استارت آپ کامیون‌های هیدروژنی از تسلا شکایت کرده است - تکفارس 
استارت آپ کامیون‌های هیدروژنی از تسلا شکایت کرده است - تکفارس 

استارت آپ کامیون‌های هیدروژنی از تسلا شکایت کرده است

آیدین هاشمی
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - 17:10
استارت آپ کامیون‌های هیدروژنی از تسلا شکایت کرده است - تکفارس 

شرکت نیکولا موتور (Nikola Motor) از شرکت تسلا در آریزونا شکایت کرده است. نیکولا موتورز ادعا می‌کند که تسلا در طراحی کامیونت‌های تمام الکتریکش از استارت آپ کامیون‌های هیدروژنی نیکولا موتور کپی کرده است. در این شکایت آمده است که تسلا عمدا این پتنت‌ها را در طراحی کامیون الکتریکی‌اش کپی کرده است. و نیکولا درخواست پرداخت ۲ میلیارد دلار غرامت  را دارد.

یک سخنگوی تسلا به Verge گفته است که: پر واضح است که این شکایت هیچ ارزش قانونی‌ای ندارد. و یکی از وکلای نیکولا موتور نیز به Verge گفته است که: ما در این باره حرفی نمی‌زنیم. چرا که این شکایت بسیار گویا است. و نتیجه در دادگاه مشخص خواهد شد.

شرکت نیکولا در سال ۲۰۱۴ تاسیس شده است، و دو محصول نخست خود را در ماه می ۲۰۱۶ به نمایش گذاشت. این دو محصول شامل یک خودروی آفرود الکتریکی و یک کامیونت هیدروژنی-الکتریکی می‌شد. سپس یک کامیونت دیگر را به لاین آپ نهایی خود افزوده ، یک وسیله‌ی نقلیه‌ی آبی تمام الکتریک معرفی نموده و اعلام کرده است که برای تاسیس یک کارخانه‌ی ۱ میلیارد دلاری در آریزونا برنامه ریزی می‌کند.

شکایتی که نیکولا تنظیم کرده است شامل چند مورد می‌شود که در کل سعی در ثابت کردن این موضوع دارد که تسلا پتنت‌های استارت آپ نیکولا را دزدیده است. نیکولا به شباهت‌های ظاهری گلگیرهای جلویی، طراحی شیشه‌ها، طراحی درها، ایرودینامیک بدنه و غیره در این کامیون‌ها اشاره می‌کند. هم چنین ادعا می‌کند که یکی از مسئولین استخدام تسلا یعنی Aaron Hoyos چند ماه بعد از معرفی کامیونت هیدروژنی نیکولا، سعی کرده است به شکل پنهانی مهندس ارشد نیکولا را استخدام نماید و این گواهی بر این موضوع است که تسلا از طراحی منحصر به فرد این کامیون‌ها مطلع بوده است.

علاوه بر این نیکولا می‌گوید که آن‌ها از زمان پخش شدن عکس‌های مخفیانه از از کامیونت‌های تسلا و چند هفته قبل از رونمایی تسلا در میانه‌ی ماه نوامبر ۲۰۱۷ متوجه این کپی برداری شده بودند. و در تاریخ ۷ نوامبر نامه‌ای جهت این که تسلا رونمایی را تا برطرف کردن مشکلات به تعویق بی‌اندازد برای این شرکت ارسال کرده‌اند، ولی بی‌جواب مانده است.

نیکولا ادعا می‌کند که کامیونت‌های تسلا باعث ایجاد سردرگمی در بازار می‌شوند و عرضه‌ی آن‌ها سبب می‌شود که نیکولا از به دست آوردن شرکا و سرمایه گذاران بیش‌تر محروم شود، چرا که اکنون سرمایه‌ گذاران برای تهیه‌ی کامیونت‌هایی با سوخت جایگزین سوخت‌های فسیلی با تسلا معامله خواهند کرد. بر اساس محاسبات نیکولا ضرر حاصل از این موضوع برای این شرکت رقمی بیش از ۲ میلیارد دلار خواهد بود.

نیکولا قبلا نیز برای انتخاب کردن اسم شرکت با تسلا به مشکل برخورده بود. و در ماه آپریل هم اعلام کرده بود که تمام ۸ میلیارد دلاری که از طرف خریدارانش در استارت آپ مدل‌های مختلف کامیونت‌هایش دریافت کرده است را به صورت کامل بازخواهد گرداند. نیکولا گفته بود که: ما از پول شما برای مدیریت کسب و کار خود استفاده نمی‌کنیم. که طعنه‌ی مشخصی است به تسلا که نزدیک ۱ میلیارد دلار از پول خریدارانش را برای مدل ۳ و چند مدل دیگر از محصولاتش نگه داشته است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید