بدون کلمه عبور، وارد هر سایتی شوید - تکفارس 
بدون کلمه عبور، وارد هر سایتی شوید - تکفارس 

بدون کلمه عبور، وارد هر سایتی شوید

سید محمد معلمی
۲۸ فروردین ۱۳۹۷ - 20:47
بدون کلمه عبور، وارد هر سایتی شوید - تکفارس 

به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک، تغییرات زیادی در زمینه وبگردی رخ دهد.

بر اساس گزارشات رسیده، نوع جدیدی از استانداردسازی وب طراحی شده که به کاربران اینترنت این امکان را می‌دهد تا بدون شیوه سنتی وارد کردن پسورد، بتوانند محتویات هر سایت را بخوانند.

در این شیوه، به جای وارد کردن پسورد، می‌توان از شیوه مجازی اسکن اثر انگشت، فناوری تشخیص چهره، دکمه‌های یواس‌بی و . . . استفاده کرد.

این سیستم توسط نرم‌افزار رابط کاربری WebAuthn طراحی شده و هم‌اکنون برای موزیلا فایرفاکس وجود دارد و به نظر می‌رسد به زودی برای گوگل کروم و مرورگر ادج نیز در دسترس قرار گیرد.

به غیر از اینکه با این شیوه دیگر نیازی به حفظ کردن پسوردهای طولانی نیست، باید بگوییم که امنیت کاربران در اینترنت افزایش می‌یابد. ضمن اینکه، اطلاعات موجود در سایت‌ها حفظ شده و پروفایل افراد در وب‌سایت‌های مختلف دیگر مورد سوءاستفاده قرار نخواهد گرفت. دلیل این امنیت بالا نیز این است که نرم‌افزار رابط کاربری WebAuthn از شیوه‌های متنوع امنیتی برای هر سایت استفاده می‌کند.

هم‌اکنون، امکان ورود به سایت‌ها از طریق گوشیها فراهم شده ولی استفاده از این شیوه برای رایانه‌ها و لپ‌تاپ‌ها با محدودیت‌هایی مواجه است. یکی از دلایل این اتفاق، نبود شیوه استاندارد مناسب برای رایانه‌ها و لپ‌تاپ‌ها می‌باشد.

کاربرد نرم‌افزار رابط کاربری WebAuthn برای موارد ذکر شده و با توجه به ظهور روزافزون نرم‌افزارها و افزایش سایت‌ها، به نظر می‌رسد بسیار زیاد باشد ولی مطمئناً تا زمانی که بتوانیم از این شیوه با تمام پتانسیلها استفاده نماییم، باید زمان زیادی صبر کنیم.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید