تولید سریع‌ترین شارژر خودروهای برقی - تکفارس 
تولید سریع‌ترین شارژر خودروهای برقی - تکفارس 

تولید سریع‌ترین شارژر خودروهای برقی

سید محمد معلمی
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - 11:37
تولید سریع‌ترین شارژر خودروهای برقی - تکفارس 

یک شرکت سوئیسی به نام ABB از شارژر Terra High Power DC رونمایی کرد که دارای قدرت خارق‌العاده ۳۵۰ کیلووات است و با ۳ سوپرشارژر شرکت تسلا برابری می‌کند.

اگر خودروها کشش استفاده از قدرت این شارژر را داشتند، می‌توانستند از قابلیت شارژ سریع آن بهره ببرند.

این شارژر سریع، الکترون‌ها را در باتری به قدری سریع جابه‌جا می‌کند که می‌تواند توانایی طی کردن مسیر ۲۰۰ کیلومتری را در ۸ دقیقه به باتری اعطا نماید.

برای خودروهای سنگین و طی کردن مسافت‌های طولانی، به چنین شارژری نیاز است تا بتوانیم بگوییم خودروهای برقی نیز می‌توانند همچون ماشین‌های مصرف‌کننده سوخت فسیلی، در عرض چند دقیقه آماده حرکت شوند.

یک حقیقت در مورد خودروهای برقی این است که اینگونه وسایل نقلیه، بر خلاف خودروهای دیزلی، می‌توانند طی چند ساعت شارژ شوند و این یعنی کاهش هزینه‌ها برای فرد صاحب این وسایل.

سیستم شارژ فعلی خودروهای برقی، بسیار کند و آهسته است. برای مثال؛ شارژر CHAdeMO دارای ۶۲٫۵ کیلووات، و شارژر J1772 سطح ۲، دارای ۱۹٫۲ کیلووات قدرت است. ضمن اینکه سوپرشارژر فعلی تسلا توانایی انتقال قدرت در خودرو Model S به میزان ۱۲۰ کیلووات را دارا می‌باشد. بنابراین با مقایسه سوپرشارژر تسلا با Terra High Power DC، به اختلاف ۳۵۰ کیلوواتی می‌رسیم که عدد قابل‌توجه و بزرگی است.

متأسفانه هم‌اکنون هیچ چیزی در بازار وجود ندارد که بتواند این مقدار قدرت را در خود ذخیره نماید زیرا قدرت اکثر خودروها به ۵۰ کیلووات محدود شده‌اند تا عمر باتری‌های آنها افزایش یابد.

خودرو Nissan Leaf مدل سال ۲۰۱۸، نهایتاً می‌تواند ۱۰۰ کیلووات قدرت را تحمل کند در حالی که بر اساس شایعات، خودرو Model 3 تسلا توانایی ذخیره نیرویی بالغ بر ۱۸۴ تا ۲۱۰ کیلووات را دارد. این را هم اضافه کنیم که محصولات فعلی تسلا به ۱۰۰ کیلووات نیرو محدود شده‌اند.

به نظر شما، اگر الون ماسک با چنین سؤالی روبه‌رو شود که آیا ممکن است شارژری با قدرت ۳۵۰ کیلووات در بازار وجود داشته باشد، چه پاسخی خواهد داد؟

احتمالاً او همان جوابی که در سال ۲۰۱۶ داد را تکرار نماید. او گفت: مگر می‌خواهیم اسباب‌بازی تولید کنیم!!!؟

اگر بخواهیم از دید تخصصی نگاه کنیم، تولید باتری با قابلیت شارژ سریع و قدرت بالا، اصلاً کار غیرممکنی نیست.

همانطور که تری هرشنر، متخصص برق و الکترونیک می‌گوید: پر کردن یک باتری لیتیومی، همانند پر کردن یک پارچ شیر با قدرت زیاد است. واقعیت این است که ظرف باتری خالی است و شما می‌توانید به مقدار موردنیاز در آن انرژی وارد کنید. البته این را هم باید در نظر داشت که حتماً مراقب سرازیر شدن انرژی باشیم وگرنه باتری آسیب جدی فیزیکی خواهد دید.

توانایی شارژ سریع باتری‌ها، دیگر مسئله‌ای است که باید توسعه‌دهندگان و تولیدکنندگان این قطعات مد نظر داشته باشند تا هم مشتریان را راضی کنند و هم ثبات گرمایشی، چگالی انرژی، افزایش عمر باتری و دیگر فاکتورهای این‌چنینی به واقعیت تبدیل شود وگرنه شارژ باتری‌ها با این قدرت، سبب آسیب جدی آنها خواهد شد.

بنابراین باتری Terra High Power DC شرکت ABB تنها زمانی کارایی خواهد داشت که چندین خودرو برقی، به صورت همزمان به آن وصل شوند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.