آیا دانشمندان می‌توانند سلول انسانی تولید کنند؟ - تکفارس 
آیا دانشمندان می‌توانند سلول انسانی تولید کنند؟ - تکفارس 

آیا دانشمندان می‌توانند سلول انسانی تولید کنند؟

دانیال بالِدی
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - 08:00
آیا دانشمندان می‌توانند سلول انسانی تولید کنند؟ - تکفارس 

در سال ۲۰۱۶، دانشمندان از یکی از بزرگترین تلاش های مهندسی ژنتیک را رونمایی کردند: پروژه ژنوم(Genome project)، پروژه‌ای که تلاش می‌کند در مقابل حملات تمام ویروس‌های شناخته شده، سلول‌های انسانی جدیدی بسازد(نه فقط آن‌ها را ویرایش دهد). شروع این پروژه با کمبود چشمگیر بودجه مواجه شد و ادامه پروژه به خطر افتاد، اما در حال حاظر به نظر می‌رسد که این پروژه با جدیت تمام در حال انجام است. مؤسسه Harvard’s Wyss(مؤسسه‌ای جهت توسعه فناوری‌های جدید) به رهبری جورج چرچ(George Church) در حال کار بر وری پروژه ژنوم است. شرکت فرانسوی Cellectis(یک شرکت پزشکی) نیز با این مؤسسه در حال همکاری است و وسایل مهندسی و پزشکی آن‌ها را تأمین می‌کند. این شرکت‌ها از آنزیم‌های سفارشی برای حذف کندون‌های اضافه(نوکلئوتیدهای سه گانه که اسیدهای آمینه برای پروتئین های خاص تولید می کنند) استفاده می‌کنند و مانع تکثیر ویروس‌ها از طریق در اختیار گرفتن سلول قربانی و با استفاده از این کندون‌ها می‌شود.

در این پروژه باید حدود ۴۰۰۰۰۰ تغییر در ۲۰۰۰۰ ژن انسان ایجاد شود. هزینه بازسازی یک ژنوم انسان حدود ۳۰ میلیون دلار پیش بینی شده است که ۱هزارم این هزینه هم مقرون به صرفه نخواهد بود. گروه چرچ ۱۰ سال زمان را برای رسیدن به هدف خود در نظر گرفتند که هیچ تضمینی برای این که در این مدت به هدف خود برسند وجود ندارد.

با این حال درک این که چرا آن‌ها می‌خواهند این کار را ادامه دهند، آسان است. سلول‌های ضد ویروس می‌توانند برای سلول‌های بنیادی استفاده شوند که می‌توانند ویروس‌های خطرناک مانند HIV را دفع کنند. البته برنامه‌های گسترده‌تری نیز در دست بررسی و اجرا هستند. دانشمندان سعی دارند با جایگزینی کندون‌های تولید کننده تومورهای سرطانی، با سرطان مبارزه کنند. البته این به معنای پایان سرطان نیست، بلکه اثرات و شدت آن‌ را می‌کاهد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید