روسیه نیروگاه هسته‌ای شناور در دریای بالتیک راه‌اندازی می‌کند - تکفارس 
روسیه نیروگاه هسته‌ای شناور در دریای بالتیک راه‌اندازی می‌کند - تکفارس 

روسیه نیروگاه هسته‌ای شناور در دریای بالتیک راه‌اندازی می‌کند

امین حسین پور
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - 23:11
روسیه نیروگاه هسته‌ای شناور در دریای بالتیک راه‌اندازی می‌کند - تکفارس 

کشورهای مختلف از جمله چین و آمریکا به دنبال رآکتورهای هسته‌ای دریایی یا شناور بوده‌اند و اکنون روسیه نیروگاه هسته‌ای ۷۰ مگاواتی Akademik Lomonosov را در دریای بالتیک راه‌اندازی می‌کند. این کشتی برای سوخت‌گذاری هسته‌ای از سن پترزبورگ به شهری در روسیه به نام مورمانسک حرکت خواهد کرد. از آنجا، روانه قطب شمال می‌شود تا انرژی مورد نیاز شهر پوک (Pevek) را تأمین کند.

ساخت این کشتی در سال ۲۰۰۷ آغاز شد و برای ساخت آن ۲۳۲ میلیون دلار هزینه شده است. شرکت دولتی Rosatom در اصل قرار بود سوخت‌گذاری هسته‌ای را در سن پترزبورگ انجام دهد و سپس کشتی را به طور مستقیم راهی پوک کند. اما Greenpeace و چند دولت حوزه بالتیک به این موضوع اعتراض داشتند، بنابراین شرکت تصمیم گرفت تا سوخت‌گذاری را در مورمانسک انجام دهد.

Greenpeace و سایر گروه‌های حامی محیط زیست هنوز هم با این ایده مخالف هستند، به ویژه اینکه کشتی خود نمی‌تواند حرکت کند و باید کشیده شود. جان هاورکامپ (Jan Haverkamp)، متخصص هسته‌ای Greenpeace می‌گوید که آزمایش این کشتی هسته‌ای به دور از چشم مردم باعث کمتر شدن بی‌مسئولیتی نمی‌شود. رآکتورهای هسته‌ای که در اطراف قطب شمال کار می‌کنند، این محیط حساس را تهدید می‌کنند که در حال حاضر تحت فشار زیاد تغییرات آب و هوایی قرار دارد.

این کشتی هسته‌ای جایگزین یک نیروگاه ۴۸ مگاواتی در منطقه پوک خواهد شد. ظاهراً ساخت کشتی در سن پترزبورگ و انتقال به طور یکجا از طریق دریا راحت‌تر از ساخت نیروگاه جدید در چنین منطقه دور افتاد‌ه‌ای بوده است. شرکت Rosatom در نشست خبری اعلام کرده است که اسکله، سازه‌های مهندسی هیدرولیک و سایر سازه‌های لازم برای لنگر انداختن نیروگاه هسته‌ای شناور با ورود Akademik Lomonosov آماده استفاده خواهند بود.

این کشتی، با دو رآکتور هسته‌ای، انرژی لازم را برای یک شهر با جمعیت ۱۰۰،۰۰۰ نفر تأمین می‌کند. اقتصاد روسیه به شدت به نفت وابسته است و مانند کشورهای دیگر یکی از مدعیان منطقه نفت-خیز قطب شمال است. سوزاندن سوخت‌های فسیلی علت اصلی گرمایش جهانی است که باعث ذوب شدن سریع یخ‌های قطب شامل شده است. بدین صورت، خطوط حمل و نقل جدیدی برای روسیه ایجاد می‌شود و اکتشاف نفت بیشتر را امکان‌پذیر می‌سازد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید