نقد و بررسی Oppo R15 و R15 Pro - تکفارس 
نقد و بررسی Oppo R15 و R15 Pro - تکفارس 

نقد و بررسی Oppo R15 و R15 Pro

محراب کرامتی
۲۰ فروردین ۱۳۹۷ - 19:49
نقد و بررسی Oppo R15 و R15 Pro - تکفارس 

Oppo به تازگی دو گوشی پرچم دار خود را معرفی کرد. این کمپانی در بین بیشترین تولیدکنندگان گوشی جهان مقام پنجم را دارد. این پرچم داران نه تنها بهترین های این کمپانی را به نمایش می‌گذارند بلکه گوش چشمی هم از دیگر رقیبان این کمپانی، یعنی OnePlus و Vivo می‌گیرند.

نقد و بررسی Oppo R15 و R15 Pro - تکفارس 

مشخصات فنی و ظاهری این گوشی ها را در زیر مشاهده کنید:

مشخصات R15:

  • بدنه: آلومینیومی، فریم شیشه‌ای در پشت و جلو، محافظ Corning Gorilla Glass 5.0، اندازه های ۱x75.2×7.4mm، وزن ۱۷۵ گرم
  • صفحه نمایش: ۶٫۲۸ اینچ پنل AMOLED، رزولوشن ۲۲۸۰x1080p، ۴۰۱ppi، صفحه نمایش ۲٫۵ بعدی
  • سیستم عامل: اندروید ۸٫۱ Oreo با رابط کاربری ColorOS 5.0
  • چیپست: پردازنده Mediatek Helio P60 ، چهار هسته ۲٫۰GHz Cortex-A73 همراه با چهار هسته ۲٫۰GHz Cortex-A53 ، پردازنده هشت هسته ای، پردازنده گرافیکی Mali-G72 MP3، شش گیگابایت رم
  • حافظه داخلی: ۱۲۸GB internal همراه با پورت هیبرید سیم کارت برای کارت حافظه جانبی
  • دوربین پشت: Dual 16MP, f/1.7, 1/2.6″, 1.22 µm, PDAF, plus 5MP, f/2.2, LED flash, 4K video recording
  • دوربین جلو:۲۰MP ،f/2.0، فیلم برداری ۱۰۸۰p
  • ارتباطات: Dual SIM، Dual 4G VoLTE، بلوتوث ۴٫۲، Dual-band WIFI 802.11ac، A-GPS/GLONASS، NFC، microUSB 2.0
  • باتری: ۳۴۵۰mAh، جدانشدنی،  VOOC Flash Charge 5V/4A
  • سایر: حسگر اثرانگشت در پشت گوشی

مشخصات R15 Pro:

  • بدنه:آلومینیومی، فریم شیشه ای در جلو و سرامیکی در پشت، محافظ Corning Gorilla Glass 5.0، اندازه های ۳x75x7.5mm، وزن ۱۷۵ گرم
  • صفحه نمایش: ۶٫۲۸ اینچ پنل AMOLED، رزولوشن ۲۲۸۰x1080p، تراکم پیکسلی ۴۰۱ppi، صفحه نمایش ۲٫۵ بعدی
  • سیستم عامل: اندروید ۸٫۱ Oreo با رابط کاربری ColorOS 5.0
  • چیپست: پردازنده Qualcomm SDM660 Snapdragon 660، چهار هسته ۲٫۲GHz Kryo 260 همراه با چهار هسته ۱٫۸GHz Kryo 260، پردازنده هشت هسته ای، پردازنده گرافیکی Adreno 512، شش گیگابایت رم
  • حافظه داخلی: ۱۲۸GB internal همراه با پورت هیبرید سیم کارت برای کارت حافظه جانبی
  • دوربین پشت: Dual 16MP, f/1.7, 1/2.6″, 1.22 µm, PDAF, plus 20MP, f/1.7, 1/2.8″, 1 µm, LED flash, 4K video recording
  • دوربین جلو: ۲۰MP، f/2.0، فیلم برداری ۱۰۸۰p
  • ارتباطات: Dual SIM، Dual 4G VoLTE، بلوتوث ۵٫۰، Dual-band WIFI 802.11ac، A-GPS/GLONASS، NFC، microUSB 2.0
  • باتری: ۳۴۰۰mAh،جدانشدنی، VOOC Flash Charge 5V/4A
  • سایر: حسگر اثرانگشت در پشت گوشی

نقد و بررسی Oppo R15 و R15 Pro - تکفارس 

سخت افزار

تفاوت این دو گوشی در پردازنده و دوربین آن هاست. چرا که Pro پردازنده Snapdragon 660 دارد و ورژن عادی R15 پردازنده Mediatek P60 را دارد. دوربین Pro هم دوگانه ۱۶+۲۰ مگاپیکسل است. درحالیکه دوربین ورژن عادی این گوشی ۱۶+۵ مگاپیکسل است. همچنین Pro در پشت خود فریم سرامیکی جذابی دارد که در R15 فریم شیشه ای جای آن را گرفته است. باتری های این دو گوشی هم تنها ۵۰mAh با هم تفاوت دارند که ناچیز است. بلوتوث Pro هم نسخه ۵٫۰ است که خیلی تفاوتی با نسخه ۴٫۲ ندارد. در بالای هردو گوشی بریدگی معروف(notch) را می‌توان مشاهده کرد و رابط کاربری ColorOS 5.0 هم در هردوی آن ها مشترک است. حافظه داخلی و رم هم در دو گوشی تفاوتی با هم ندارند.

نقد و بررسی Oppo R15 و R15 Pro - تکفارس 

قضیه از آن جایی شروع شد که اپل فهمید که نمی‌تواند تکنولوژی FaceID را در جلوی آیفون خود قرار دهد مگر اینکه مقداری از صفحه نمایش آن را ببرد. پس از مدتی کاربران از این نوع طراحی استقبال کردند و به دنبال آن ها دیگر کمپانی ها هم به فکر استفاده از آن افتادند. نکته مثبت این بریدگی این است که در دو طرف آن می‌توان نوتیفیکیشن ها را مشاهده کرد و از تمام صفحه نمایش استفاده کرد.

نقد و بررسی Oppo R15 و R15 Pro - تکفارس 

صفحه نمایش این دو گوشی رزولوشن یکسانی را عرضه می‌کند که ۲۲۸۰x1080 پیکسل است. با این رزولوشن تراکم پیکسلی ۴۰۱ppi از این گوشی دریافت می‌شود که مقدار مناسبی است. تصاویر بر روی پنل AMOLED شفاف هستند و رنگ ها به درستی دریافت می‌شوند. وزن و ظاهر هر دو گوشی یکسان هستند و باید خیلی در مشخصات آن ها دقت کنید که متوجه شوید یکی اندکی از دیگری بلند تر است. در کل انتخاب بین این دو گوشی تنها به سلیقه شخصی برمی‌گردد. فریم سرامیکی و شیشه ای حس و حال متفاوتی را به کاربر می‌دهند. در تئوری فریم سرامیکی باید مقاومت بیشتری نسبت به خش داشته باشد اما جذب چربی بالاتری دارد.

Oppo توانست طراح معروف، Karim Rashid را برای انتخاب رنگ بندی های پرچم دار خود استخدام کند. R15 در رنگ های قرمز تند، سفید یخی، بنفش ستاره ای عرضه می‌شود. R15 Pro هم در رنگ های قرمز مات، مشکی و بنفش کهکشانی عرضه می‌شود. این رنگ ها به خصوص در آفتاب بسیار جذاب اند و حس و حال تازه ای دارند.

از دیگر شباهت های این دو گوشی می‌توان به قرارگیری کلید های آن اشاره کرد. همچنین رابط کاربری دوربین آن ها هم یکسان است. فاصله کلید ها از هم مناسب بوده و به راحتی زیر انگشتان کاربر قرار می‌گیرند. پورت سیم کارت گوشی ها هیبریدی است. بطوریکه می‌توانید بین دو سیم کارت همزمان و یا یک سیم کارت همراه با یک کارت microSD انتخاب کنید. جک ۳٫۵ میلی‌متری صدا هم در هر دو گوشی پابرجا مانده است. متاسفانه هردو گوشی از پورت کم سرعت USB 2.0 پشتیبانی می‌کنند و هردو تنها یک اسپیکر دارند.

نقد و بررسی Oppo R15 و R15 Pro - تکفارس 

دوربین دوگانه آشنا

Oppo R15 و R15 Pro سیستم دوربین دوگانه دارند. نحوه قرارگیری آن ها شبیه OnePlus 5T است. این نوع قرارگیری زیاد معمول نیست زیرا کاربرد های آن را محدود می‌کند. سنسور IMX519 در هردو گوشی دیده می‌شود که جای تقدیر دارد. Oppo ادعا دارد که این دوربین ها را با همکاری کمپانی سونی ساخته است. همچنین این دو دوربین پیکسل های بزرگتر ۱٫۲۲ میکرومتری را پردازش می‌کنند که باعث بهبود عملکردشان در شرایط کم نور می‌شود. نبود OIS اندکی توی ذوق می‌زند اما در کل عملکرد دوربین در R15 مناسب است. در R15 شما به جای دوربین دوم ۵MP یک دوربین دوم ۲۰MP دارید که عمق تصاویر را در تصاویر پورتره بهبود می‌بخشد. این دوربین پیکسل های کوچک تر ۱ میکرومتری را پردازش می‌کند و کانون کوچک تری دارد. پس در تئوری کارکرد آن در شرایط کم نور ضعیف تر است. در بخش پورتره، دوربین رابط کاربری جدیدی دارد و تکنیک های نورپردازی سه بعدی جالبی به آن اضافه شده است. زوم دوربین ها دیجیتال بوده و حالت زوم دو برابر به رابط کاربری شما اضافه شده است.

نقد و بررسی Oppo R15 و R15 Pro - تکفارس 

در نور کم دوربین عملکرد مناسبی از خود نشان می‌دهد و حتی سلفی ها هم از کیفیت مناسبی برخوردارند. این دوربین ها می‌توانند با کیفیت ۴K در ۳۰ فریم بر ثانیه فیلم برداری انجام دهند. قابلیت اسلوموشن هم در این گوشی حاضر است و کاربر می‌تواند بصورت ۱۰۸۰p ویدئو های ۱۲۰ فریم بر ثانیه بگیرد و یا در کیفیت ۷۲۰p ویدئو های ۲۴۰ فریم بر ثانیه بگیرد. دوربین سلفی هر دو گوشی لنز ۲۰MP دارد که گرچه بصورت فوکوس ثابت است، تصاویر با کیفیت و جزییات بالایی را ارائه می‌دهد. دوربین جلو قابلیت Beauty Camera دارد و برای ۱۲۰ شرایط نوری و مکانی متفاوت برنامه ریزی شده است.

نقد و بررسی Oppo R15 و R15 Pro - تکفارس 

به خاطر پردازنده قدرتمند این گوشی، افکت HDR بصورت زنده در هوش مصنوعی دوربین قابل مشاهده است و سرعت  پردازش تصاویر بسیار بالا است.

نقد و بررسی Oppo R15 و R15 Pro - تکفارس 

ویژگی های نرم افزاری

علاوه بر رابط کاربری دوربین، ویژگی های جدید دیگری هم به ColorUI 5.0 اضافه شده اند که Full Screen Gesture یکی از آن ها است. با بزرگتر شدن صفحه و ایجاد بریدگی در بالا موضوع سختی کار با گوشی مطرح می‌شود. بطوریکه برای کاربران ممکن است سخت باشد که با گوشی کارهای روزانه انجام دهند. پس نگرانی های در باب ارگونومیک بودن گوشی مطرح می‌شوند و Oppo در تلاش است که آن ها را برطرف کند. در هنگام فعال سازی قابلیت Full Screen Gesture سه خط کوچک در قسمت پایینی گوشی مشاهده می‌کنید. با سوایپ کردن خط سمت چپ به بالا Receny Apps را باز می‌کند. وسطی شما را به Home Screen برده و سمت راستی هم برای برگشت به فعالیت قبلی است. شما می‌توانید که این خط ها را از دید خارج کنید و بدون نیاز به آن ها از این ویژگی بهره ببرید.

نقد و بررسی Oppo R15 و R15 Pro - تکفارس 

قفل چهره Oppo سریع تر شده است و در کمتر از ۰٫۸ ثانیه گوشی را باز می‌کند. این تکنولوژی با جمع آوری ۱۲۸ ویژگی چهره افراد سیستم تشخیص چهره را فراهم می‌سازد. بریدگی بالای گوشی هم فعالیت های جالبی را انجام می‌دهد. به عنوان مثال در هنگام افقی گرفتن گوشی فضای صفحه نمایش اطراف بریدگی سه برنامه استفاده شده قبلی را نشان می‌دهد و به عنوان میان بر بکار می‌آید.

عملکرد

همانگونه که پیش بینی کرده اید پردازنده های Mediatek Helio P60 و Snapdragon 660 از نظر قدرت پردازشی یکسان نیستند. این دو پردازنده از سیستم تنظیم قدرت پردازش ۱۲ نانومتری و ۱۴ نانومتری(به ترتیب) بهره می‌برند. با این همه قدرت پردازشی این دو به هم نزدیک است و برای یک سیستم اندرویدی به اندازه کافی است. در بنچمارک AnTuTu 7 هم هر دوی این پردازنده ها قدرتمند ظاهر شدند. گرافیک هردو گوشی هم به کمک GPU های قدرتمند Mali و Adreno قادر به پردازش فعالیت های سنگین گرافیکی و بازی های به روز است. اما از استاندارد های روز پرچم داران دیگر کمپانی ها اندکی عقب است.  باتری این دو گوشی لیتیوم یونی ۳۴۰۰ و ۳۴۵۰ میلی آمپری است که نسبت به بسیاری از گوشی های امسال و سال گذشته کمبود دارد. اما باید دید که چگونه عمل می‌کند.

نقد و بررسی Oppo R15 و R15 Pro - تکفارس 

Oppo توانسته پرچم دار جدیدش را به امکانات جالبی مجهز کند و دوربین قدرتمند و ظاهر جذاب خود حرفی برای گفتن داشته باشد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید