الگوریتمی که می‌تواند مغز ما را شبیه سازی کند! - تکفارس 
الگوریتمی که می‌تواند مغز ما را شبیه سازی کند! - تکفارس 

الگوریتمی که می‌تواند مغز ما را شبیه سازی کند!

سارا کاویانی
۶ فروردین ۱۳۹۷ - 14:13
الگوریتمی که می‌تواند مغز ما را شبیه سازی کند! - تکفارس 

محققان بارها تلاش کرده‌اند تا راهی پیدا کنند تا قدرت پردازش مغز را به کامپیوترها ببرند. حالا با ساخت الگوریتمی که می‌تواند مغز انسان و نحوه کارکرد نورون‌ها را شبیه سازی کند به این رویا نزدیک‌تر شده ایم.

یکی از تلاش هایی که در حوزه شبیه سازی مغز انسان انجام شده توسط گروهی از محققان آلمانی، ژاپنی، نوروژی و سوئدی صورت گرفته است. آن‌ها الگوریتمی جدید طراحی کرده‌اند که صد میلیارد ارتباط نورون‌های مغز را شبیه سازی می‌کند؛ اما هیچ کامپیوتر یا ابر کامپیوتری نمی‌تواند این الگوریتم را اجرا کند.

این الگوریتم با کمک یک ابزار اوپن سورس به نام NEST ساخته شده‌است که به صورت گسترده در جامعه نوروساینتیفیک‌ها استفاده می‌شود. همچنین این ابزار شبیه سازی هسته اصلی پروژه اروپایی شبیه سازی مغز انسان است.
شبیه سازی مغز انسان نیازمند این است که نورون های مجازی به نود‌ها متصل باشند. نود به کامپیوترهای کوچکی گفته می‌شود که با تعدادی پردازشگر کار محاسبات را انجام می‌دهند.

حتی با ابر کامپیوترهای سنگین نیز همچنان امکان شبیه سازی صد درصد مغز انسان غیر ممکن است. با نسخه قبلی این الگوریتم محققان توانسته‌اند تنها ۱ درصد از مغز انسان را با ابر کامپیوتر پتا اسکیل کا (petascale K supercomputer) شبیه سازی کنند.

شاید بپرسید چرا نمی‌توانیم صد درصد مغز را شبیه سازی کنیم؟ محققان به ما پاسخ می‌دهند که برای شبیه سازی فقط یک درصد از مغز انسان میزان حافظه‌ای که هر پردازشگر برای شبیه سازی به آن نیاز دارد بسیار زیاد است. اگر تمام مغز را بخواهیم شبیه سازی کنیم به حافظه ای تقریبا صد برابر حافظه‌ای که برای هر پردازشگر در این ابر کامپیوتر تعبیه شده در دست داریم نیازمندیم.

در اینده، با ابر کامپیوترهای اگزا اسکیل (exascale supercomputers ) – که به ازای هر نود پردازشگرهای بیشتری دارند- دستیابی به اجرای سریعتر الگوریتم NEST و شبیه سازی کامل مغز ممکن خواهد شد، در آینده همچنین تعداد حافظه ها به ازای هر پردازشگر و تعداد نودها تغییری نخواهد کرد که نشان دهنده بهینه‌تر بودن الگوریتم های جدیدتر در زمینه نیازمندی به حافظه خواهد بود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید