نقد و بررسی کارت حافظه میکرو اس دی SanDisk Ultra 400GB - تکفارس 
نقد و بررسی کارت حافظه میکرو اس دی SanDisk Ultra 400GB - تکفارس 

نقد و بررسی کارت حافظه میکرو اس دی SanDisk Ultra 400GB

علیرضا داداش زاده
۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - 11:17
نقد و بررسی کارت حافظه میکرو اس دی SanDisk Ultra 400GB - تکفارس 

کارت حافظه‌های با حجم زیاد چیز جدیدی نیست، اما وقتی به کارت حافظه میکرو اس دی SanDisk Ultra با حجم ۴۰۰ گیگابایت نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که این مقدار حافظه برای یک وسیله‌ای که از بند انگشت هم کوچک‌تر است چقدر می‌تواند زیاد باشد.

نقد و بررسی کارت حافظه میکرو اس دی SanDisk Ultra 400GB - تکفارس مدلی که ما قصد نقد و بررسی آن را داریم، مدل ارزان‌تر رم‌های ۴۰۰ گیگابایتی SanDisk است. این کارت حافظه که با نام Ultra عرضه شده است، سرعت پایین‌تری از سری مدل‌های Extreme شرکت SanDisk دارد. SanDisk سرعت ۱۰۰ مگابایت بر ثانیه را برای این کارت حافظه تبلیغ می‌کند، اما با تست‌هایی که انجام شد، متوجه شدیم که این عدد بیشتر مربوط به سرعت خواندن اطلاعات است و از سرعت نوشتن آن حرفی زده نشده. حتی ما وبسایت شرکت SanDisk را هم بررسی کردیم اما به اطلاعاتی در این مورد دست نیافتیم. برای مثال، سری کارت حافظه‌های Extreme سرعت خواندن ۱۶۰ مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن ۹۰ مگابایت بر ثانیه را دارا می‌باشند.

برای شروع، به بسته بندی محصول نگاهی می‌اندازیم. با دیدن بسته بندی این محصول ۲۵۰ دلاری متوجه می‌شویم که مثل مدل‌های پایه و ارزان‌تر از یک بسته بندی مقوایی بهره می‌برد. شما تنها برای مقدار حافظه‌ی این محصول پول می‌دهید بنابراین انتظار زیادی از اقلام دیگر آن نداشته باشید. در کنار این کارت حافظه، یک آداپتور سایز بزرگ SD هم به مانند دیگر کارت حافظه‌ها وجود دارد.

نقد و بررسی کارت حافظه میکرو اس دی SanDisk Ultra 400GB - تکفارس خود کارت حافظه هم ظاهری یکسان به مانند دیگر کارت‌های Ultra دارد. اگر آن برچسب ۴۰۰GB در آن وجود نداشت، مثل دیگر کارت حافظه‌ها عادی بنظر می‌رسید.

برای آزمایش سازگاری محصول، این کارت را در ۳ گوشی Nokia 7Plus، سامسونگ گلکسی +S9 و شیائومی Redmi 5 قرار دادیم. استفاده این کارت حافظه در دو گوشی آخری تقریبا نامعقول است زیرا کسی چنین کارت حافظه گران قیمتی را برای این گوشی‌های تهیه نمی‌کند. ما فقط می‌خواستیم ببینیم که آیا این کارت حافظه در این دو گوشی کار می‌کند یا خیر که خوشبختانه کار کرد. Redmi 5 بخوبی از این کارت حافظه پشتیبانی کرد، اما باید این را در نظر بگیریم که قیمت این کارت حافظه یک سوم قیمت گوشی است!

برای تست عملکرد، از یک کارت خوان Kingston MobileLite G4 USB 3.1 Gen 1 بر روی کامپیوتر ویندوز ۱۰ استفاده شد. برنامه‌ای که برای تست سرعت این کارت حافظه استفاده شد، CrystalDiskMark 6 می‌باشد. همچنین برای مقایسه امتیازهای بدست آمده بر روی ۳ گوشی، از برنامه AndroBench استفاده شد. برای شروع، در تست‌های متوالی که انجام شد، SanDisk Ultra عملکرد قابل قبولی داشت. اگرچه که در هیچکدام از تست‌ها به سرعت ۱۰۰ مگابایت بر ثانیه نرسید و سرعتی حدود ۹۳ مگابایت بر ثانیه داشت. سرعت نوشتن نیز همانطور که انتظار می‌رفت پایین بود. برنامه CrystalDiskMark 6 سرعت ۶۸ مگابایت بر ثانیه را برای نوشتن ثبت کرد. البته این می‌تواند شکل خوش بینانه‌ای داشته باشد زیرا نتایج بدست آمده در عمل پایین‌تر است.

نقد و بررسی کارت حافظه میکرو اس دی SanDisk Ultra 400GB - تکفارس ما سرعت این کارت حافظه را در عمل سنجدیم. به این صورت که یک فایل با حجم زیاد را هم از کارت و هم به داخل کارت کپی کردیم و نتایج را به صورت دستی زمان بندی کردیم. بر طبق نتایجی که از CrystalDiskMark 6 بدست آوردیم، سرعت خواندن متوالی در یک مرحله بیشتر و در یک مرحله کمتر بود، اما سرعت نوشتن خیلی پایین‌تر بود و ۴۵ مگابایت بر ثانیه برای آن ثبت شد. این را در نظر داشته باشید که تست‌های متوالی بهترین زمینه برای تست هر نوع درایوی می‌باشد.

خواندن‌های تصادفی جایی بود که واقعا از عملکرد این کارت حافظه احساس نا امیدی کردیم. درحالی که انتقال‌های متوالی نشان می‌دهد سرعت کارت حافظه در انتقال داده در یک بار پایدار چقدر است، انتقال‌های تصادفی نشان می‌دهد که چرخه خواندن و نوشتن جزیی و پشت سر هم چقدر سریع است وقتی که برنامه‌ها از طریق کارت حافظه به داده‌ها دسترسی پیدا می‌کنند. این قسمت بود که نتایج ناامید کننده‌ای داشت و سرعت خواندن ۱۰ و نوشتن ۳ مگابایت بر ثانیه را ثبت کرد.

برنامه AndroBench هم تایید کرد که متصل کردن کارت حافظه به کارت خوان USB بر روی یک PC بهترین سناریو برای این آزمایش بود، جایی که وقتی کارت حافظه در داخل یکی از گوشی‌ها بود، اعداد پایین‌تری را ثبت کرد. اگرچه ۳ گوشی نام برده بسیار کم از هم متفاوت هستند اما ما نتایج گوشی گلکسی +S9 را برای شما به اشتراک می‌گذاریم. ما حتی وقتی که کارت حافظه درون گوشی بود، گوشی را به PC متصل کردیم و در این قسمت هم تست سرعت را انجام دادیم و نتایج آن نزدیک به چیزی که AndroBench ثبت کرد، نزدیک بود.

نقد و بررسی کارت حافظه میکرو اس دی SanDisk Ultra 400GB - تکفارس نتیجه گیری نهایی ما این‌طور می‌باشد:

کارت حافظه SanDisk در بعضی از جهت‌ها میتواند برای کسانی می‌خواهند داده‌های زیادی را با خود به همراه داشته باشند، پیشنهاد خوبی باشد. این کارت حافظه برای نگه‌داری عکس، فیلم و موزیک عالی و دیگر داده‌ها می‌تواند عالی باشد و در تست‌های انجام شده هیچ مشکلی در ضبط فیلم‌های ۴K در آن نداشتیم.

چیزی که درمورد این کارت حافظه خوشایند نیست، انتخاب آن به عنوان حافظه داخلی بصورت پیش فرض است. این محصول سرعت خواندن و نوشتن تصادفی پایینی دارد که همین می‌تواند سرعت عملکرد برنامه‌ها را کاهش دهد. بنابراین استفاده از این کارت حافظه فقط برای فایل‌های چند رسانه‌ای پیشنهاد می‌شود.

از بحث گوشی که بگذریم، این کارت حافظه می‌تواند برای کنسول Nitendo Switch خیلی مناسب باشد. متاسفانه ما کنسول Switch را برای آزمایش در دسترس نداشتیم اما با سرعت ۹۰ مگابایت بر ثانیه می‌تواند برای آن مناسب باشد. بازی‌ها معمولا داده‌ها را به صورت یکجا در شروع، بارگذاری می‌کنند و نیازی نیست که بطور مداوم از درایو خوانده شود.

نقد و بررسی کارت حافظه میکرو اس دی SanDisk Ultra 400GB - تکفارس برای دوربین‌های ۴K و هواپیماهای بدون سرنشین هم پیشنهاد می‌کنیم در ابتدا بررسی کنید که آیا کارت حافظه حداقل ویژگی‌های مورد نیاز را برای این دوربین‌ها دارد یا نه.

در مجموع کارت حافظه SanDisk پیشنهاد خوبی برای آنان است که می‌خواهند فایل‌های چند رسانه‌ای زیادی را با خود به همراه داشته باشند. اگر سرعت برایتان اهمیت دارد بنابراین مدل Extreme را به شما پیشنهاد می‌کنیم که طبیعتا قیمت بالاتری هم دارد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید