بحران روده‌ای در کمین همه‌ی ما - تکفارس 
بحران روده‌ای در کمین همه‌ی ما - تکفارس 

بحران روده‌ای در کمین همه‌ی ما

امیر مریخ
۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - 16:30
بحران روده‌ای در کمین همه‌ی ما - تکفارس 

تا کنون که در حال خواندن مقدمه‌ی این مقاله هستید احتمالا از میکروب‌های موجود در اورگان‌های بدنتان اطلاع دارید. میکروب‌ها شامل باکتری‌ها، ویروس‌ها، مخمرها و دیگر ترکیبات زنده‌ی درون روده‌ها و دیگر اعضای بدنتان می‌شود و این میکرو اورگانیزم‌ها بر روی سلامت و حافظتان تاثیر خواهند داشت. چیزی که تا به حال شاید به آن توجه نکرده باشید آن است که جهان درچند سال آینده در حال مواجه شدن با یک بحران میکروبی خواهد بود.

همان‌طور که نیل گیلمان (Nils Gilman) و توبیاس میز (Tobias Mees) از موسسه‌ی برگوروئن (Berggruen) برای واشنگتن پست اذعان داشته‌اند، ابعاد مختلفی از سبک زندگی مدرن بشر موجب به خطر افتادن جدی زندگی میکروب‌های موجود در بدنمان شده است. غذا‌های صنعتی که ما می‌خوریم، تعداد تولد‌های سزارین انجام شده، آنتی بیوتیک‌هایی که به خورد خودمان و احشامی که تحت مراقبت ما هستند می‌دهیم و محیط‌های استریل که محل زندگی ما را تشکیل داده‌اند از عوامل و نیرو‌های به وجود آورنده‌ی چنین بحرانی هستند.

نیل گیلمان، معاون برنامه‌ها در موسسه‌ی برگوروئن، در مصاحبه‌ای چین اظهار نظر می‌کند:

هرج و مرج به وجود آمده هول محور بمباران میکروب‌ها به وسیله‌ی طیف گستره‌ی آنتی بیوتیک‌ها هم در جامعه‌ی انسانی مهم‌تر از آن، در جامعه احشامی که تحت حفاظت و مراقبت انسانی قرار دارند مشاهده شده است.

در سری کاملا جدید از مشکلات در بخش سلامتی، ما شاهد حظور شایع و روزافزون مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک‌ها هستیم.

گیلمان همچنین ادعا می کند همه بیماری‌ها، از چاقی گرفته تا مراتب مختلف سرطان، ممکن است مرتبط با مصرف خودسر و بیش از اندازه‌ی آنتی بیوتیک‌ها باشد، اما او همچنین افزود که البته این به آن معنا نیست که آنتی بیوتیک‌ها ذاتا موارد بدی هستند. آنتی بیوتیک‌ها به هنگام نیاز بسیار کارآمد و مفید ظاهر خواهند شد. اما اغلب اوقات آنها در مواردی که نیاز جدی نیست، برای افراد تجویز می‌شوند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایلات متحده امریکا (CDC) اضحار می کند که در حدود ۳۰% از آنتی بیوتیک های تجویز شده، بی‌مورد بوده و نیازی به تجویز آن دیده نمی‌شد. علاوه بر آن، موردی که به افراد بیشتر مربوط می شود آن است که حیوانات اهلی اغلب بسیار بیشتر از حد نیاز آنتی بیوتیک مصرف می‌کنند و در نهایت ما اثرات سوء آن را به وسیله‌ی گوشتی که خریداری کرده و مصرف می کنیم خواهیم دید.

یک راه برای دریافت میکروب‌های مفید مورد نیاز بدن از طریق تولد است. نه تنها ژن‌های ما بلکه خود عمل تولد هم باعث جذب میکروب‌ها می‌شود و با افزایش امروزی عمل جراحی سزارین و مشکل ساز بودن آن برای میکروب‌های انسانی، این راه جذب میکروبی محدود شده است. اگر ما برخی از باکتری‌ها را در هنگام تولد جذب نکنیم در آینده دچار مشکل و بیماری‌های مرتبط با میکروب‌ها خواهیم شد. همچنین گیلمان در مورد عمل جراحی سزارین چنین نظر می‌دهد: “عمل سزارین می‌تواند جان‌های زیادی را نجات دهد، اما به نظر می‌رسد که از انجام غیر ضروری ان‌ها باید جلوگیری شود.”

وی در ادامه افزود:

افرادی که طی عمل سزارین به دنیا آمده‌اند، الگوی چالش برانگیزی در مورد سلامتی برایشان ثبت شده است و دارای ضریب بیشتری از مشکلات مربوط به سلامتی در مقایسه با افرادی که از روش طبیعی متولد شده اند دارند.

علل الخصوص می‌توان از بیماری که در اغلب موارد مشاهده شده نام برد، که انواع مختلف حساسیت‌ها را شامل می‌شود. این موضوع آشکار است که تعداد حساسیت‌ها در نسل جدید به مقدار زیادی افزایش یافته است.

یک راه که پزشکان در حال تحقیق بر روی آن هستند، تماس دادن مستقیم نوزادان با باکتری‌های واژن بعد از انجام عمل سزارین است، باکتری‌هایی که نوزادان در طی تولد طبیعی با آن‌ها برخورد خواهند داشت. از این روش برای دریافت میکروب-باکتری‌های مفید در صورت اجرای تولد غیر طبیعی، استقبال شده است. اما برخی از پزشکان در مورد این روش، به آلوده شدن نوزادان به باکتری های مضر هشدار داده‌اند.

کودکانی که به اندازه‌ی کافی در معرض محیط اطراف خود قرار نگرفته‌اند نیز دچار مشکلات کبود میکروبی خواهند بود.اگر کودکان در خانه نگه داشته شوند و در در محیط باز که حاوی مقادیر زیادی از باکتری‌ها است فعالیت نداشته باشند در معرض مقدار کافی از باکتری‌ها قرار نمی‌گیرند. پس نگه داشتن کودکان در خانه در واقع برای وضعیت میکروبی کودکان و در معرض دریافت میکروب نبودن آن‌ها به شدت مضر است.

شاید مهم‌ترین عامل به وجود آمدن بحران میکروبی پیش رو این عامل به نظر ساده می‌باشد که وضعیت تغذیه‌ی ما به خوبی پیش نمی رود. ما مقادیر زیادی از غذا‌های به اصطلاح فست فود مصرف می‌کنیم که فاقد مواد غذایی مورد نیاز برای باکتری‌های مفید ساکن روده‌هایمان هستند، و همچنین ما غذا‌هایی که در واقع شامل این باکتری‌ها می شوند و یا مواد غذایی مورد نیاز آنها را تامین می کنند را مصرف نمی‌کنیم. گیلمان در این مورد ذکر می‌کند:

مردم غذا‌هایی را که از نظر باکتریایی غنی هستند آن‌طور که باید مصرف نمی‌کنند. ما معمولا از غذا‌های سالم و ترشیجات که منبع غنی میکروب‌ها هستند استفاده نمی‌کنیم.

ما در چنین شرایطی زندگی می‌کنیم. اما راه چاره برای زندگی سالم‌تر چیست؟ ما می‌توانیم با تصحیح الگوی تغذیه و مصرف مواد غذایی مفید‌تر اولین گام را برداریم. چیزی به نام غذای سالم بین‌المللی و جهان شمول وجود ندارد، یک غذا ممکن است برای یک فرد مفید باشد اما در عوض برای فرد دیگر شدیدا مضر باشد. حتی در ابعاد فردی هم ممکن است غذایی که امروز برای شما مفید بوده در ماه‌های آتی، ماده ای مضر برای شخص شما تلقی شود.

در دوره‌ی جدید که رژیم‌های غذایی سفت و سخت به طور روزانه در حال فرم گرفتن و تغییر و تحول هستند، تغذیه‌ی مناسب می تواند بسیار چالش برانگیز و گیج کننده باشد. همان‌طور که می‌دانیم، هرآنچه که ما به عنوان ماده‌ی غذایی مصرف می‌کنیم می‌تواند به طور جدی بر سلامت روده‌هایمان تاثیر بگذارد، پس آموختن این مهم که خوردن چه ماده‌ی غذایی برای سلامت شما مفید است از اهمیت بالایی برخوردار است. پس به این منظور، باید به این دید از خود برسید که در چه مرحله‌ای قرار دارید، یک راه برای یافتن این مهم، انجام آزمایشات پزشکی از روده‌هایتان است.

همان‌طور که در گذشته ذکر شده بود، کمپانی به نام وی یوم  در حال فروش بهترین کیت‌های آنلیز روده موجود در بازار است و آنها بهترین غذایی که در حال حاضر برای سلامت شما مفید است و همچنین مواد غذایی که باید از انها پرهیز کنید و یا محدودشان کنید را پیشنهاد داده‌اند. آن‌ها به جای آنالیز کردن «دی ان ای» درون روده‌تان،  .که اغلب برگرفته از اورگانیزم‌های غیر فعال موجود در روده هستند

آنها از «آر ان آ» استفاده می کنند. RNAها ،میکرو ارگانیزم‌هایی که به طور واقعی در بدنتان فعال هستند را نشان می دهند، و مهم‌تر از آن چیزی که در واقع انجام می دهند، تبدیل یک سری از غذا‌های ویژه به مواد مغذی مورد نیاز اعضای بدنتان است و در مقابل تبدیل یک سری از مواد غذایی دیگر به موادسمی که التهاب زا هستند

هنگامی که شما مطلع باشید، عملکرد بهتری نیز دارید. داشتن میکروب‌های مفید به شما کمک می کند تا زندگی سالم‌تری داشته باشید. هنگامی که احاطه‌ی کافی به این مطالب داشته باشید، شما قادر به اعمال تغییراتی در زندگیتان در جهت خروج از این بحران روده‌ای حال حاضر خواهید بود. اگر ندانید که چه صدماتی به خودتان وارد کرده‌اید ، گام بعدی برای پیشرفت پوچ و مبهم است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید