بیل گیتس از سرمایه‎گذاری ۱۲ میلیون دلاری برای واکسن عمومی آنفولانزا خبر داد - تکفارس 
بیل گیتس از سرمایه‎گذاری ۱۲ میلیون دلاری برای واکسن عمومی آنفولانزا خبر داد - تکفارس 

بیل گیتس از سرمایه‎گذاری ۱۲ میلیون دلاری برای واکسن عمومی آنفولانزا خبر داد

پوریا اسدی
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - 16:30
بیل گیتس از سرمایه‎گذاری ۱۲ میلیون دلاری برای واکسن عمومی آنفولانزا خبر داد - تکفارس 

دنیای واقعی مانند هالیوود نیست. علارغم آنچه که ممکن است در نمایش‌های تلویزیونی مانند ۲۴ یا فیلم هایی مانند Contagion شاهد باشیم، ما هنوز تیم‌های کارشناسان را برای مقابله در اولین نشانه از یک شیوع جهانی آماده نکرده‌ایم.

بیل گیتس در سخنرانی شاتوک برای جامعه پزشکی ماساچوست تأکید کرد که باید آماده باشیم. گیتس آماده است تا ۱۲ میلیون دلار برای کمک به رسیدن به این هدف سرمایه‌گذاری کند.

هر ساله، انجمن پزشکی ماساچوست و مجله پزشکی نیوانگلند، یک رویداد شامل سخنرانی در مورد موضوع مرتبط به سلامت برگزار می‌کنند. موضوع امسال شیوع اپیدمی بود. پس چه سخنرانی بهتر از بیل گیتس، که بنیادش در تلاش برای مبارزه با برخی از بزرگترین تهدیدات بهداشت عمومی، مانند اچ آی وی و مالاریا است؟ در طی سخنرانی‌اش، گیتس به گذشته، حال و آینده آمادگی انسان برای شیوع اپیدمی نگاهی انداخت.

نسخه کوتاه این سخنرانی: ما یک راه طولانی را طی کرده‌ایم، اما هنوز راه زیادی برای رفتن وجود دارد.

در سال ۱۸۸۹، ابتلا به آنفلوآنزای روسیه اولین بیماری آنفولانزایی بود که در سرتاسر قاره‌ها پخش شد. چند دهه بعد، شیوع آنفلوآنزا در سال ۱۹۱۸ تنها در پنج هفته ۶۷۵۰۰۰ نفر را کشت.

خوشبختانه برای کسانی که اکنون زنده هستند، واکسن ها، داروها و ابزارهای تشخیصی وجود دارند که به  کنترل شیوع بیمارها، بسیار موثر تر از زمانیکه در ابتدا وجود داشتند کمک می کنند.

با توجه به گیتس، ما همچنان در برخی زمینه‌ها با کمبود زیادی روبرو هستیم.

وی اشاره کرد که ویروس H1N1  در سال ۲۰۰۹ و شیوع ویروس اخیر ابولا در غرب آفریقا زنگ خطر جدی بوده و جهان در هر دو وضعیت به اندازه کافی پاسخگو نبوده است. ما نمی توانیم به طور موثر بیماری را در جایی که گسترش می‌یابد کنترل کنیم. سیستم های بهداشت محلی ما به سادگی سقوط کردند. مردم در حال مرگ بودند، زیرا ما آماده نبودیم.

گیتس به مخاطبان گفت:

جهان نیاز جدی به آماده بودن برای شیوع  بیماری‌ها دارد همانگونه که برای جنگ آماده است.

یکی از راه های بهتر برای پیشگیری از بیماری همه گیر اجتناب ناپذیر: توسعه دادن سلاح‌های بهتر برای مبارزه با شیوع بیماری‌ها. به این ترتیب، بنیاد بیل و ملیندا گیتس با مدیر عامل شرکت آلفابت گوگل، لری پایت برای راه اندازی توسعه جهانی واکسن آنفلوآنزا همکاری می کند.

با توجه به وب سایت این چالش، هدف این است که “راه‌حلی متفاوت و جهانی” برای رسیدگی به هر دو بیماری آنفولانزای همه گیر و فصلی بدست آید. سازمان بهداشت جهانی (WHO) تخمین می زند که سالانه ۲۹۰،۰۰۰ تا ۶۵۰،۰۰۰ نفر از آنفلانزای شدید می‌میرند در حالی که آنفلوآنزای همه‌گیر که کمتر رایج است می تواند مرگبارتر هم باشد.

این چالش بزرگ ۲۵۰،۰۰۰ تا ۲ میلیون دلار برای تأمین مالی دو ساله به پیشنهادات امیدوار کننده برای یک واکسن جهانی آنفلوآنزا اختصاص داده است. سپس، آن پروژه هایی که “داده‌های مفهومی را امیدوارکننده جلوه کنند”، مانند موفقیت در مدل های حیوانی، می توانند برای تحویل ۱۰ میلیون دلار برای مطالعات بیشتر درخواست کنند.

بنیاد گیتس با این چالش بزرگ‌تر فکر می کنند. آنها به یک واکسن جهانی آنفولانزا علاقمندند – نه کسانی که ممکن است برای مقابله با گونه‌های خاص آنفولانزا یا در برخی جمعیت ها کار کنند – و می خواهند تا سال ۲۰۲۱ برای آزمایشات بالینی آماده شود.

ممکن است که امروز استانداردهای هالیوودی برای آمادگی شیوع را نداشته باشیم، اما اگر بیل گیتس چیزی در مورد آن بگوید، شاید در آینده نزدیک  شاهد آن باشیم.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید