ژاپن کارگران ساختمانی بازنشسته را با ربات‌ها جایگزین می‌کند - تکفارس 
ژاپن کارگران ساختمانی بازنشسته را با ربات‌ها جایگزین می‌کند - تکفارس 

ژاپن کارگران ساختمانی بازنشسته را با ربات‌ها جایگزین می‌کند

امین حسین پور
۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - 00:19
ژاپن کارگران ساختمانی بازنشسته را با ربات‌ها جایگزین می‌کند - تکفارس 

شرکت‌های ژاپنی با مشکل اتوماسیون نیروی کار مواجه هستند. این از آن دست خبرهایی نیست که معمولاً می‌شنویم. کارگران نگران از دست دادن کار به خاطر ماشین‌ها نیستند. در عوض، شرکت‌ها باید به فکر ربات‌هایی برای جایگزین کردن کارگرانی باشند که به سن بازنشستگی نزدیک می‌شوند.

در حال حاضر، بیشتر از یک چهارم جمعیت ژاپن بیشتر از ۶۵ سال سن دارند و انتظار می‌رود این رقم تا ۴۰ سال آینده به ۴۰ درصد افزایش پیدا کند. این خبر بدی برای آن دسته صنایعی است که برای کارگران بازنشسته نیاز به جایگزین دارند، علی‌الخصوص صنعت ساخت و ساز که اتوماسیون چندان سریع نبوده است.

برخی شرکت‌ها در تلاش هستند تا ربات‌های جدیدی برای کمک به ساخت و ساز در ارتفاع بالا تولید کنند. ربات‌های زیادی توسعه داده شده‌اند، اما از تعداد کمی از آن‌ها استفاده می‌شود. شرکت Shimizu برنامه دارد تا به زودی ربات جوشکار، کریر و بالابر خود را آزمایش کند.

رسیدن تا به این مرحله کار خیلی راحتی نبوده است، اما همچنان ربات‌ها هنوز فاصله زیادی با کامل بودن دارند. مشکل این است که برای کارهای ساختمانی به ربات‌هایی نیاز است که بتوانند در اطراف ساختمان حرکت داشته باشند. علی‌رغم پیشرفت‌های حاصل آمده در اتوماسیون ماشینی، مهندسان هنوز کاملاً متوجه نشده‌اند که چگونه می‌توانند ربات‌هایی طراحی کنند که کار ساخت و ساز را در حین حرکت انجام دهند.

اما صنعت ساخت و ساز ژاپن به این ربات‌ها نیاز دارد. متخصصان معتقدند که ربات‌ها می‌توانند جایگزین نیروی کار انسانی برای جوشکاری، حمل و نقل و وظایف پایه در ساخت و ساز در ارتفاع بالا باشند. اما حتی در این صورت، بر اساس فناوری‌ فعلی، نیروی کار رباتیک فقط حدود ۱ درصد هر پروژه را تشکیل خواهد داد.

از ربات‌های ساختمانی، که شامل ربات‌های مونتاژ کننده و همچنین وسایل نقلیه خودکار و خود-هدایت شونده مانند لیفتراک می‌شوند، عمدتاً در شیفت‌های شب و آخر هفته استفاده خواهد شد. به خاطر جدید بودن این فناوری و مسائل ایمنی، کارگران احساس راحتی نمی‌کنند که در همان فضا مشغول به کار باشند. انقلاب رباتیک هنوز جای کار زیادی دارد، اما به خاطر آینده صنعت ساخت و ساز ژاپن، شاید باید امیدوار بود که سریع‌تر به نتیجه برسد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید