احتمال جریمه‌ی میلیاردی فیس‌بوک به دلیل قابلیت برچسب‌های پیشنهادی - تکفارس 
احتمال جریمه‌ی میلیاردی فیس‌بوک به دلیل قابلیت برچسب‌های پیشنهادی - تکفارس 

احتمال جریمه‌ی میلیاردی فیس‌بوک به دلیل قابلیت برچسب‌های پیشنهادی

امیر مریخ
۳۱ فروردین ۱۳۹۷ - 09:00
احتمال جریمه‌ی میلیاردی فیس‌بوک به دلیل قابلیت برچسب‌های پیشنهادی - تکفارس 

به دنبال حکم قاضی فدرال در طی یک طرح دعوی، فیس‌بوک احتمالا با جریمه‌ی میلیاردی مواجه خواهد‌شد. این طرح دعوی ادعا می‌کند که قابلیت‌های تشخیص چهره‌ی فیس‌بوک یکی از قوانین ایالت ایلینویز (Illinois) را در مورد ذخیره سازی اطلاعات بیومتریک بدون رضایت کاربر را نقض می‌کند.

این طرح دعوی شامل ابزار برچسب‌های پیشنهادی (Tag Suggestion) فیس‌بوک می‌باشد که توانایی تشخیص کاربران در عکس‌های بارگذاری شده و تگ‌کردن خودکار دوستانتان را پیشنهاد می‌کند. این ویژگی در هفتم ماه ژوئن سال ۲۰۱۱ در فیس‌بوک به وجود‌ آمد. شکایت‌کنندگان، جمع آوری و ذخیره‌ی اطلاعات بیومتریک خود بدون اجازه و یا هشدار پیشین را نقض حریم خصوصیشان تلقی می‌کنند و به آن معترضند. قانون اطلاعات بیومتریک ایالت ایلینویز (BIPA) خواستار تایید آشکار از سمت مشترکین پیش از دریافت اطلاعات بیومتریکی مانند اثر انگشت و تشخیص چهره‌ی افراد را توسط شرکت‌ها می‌باشد.

البته ذکر این نکته نیز قابل توجه است که فیس بوک هشدار آشکار‌تری را برای کاربران در مورد قابلیت‌های تشخیص چهره در نظر گرفته‌است ولی این شکایت در مورد اطلاعات قبلی ذخیره شده از کاربران قبل از به وجود آمدن هشدار جدید، است. طبق این قانون، میلیون ها کاربر این شبکه ی اجتماعی توانایی شکایت از فیس بوک و دریافت ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار را به ازای هر دفعه استفاده‌ی بی‌اجازه از تصاویر شخصیشان را دارا می‌باشند.

بر اساس دستور دادگاه، قاضی جیمز دوناتو (James Donato) حکم می‌کند:

“بدیهی است که دعوی گروهی نسبت به محاکمات فردی در این مورد از ارزش بالاتری برخوردار است. ذکر این موضوع بی‌اهمیت نیست که خسارات قانونی این ادعا انگیزه‌ی کافی را برای شاکیان به وجود نمی‌آورد. زیرا این شکایت به قیمت شکستن کد های پایه‌ای نرم‌افزار فیس‌بوک انجام شده و هم‌اکنون فیس‌بوک تمایل به شکایت علیه آن‌ها را در این مورد دارد. به نظر فیس بوک به این معتقد است که ادعای شاکیان اهمیت بالاتری ندارد زیرا پیامد‌های قانونی آن می تواند بالغ بر میلیارد‌ها دلار باشد”

قابلیت برچسب‌های پیشنهادی در چهار مرحله کار می‌کند. نرم افزار سعی به شناسایی چهره‌ها در عکس بارگذاری شده می‌کند. هنگامی که شناسایی انجام شد، فیس‌بوک یک “امضای چهره” ، یک توالی عددی که معرف یک چهره بر اساس تصاویر شما می‌باشند، را محاسبه می‌کند. و سپس به وسیله‌ی  بانک اطلاعاتی “الگوی چهره”ها سعی به ایجاد ارتباط بین الگو‌ها و امضاء‌ها می‌کند. اگر این امضاء و الگو با یکدیگر هماهنگ بودند آنگاه فیس‌بوک پیشنهاد برچسب را می‌دهد . فیس بوک “امضای چهره” ها را ذخیره نمی‌کند بلکه تنها از “الگوی چهره” ها نگهداری می‌کند.

طبق گفته ی فیس بوک قابلیت برچسب خودکار  ۹۰% از چهره‌های درون یک عکس را شناسایی می‌کند. طرح دعوی، ادعا می‌کند که ۷۶% چهره‌ها دارای “امضای چهره” محاسبه شده می‌باشند. برچسب‌های پیشنهادی در برخی از فروشگاه‌های محدود در دسترس می‌باشند. در وهله‌ی اول توانایی خاموش کردن این قابلیت برای کاربران ایالات متحده یه وجود آمده‌ است.

شاون ویلیامز (Shawn Williams) ادعا می‌کند:

هرچه مردم بیشتر به وسعت اطلاعات ذخیره شده در فیس‌بوک و پیامد‌های اضافه‌ شده به آن، چه از نظر اقتصادی و چه از نظر قانونی، پی می‌برند باعث می‌شوند که فیس‌بوک مجبور به بازنگری قوانین حریم خصوصی خود و تغییر در جهت تمایلات کاربران و ملزومات قانونی شود.

فیس‌بوک همچنین پیش تر ویژگی جدیدی را برای آگاهی کاربران وقتی که شخص دیگری عکسی از آن ها را آپلود می‌کند حتی اگر تگ هم نشده باشند در دسامبر اجراء کرد.فیس‌بوک بیان می‌کند:

ما در حال بازنگری حکم هستیم. ما همچنان بر این باوریم که پرونده از شایستگی کافی برخوردار نیست و از خود در برابر آن دفاع خواهیم‌کرد.

فیس بوک همچنین ابراز کرد که همواه در مورد نحوه ی کار کرد قابلیت برچسب صادق بوده و کاربران می توانند هر زمان که تمایل داشتند آن را خاموش کنند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید