شیوه جدید تشخیص اوتیسم با آزمایش خون و ادرار - تکفارس 
شیوه جدید تشخیص اوتیسم با آزمایش خون و ادرار - تکفارس 

شیوه جدید تشخیص اوتیسم با آزمایش خون و ادرار

سید محمد معلمی
۲۶ فروردین ۱۳۹۷ - 20:50
شیوه جدید تشخیص اوتیسم با آزمایش خون و ادرار - تکفارس 

خلاصه خبر

محققان توانسته‌اند دو شیوه جدید کشف کنند تا خانواده‌هایی را که از خطر رخ دادن بیماری اوتیسم در فرزندانشان رنج می‌برند، کمک کنند. این دو شیوه، آزمایش خون و آزمایش ادرار می‌باشند.

 

حرکت رو به جلو

محققان دانشگاه Warwick با دو آزمایش ادرار و خون، احتمال ابتلای کودکان به اوتیسم را تشخیص می‌دهند. پایه و اساس هر دو این آزمایشها، به رابطه اشکالات پروتئین دریافتی در پلاسما خون و اوتیسم بر می‌گردد.

این تیم تحقیقاتی بر این باور است که آزمایشها برای نخستین بار است که انجام می‌شوند و امیدوارند تا بتوانند اوتیسم که نوعی اختلال حرکتی و فیزیکی در کودکان است را به موقع تشخیص دهند.

این تحقیق که در ژورنال مربوط علوم پزشکی و اوتیسم منتشر شد، داده‌ها و آزمایش‌های قبلی را تأیید کرده و نشان داده که ارتباطی میان ارسال‌کننده‌های آمینو اسید و عوامل رخ دادن اوتیسم وجود دارد زیرا از آنجایی که پروتئین موجود پلاسما خون در برابر دو فرآیند اکسیده و گلیسیری شدن مقاوم نیست، محققان سعی کرده‌اند تا روش‌هایی ابداع نمایند که از وقوع این آسیب‌ها جلوگیری می‌کند.

این تیم حالا با تکیه بر علوم روز و آزمایش‌های موثق، از ۳۸ کودک اوتیسمی آزمایش خون و آزمایش ادرار گرفت. به علاوه، این تیم ۳۱ نفر از کودکانی که در آنها اوتیسم تشخیص داده نشده بود را نیز مورد آزمایش قرار دادند. سپس با کمک هوش مصنوعی، الگوریتمی طراحی گردید که این تیم متوجه شد این دو گروه از کودکان از نظر شیمیایی چقدر با هم متفاوت هستند.

محقق سیستم‌های تجربی زیست‌شناسی دانشگاه Warwick و مدیر این تیم تحقیقاتی می‌گوید: آزمایش‌های آتی ما پلاسماها را به طور جزئی‌تر و نقشه‌های تهیه شده با آزمایش ادرار یا اثر انگشت را با سلول‌های آسیب‌دیده نشان خواهند داد. این شیوه به ما کمک خواهد کرد تا تشخیص اوتیسم را بهتر انجام داده و دلایل رخ دادن این بیماری را نیز متوجه شویم.

البته محققان هنوز دلیل یا دلایل رخ دادن اوتیسم را نمی‌دانند. حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد اوتیسمی‌ها به خاطر عوامل ژنتیکی به این بیماری مبتلا هستند ولی هنوز فرمول مشخصی در مورد چرایی وقوع این بیماری وجود ندارد.

در مبتلا شدن افراد به این بیماری، عوامل زیادی می‌توانند دخیل باشند. مثلاً؛ محیط‌زیست، ژنتیک و . . . از جمله این موارد هستند. در سالهای اخیر شواهدی به وجود آمده که نشان می‌دهد باکتری روده و احشاء در رخ دادن اوتیسم می‌تواند مؤثر باشد.

با این اوصاف، تشخیص اوتیسم کار زیاد پیچیده و سختی نیست زیرا هم‌اکنون این تیم تحقیقاتی از دانشگاه Warwick توانسته تقریباً ثابت کند که پروتئین‌های آسیب‌‌دیده می‌تواند دال بر وجود اوتیسم در یک کودک باشد.

بیماران اوتیسمی دارای علائم زیادی از جمله اختلالات شناختی، مشکلات رفتاری، اضطراب و . . . می‌باشند که این نشانه‌ها می‌توانند در افراد مختلف مبتلا به این بیماری با شدت بیشتر یا کمتری همراه باشد. این را هم اضافه کنیم که به خاطر عدم شناخت دلایل رخ دادن این بیماری، این علائم می‌توانند متغیر باشند.

اگر آزمایش‌ها هر چه زودتر به نتیجه برسند، خانواده‌ها این امکان را خواهند داشت تا با این بیماری هر چه زودتر مقابله کنند این کاری است که می‌تواند به زندگی بهتر کودکان اوتیسمی کمک شایانی کند و دنیا را برای آنها به محلی شادتر تبدیل نماید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.