دارد و از قاب باریک‌تری بهره می‌برد. رزولوشن این دوربین ۵ مگاپیکسل می‌باشد که دارای دیافراگم f/2.2 و سایز ۱/۵ اینچی می‌باشد. همچنین فوکوس خودکار در آن وجود ندارد.

درمورد جزییات عکاسی سلفی XZ2 Compact نمی‌توان ایراد خاصی را گرفت. نمونه‌ عکس‌های گرفته شده دارای وضوح بسیار خوب و محدوده دینامیکی آن مناسب است. بنابراین تنها ایراد دوربین فوکوس ثابت است. همچنین کاربر می‌تواند قابلیت زیبایی را در تنظیمات فعال یا غیر فعال کند.

نقد و بررسی گوشی سونی Xperia XZ2 Compact - تکفارس فیلم‌برداری

شاید دوربین ۱۹ مگاپیکسلی Motion Eye سونی XZ2 Compact کمی تکراری بنظر برسد اما یک سری ویژگی‌های جدید به فیلم‌برداری آن اضافه شده است. برای مثال، فیلم‌برداری Slow Motion آن بهبود یافته است.

برای فیلم‌برداری Slow Motion، حداکثر رزولوشن ۱۰۸۰p در نظر گرفته شده است. XZ2 Compact از فیلم‌برداری HDR با رزولوشن ۴K یا ۱۰۸۰p به همراه ۳۰ فریم بر ثانیه بهره می‌برد که نتیجه‌ی همکاری سونی با کوالکام برای طیف ISP 280 درون Snapdragon 845 می‌باشد.

XZ2 Compact توانایی فیلم‌برداری با رزولوشن ۴K با ۳۰ فریم بر ثانیه را دارا می‌باشد اما، برای فریم ریت ۶۰، باید رزولوشن را به ۱۰۸۰p تغییر دهید.

فیلم‌برداری ۴K و ۱۰۸۰p این گوشی، دارای جزییات، کنتراست و محدوده دینامیکی بسیار خوبی می‌باشد و رنگ‌ها در آن بسیار دقیق هستند.

رقبا

کمی سخت است که درمورد سونی Xperia XZ2 Compact بحث کنیم زیرا تقریبا هیچ گوشی دیگری مثل آن وجود ندارد. سونی اولین شرکتی است که یک گوشی پرچم‌دار با سایز کوچک را تولید کرد و از همان موقع به این روند وفادار بوده است.

داشتن تراشه Snapdragon 845 به تنهایی می‌تواند نقطه قوتی برای این گوشی باشد اما می‌دانیم که XZ2 Compact چیزهای خیلی بیشتری برای ارائه به کاربر دارد.

به گلکسی S9 می‌توانیم بعنوان یک رقیب جدی برای XZ2 Compact نگاه کنیم. S9 دارای صفحه نمایش بزرگ‌تر، رزولوشن بالاتر، بدنه زیبا‌تر و دوربین بهتر نسبت به XZ2 Compact می‌باشد. این هم را باید در نظر داشته باشیم که S9 حدود ۲۵۰ یورو گران‌تر از XZ2 Compact می‌باشد.

هواوی نیز گوشی‌هایP9 و P10 را به کاربر بعنوان پرچم‌دار ارائه می‌دهد که سایز متوسطی برای یک گوشی پرچم‌دار را دارا می‌باشند اما، این گوشی‌ها بزودی توسط P20 جایگزین می‌شوند و نمی‌دانیم که آیا P20 در دسته بندی گوشی XZ2 Compact قرار می‌گیرد یا نه.

Xperia XZ2 که مدل بزرگ‌تری از Compact می‌باشد، گزینه مناسب‌تری برای کسانی است که یک گوشی پرچم‌دار با سایز بزرگ از سونی می‌خواهند. همچنین XZ2 دارای سیستم ویبره داینامیک، طراحی زیباتر و قابلیت شارژ بیسیم می‌باشد اما ایا همه‌ی این‌ها ارزش پرداخت ۲۰۰ یورو پول بیشتر را دارد؟ این بستگی به شما دارد که کدام را انتخاب کنید.

در نهایت به اپل Iphone X می‌رسیم که تنها رقیب آشکار غیر از اندروید می‌باشد. Iphone X تقریبا هم اندازه‌ی XZ2 Compact و سایز صفحه نمایش آن کمی از XZ2 Compact کوچک‌تر است. Iphone X دوربین بهتر، طراحی زیباتری را دارا می‌باشد اما باز هم گران‌تر از پرچم‌دار سونی می‌باشد و این یک مسئله مهم می‌باشد.

نتیجه گیری

کمی سخت است که درمورد گوشی‌ها (فرقی ندارد پرچم‌دار باشد یا نه) نتیجه گیری معقولی داشته باشیم اما، XZ2 Compact برای سونی یک برگ برنده محسوب می‌شود. سونی یکی از بهترین گوشی‌های هوشمند را با یک قیمت معقول روانه بازار کرده است. همچنین XZ2 Compact نسبت به XZ1 Compact یک پیشرفت بسیار خوب محسوب می‌شود که دلیل آن هم دوربین، عملکرد سخت افزاری، صفحه نمایش و کیفیت صدای بهتر می‌باشد.

نقد و بررسی گوشی سونی Xperia XZ2 Compact - تکفارس 

مزایا

  • طراحی جمع و جور
  • طراحی ضد آب، ارگونومیک و محکم
  • تراشه Snapdragon 845
  • عمر باتری بسیار خوب
  • کیفیت تصویر بسیار خوب در نور کم و زیاد
  • ویدیو‌های Slow Motion با ۹۶۰ فریم بر ثانیه در رزولوشن‌های ۷۲۰p و ۱۰۸۰p
  • اسپیکرهای استریو به همراه کیفیت صدای خوب
  • قیمت مقرون به صرفه نسبت به دیگر رقبا

معایب

  • طراحی کمی بزرگ و کلفت آن ممکن است برای همه خوشایند نباشد
  • نبود جک ۳/۵ میلی متری صدا
  • نبود سیستم ویبره داینامیک و قابلیت شارژ بیسیم

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید