آیا اپل در سیستم عامل مک به پردازنده‌های ARM کوچ می‌کند؟ - تکفارس 
آیا اپل در سیستم عامل مک به پردازنده‌های ARM کوچ می‌کند؟ - تکفارس 

آیا اپل در سیستم عامل مک به پردازنده‌های ARM کوچ می‌کند؟

امین حسین پور
۲۹ فروردین ۱۳۹۷ - 15:09
آیا اپل در سیستم عامل مک به پردازنده‌های ARM کوچ می‌کند؟ - تکفارس 

اپل با عرضه آیفون ۸ و بنچمارک آن که نشان داد سریع­‌تر از یک پردازنده Core-i5 است، باعث تعجب همگان شد. اپل از مدت­‌ها قبل می­‌خواهد وابستگی خود را به تولیدکنندگان دیگر در زمینه مواردی مانند مودم، پردازنده گرافیکی و حافظه رم کاهش دهد. وابستگی اپل به تولیدکنندگان دیگر منجر به افزایش قیمت محصولات و کاهش کنترل بر این قطعات می‌­شود. اما پردازنده به عنوان یکی از سخت­‌ترین قطعات برای تولید می‌­باشد، حداقل زمانی که قرار باشد با اینتل و AMD رقابت کنید اینطور است. تمام نشانه­‌ها حاکی از آن است که اپل می­‌خواهد به پردازنده­‌های ARM روی بیاورد. در ادامه بیشتر به این موضوع می‌­پردازیم.

اپل طی چند سال گذشته مشغول شکار کردن استعداد­های مهندسی، تأمین آی‌پی و خریداری تولیدکنندگان دیگر بوده است. همیشه مشخص بوده است که اپل پشتکار زیادی دارد، اما به نظر می­‌رسد تمام فعالیت­‌ها در طول چند سال گذشته در یک جهت خاص انجام شده‌اند.

نخست، در آی‌مک پرو (iMac pro) جدید از یکی از پردازنده‌­های ARM استفاده شده و انتظار می‌­رود محصولات بیشتری با این نوع پردازنده‌ها عرضه شوند. به نظر می‌­رسد پردازنده­‌های ARM برای ارائه برخی سرویس­‌های امنیتی و همچنین جایگزینی برخی کنترلرهای سخت‌­افزاری گسسته استفاده خواهند شد. به علاوه، این تراشه برای سرویس همیشه فعال سیری (always-on Siri) استفاده می­‌شود. اگرچه استفاده از پردازنده­‌های ARM یادآور پردازنده­‌های تولید مشترک در چند دهه گذشته می‌باشد، اما این قطعاً نشانه‌­ای از آینده پیش رو برای محصولات شرکت اپل است. ادغام پردازنده‌­­های ARM با سیستم x86 نشان می‌­دهد که اپل در استفاده از پردازنده­‌های ARM در رایانه‌­های خود جدی است و این موضوع دیگر حدس و گمان نیست. اگرچه این دقیقاً به معنای حرکت به معماری ARM نیست، اما نشان می‌­دهد که اپل می­‌خواهد بعضی از جاهای خالی را با پردازنده‌­های خود پر کند.

ثانیاً، با ظاهر شدن بنچمارک گیک‌بنچ­ (GeekBench) که نشان می­‌داد پردازنده آیفون ۸ سریع تر از یک Core-i5 موبایل عمل می‌­کند، اپل باعث به تردید افتادن علاقه­‌مندان فناوری شد. با توجه به اختلاف قدرت بسیار زیاد بین این دو، باور کردن این مسئله خیلی دشوار بود. برای اطمینان کافی، بنچمارک­‌های بیشتری از منابع مختلف منتشر شد. اپل نشان داد که پردازنده­‌های تلفن­‌های همراه چیزی از پردازنده‌­های لپ­‌تاپ‌­ها کم ندارند. این شاید بعد از طرح مایکروسافت و کوالکام برای اجرای ویندوز روی تراشه­‌های اسنپ­‌دراگون چندان عجیب به نظر نرسد، اما هنوز عده زیادی شک داشتند که آیا پردازنده‌­های ARM برای استفاده روزمره در لپ­‌تاپ‌­ها کافی هستند یا خیر. اگر پردازنده آیفون می‌­تواند با یک Core-i5 موبایل رقابت کند، پس قطعاً نسخه قوی‌­تر برای  لپ­‌تاپ‌­ها (یا دستگاه­‌های دسکتاپ) می‌­تواند عملکرد بهتری داشته باشد. با توجه به همین موضوع، به سختی می‌توان دلیلی پیدا کرد که اپل همچنان بخواهد به محصولات اینتل متکی باشد.

در آخر، گفته می‌­شود اپل قصد دارد تا پیاده­‌سازی ویژگی­‌های برنامه‌­ریزی شده سیستم عامل مک را به خاطر کار بر روی موارد امنیتی، پایداری و عملکرد به تأخیر بیاندازد. اپل تصمیم گرفته است تا حرکت رو به جلوی خود را با پروژه Marzipan ادامه دهد. پروژه Marzipan اپل این امکان را می‌دهد تا برنامه‌­های آی او اس را بتوان بر روی سیستم عامل مک اجرا کرد. این عالیست، اما چه ربطی به سیستم عامل مک با پردازنده­‌های ARM دارد؟

اینکه اپل می‌­خواهد انتشار نسخه بعد سیستم عامل مک را به تأخیر بیاندازد مسائل زیادی را مشخص می‌کند. به وضوح مشخص است که این ویژگی ارزش بسیار زیادی برای اپل دارد و می­‌توان گفت که به نظر می‌­رسد یک اولویت برای اپل باشد. شاید بپرسید چرا اپل می‌­خواهد برنامه‌­های آی او اس بر روی سیستم‌­های x86 اجرا شوند، در حالی که این مقاله راجع به کوچ کردن مک به پردازنده­‌های ARM است؟ برنامه­‌های آی او اس با سیستم x86 و سیستم عامل مک با پردازنده‌­های ARM در واقع دو روی یک سکه هستند. امکان توسعه برنامه‌­هایی که بر روی آی او اس و مک در پلتفرم­‌های مربوطه خود اجرا می‌­شوند اکوسیستمی برای توسعه‌­دهندگان ایجاد می‌­کند که اساساً یک تمرین برای ایجاد سازگاری بین چند پلتفرم است. اپل قادر خواهد بود تا مشکلات خاص را شناسایی و سریعاً به آن‌ها رسیدگی کند.

اپل ابزارهای لازم برای تولید پردازنده­‌های خود را داراست. اینکه اپل بتواند با AMD و اینتل رقابت کند یا خیر موضوع دیگری است، اما ظاهراً پیداست که اپل می­‌داند چه کار باید بکند.

صحنه پردازنده‌­ها از حرکت ایستاده بود تا اینکه سال قبل AMD با پردازنده­‌های رایزن (Ryzen) صحنه را تکان داد. تلاش اینتل با پردازنده‌­های نسل هفتم خود خنده‌­دار بود، اما به محصولات نسل هشتم آن می‌­توان امیدوار بود. کوالکام نیز از سمت دیگر با پردازنده‌­های سروری Centriq اینتل را به چالش کشیده است. اگر اپل بتواند با موفقیت به پردازنده‌­های ARM کوچ کند، اینتل تقریباً ۱۰% دیگر سهم بازار را از دست می‌­دهد. در حال حاضر تعداد زیادی از سرویس‌­­های Azure مایکروسافت بر روی پردازنده‌­های ARM اجرا می­‌شوند و سریع­‌ترین رشد را در عملکرد و مقرون به صرفه بودن محصولات ARM شاهد هستیم. علی­‌رغم وجود برند­های مطرح مانند اپل باید گفت که ARM در حال ترقی است.

نظر شما در این باره چیست؟ آیا می‌خواهید ARM بخش قابل توجهی از بازار را در دست بگیرد؟ آیا فکر می‌کنید این کار عملی است؟ یا آیا اینتل پای ثابت بازار پردازنده‌ها خواهد بود؟

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید