محققان سیستم هوش مصنوعی را ساختند که همانند یک سگ فکر می‌کند - تکفارس 
محققان سیستم هوش مصنوعی را ساختند که همانند یک سگ فکر می‌کند - تکفارس 

محققان سیستم هوش مصنوعی را ساختند که همانند یک سگ فکر می‌کند

میر مهدی حامی
۲۷ فروردین ۱۳۹۷ - 16:49
محققان سیستم هوش مصنوعی را ساختند که همانند یک سگ فکر می‌کند - تکفارس 

برای افرادی که دوستی چهار پا دارند، بدون شک این بخشی جدایی ناپذیر از زندگی آنها محسوب می‌شود. سگ در اطراف خانه حرکت می کند، غذای ما را می‌دزدد و در رختخواب ما می‌خوابد. اما اغلب اوقات ما نمی‌دانیم چه اتفاقی در ذهن آنها می‌افتد، و چرا و چگونه آنها این کارها را انجام می دهند.

محققان دانشگاه واشنگتن یک سیستم هوش مصنوعی را با هدف ایجاد رفتاری مانند سگ که قادر باشد عادت های خود را نیز فراگیرد ساختند.

سیستم هوش مصنوعی یک رویکرد متفاوت به دید کامپیوتر دارد که در آن تمرکز بر روی فرآیندهایی مانند شناسایی ابعاد نیست، بلکه بر روی مدل سازی یک عامل بصری هوشمند است، یعنی اینکه ذهن یک سگ چگونه کار می‌کند.

محققان یک دسته از سنسورها را روی پاها، دم و بدن یک سگ Malamute به نام Kelp M. Redmon همراه با یک بورد Arduino و دوربین GoPro متصل کردند.

این‌ها برای این بود که اقدامات سگ را در محیط و شرایط مختلف ثبت کنند. به عنوان مثال، اگر یک توپ پرتاب شود یا کسی بخواهد با او بازی کند، سگ چه واکنشی نشان خواهد داد؟چگونه از اندام‌های خود در مواقع مواجه با موانع استفاده می‌کند تا از برخورد با آنها جلوگیری کند؟

Dog AI System DECADE Machine Learning 2

از مجموعه داده‌های فعالیت‌های خودمحور در محیط سگ (DECADE) که پس از ساعت‌ها ضبط کردن جمع آوری شده بود، برای آموزش مدل مکانیکی سگ مبتنی بر یادگیری ماشینی استفاده شد. محققان توانستند مجموع ۲۴،۵۰۰ فریم ویدئویی را با موقعیت بدن و داده های حرکتی هماهنگ شده بدست آورند. از این تعداد، آنها ۲۱۰۰۰ را برای آموزش هوش مصنوعی استفاده کردند و باقی را برای اعتبار سنجی در نظر گرفتند.

به این سیستم هوش مصنوعی، وظیفه‌ی پیش بینی حرکات بعدی سگ پس از تجزیه و تحلیل فریم های ویدئویی اختصاص داده شد. با این حال، برنامه ریزی مانند یک سگ هنوز مشکل است. اما محققان موفق به دریافت نتایج رضایت بخشی شده‌اند.

یادگیری رفتار سگ یکی دیگر از کارهایی است که سیستم باید یاد بگیرد. به عنوان مثال، جایی که یک سگ می‌تواند راه برود و جایی که نمی‌تواند.

سیستم آزمایشی هنوز در حال توسعه است و محققان هنوز اطلاعاتی راجع به حواس‌های دیگر مانند بویایی را معرفی نکرده‌اند. مجموعه دادهای موجود در حال حاضر تنها متعلق به یک سگ است. جمع آوری داده ها از طیف گسترده‌ای ازسگ‌ها به بهبود سیستم در طول زمان کمک خواهد کرد.

یک هوش مصنوعی که قادر به تصمیم گیری مانند سگ است، می‌تواند به ما در درک هوش بصری سگ‌ها کمک کند. اما ممکن است آن روز هرگز فرا نرسد اگر که هوش مصنوعی شغل های دوستان سگی‌مان را نیز تصاحب کند. آنها در ادارات پلیس، به عنوان کمک کنندگان به نابینایان و … مشغول به کار هستند.

مطالعاتی مانند این مهم هستند، زیرا آنها می‌توانند بینش ما را نسبت به سطح هوش موجودات زنده غیر انسانی افزایش دهند. همچنین از این مطالعات می‌توان برای سایر حیوانات نیز استفاده کرد.

محققان مقاله ای با عنوان “?Who Let the Dogs Out” را منتشر کردند که رفتار سگ‌ها را از داده های بصری مدل سازی می‌کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.