اینستاگرام و فیس‌بوک از میکروفون شما استفاده نمی‌کنند - تکفارس 
اینستاگرام و فیس‌بوک از میکروفون شما استفاده نمی‌کنند - تکفارس 

اینستاگرام و فیس‌بوک از میکروفون شما استفاده نمی‌کنند

دانیال بالِدی
۲۷ فروردین ۱۳۹۷ - 20:00
اینستاگرام و فیس‌بوک از میکروفون شما استفاده نمی‌کنند - تکفارس 

کاربران فیس‌بوک همواره نگران شنود مکالمات خود به وسیله نرم‌افزارهای شبکه‌های اجتماعی، از جمله اینستاگرام هستند. این نگرانی آن قدر گسترده شده است که مدیرعامل فیس‌بوک، مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg)، در این هفته مجبور شد در جلسه دادرسی کنگره پاسخگو باشد. موضوع جلسه حفظ حریم خصوصی بود. زاکربرگ این موضوع را «تئوری توطئه» خواند.

من از این که این را می‌گویم متنفرم، ولی تا جایی که ما می‌توانیم بگوییم، استراق سمع در فیس‌بوک یک افسانه است. من میدانم این افسانه از کجا سرچشمه می‌گیرد. مردم آگهی‌هایی بسیار دقیق و هدف‌گذاری شده مشاهده می‌کنند. گاهی این آگهی‌ها در مورد چیزهایی است که مردم با دوستان خود درباره‌ی آن‌ها در حال بحث کردن هستند. در این صورت این پرسش باید در ذهن کاربران به وجود بیاید که واقعا چه چیزی در پشت صحنه دارد اتفاق می‌افتد. چگونه فیس‌بوک متوجه شد من در رابطه با چه موضوعی حرف می‌زنم و چرا من این آگهی‌ها را باید در این لحظه ببینم؟

حقیقت آن است که مکالمات واقعی شما نیستند که منجر به تبلیغات هدفمند می‌شوند، اما می‌تواند هر چیز دیگری باشد که شما در حالت آفلاین و آنلاین انجام می‌دهید. شرکت فیس‌بوک با استفاده از ترکرها (trackers – ردگیرنده‌ها، ابزاری برای تحلیل) مانند قابلیت فیس‌بوک پیکسل (Facebook Pixel) یا مانند گزینه‌ی پسندیدن (like) که در سرتاسر اینترنت قرار گرفته است، عادت‌های جستجوی شما، فعالیت اینترنتی و همچنین جامعه‌شناسی شخصیت شما را می‌داند. علاوه بر این‌ها با استفاده از اجازه دسترسی که شما به نرم‌افزار می‌دهید، مکان شما را متوجه می‌شود. با استفاده از تصاویری که آپلود می‌کنید از دوستان و خانواده‌ی شما، ظاهر شما و خریدهای شما در دنیای واقعی اطلاع پیدا میکند. به طور خلاصه شرکت فیس‌بوک نه فقط مکالمات شما بلکه خیلی از چیزها را در مورد شما می‌داند. بعلاوه، هر چند که موارد ذکر شده می‌توانند قوانین شنود تلفن را نقض کنند اما این شرکت واقعا به این همه زحمت نیاز ندارد تا آن چیزی که درباره‌ی ما می‌داند اثبات کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.