انتظارات ما از کنفرانس «بیلد» مایکروسافت در سال ۲۰۱۸ - تکفارس 
انتظارات ما از کنفرانس «بیلد» مایکروسافت در سال ۲۰۱۸ - تکفارس 

انتظارات ما از کنفرانس «بیلد» مایکروسافت در سال ۲۰۱۸

امیر مریخ
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - 21:52
انتظارات ما از کنفرانس «بیلد» مایکروسافت در سال ۲۰۱۸ - تکفارس 

پس از به روز رسانی بزرگ جدید ویندوز ۱۰ در ماه آپریل، مایکروسافت خود را برای کنفرانس بیلد (Build) که در روز دوشنبه (امروز) در شهر سیاتل برگزار می‌شود آماده خواهد کرد.

این مراسم سالانه، مراسمی است که به مناسبت بزرگداشت و تقدیر از جامعه‌ی توسعه دهندگان شرکت برگزار می‌شود. ،مراسمی مشابه این کنفرانس سالانه برای کارکنان شرکت گوگل هم با نام Google I/O، در فردای برگزاری مراسم بیلد بر پا خواهد شد. و این به آن معنا خواهد بود که شما می‌توانید انتظار زیادی در مورد اعلام جزییات تکنیکی و دریافت مطالب پنهان زیادی به وسیله‌ی دو سرنخ حاضر در مراسم باشید، منظور ما از این دو سرنخ، ساتیا نادلا (Satya Nadella) (مدیر عامل شرکت مایکروسافت) و جو بلفیور (Joe Belfiore) (مدیر بخش سازنده‌ی سیستم عامل‌های این شرکت) می‌باشند. و البته که ما در مورد اهداف گسترده و بزرگتر این شرکت در سال آینده اطلاعات زیادی در طی این مراسم به دست خواهیم آورد، ما به احتمال زیاد فرصت مشاهده‌ی ویژگی های جدیدی ویندوز، سری نرم افزار‌های آفیس (Office) و باقی خط تولید محصولات این شرکت را که برای نخستین بار ارائه می‌شود، خواهیم داشت. در این خبر به ذکر تعدادی از موارد که به احتمال زیاد در این مراسم مورد اشاره قرار خواهند گرفت، می‌پردازیم:

تمرکز بیشتر بر روی هوش مصنوعی

مایکروسافت در طی چند سال گذشته ثابت کرده است که ابایی از به اشتراک گذاشتن اطلاعات، در مورد ساختن هوش‌های مصنوعی ندارد و کار جایی جذابیت خود را به رخ می‌کشد که این کار شرکت فقط برای تبلیغات و عرض اندام در مقابل رقبای خود نیست و هوش مصنوعی ساخته شده به دست مایکروسافت در واقع جنبه‌های کاربردی و عملی مخصوص به خود را پیدا کرده است. اگر بخواهیم روی این موضوع با بزرگنمایی بیشتری تمرکز کنیم، می‌توانیم در این حوزه به مواردی همانند Windows ML، پلتفرم یادگیرنده‌ی ماشینی که به همراه آپدیت بزرگ ویندوز ۱۰ به این ویندوز اضافه شد، اشاره کرد. این بخش جدید از ویندوز به سازندگان اپ‌های مستقل این اجازه را می‌دهد تا با استفاده از آموخته‌های پیشین این هوش مصنوعی، برای ارتقاء ساخته‌های خود استفاده کنند، آن‌ها می‌توانند از این ویژگی به صورت محلی یا با استفاده از فناوری ابری Azure بهره مند شوند. Windows ML همچنین توانایی به کار بردن شتاب سخت افزاری سیستم‌ها را برای عملکرد بهتر خود دارد، چیزی که شنیدن آن باعث خوشحالی و راحتی، سازندگان شرکت کننده در این مراسم خواهد شد.

مایکروسافت تا به کنون گام‌های بزرگی را در جهت وارد کردن هوش مصنوعی به سبد مصرفی، کاربران خود برداشته است. به عنوان مثال می‌توان به کورتانا (Cortana) ،دستیار مجازی، اشاره کرد که به طور مرتب در حال پیشرفت و توسعه از نظر هوشی است. (و طبیعتا باید ذکر کرد که این هوش مصنوعی گوی سبقت را بر روی رایانه های شخصی از رغیب همتای خود در شرکت اپل، یعنی سیری (Siri) ربوده است.) هوش مصنوعی امروزی همچنین در مسائل مربوط به ترجمه نیز حرف اول را در بین اپ‌های مترجم می زند، که امروزه حتی به صورت آفلاین و بدون اتصال به اینترنت این توانایی را دارد تا متون شما را ترجمه کند. این در حالی است که محصول دیگر این شرکت یعنی XiaoIce chatbot در چین، چگونگی شرکت در یک بحث، و طبیعی تر جلوه دادن آن به جای شنیدن یک صدای بی روح و بی احساس کامپیوتری را آموخته است. اگرچه که ما تا رسیدن به هوش مصنوعی فرا بشری هالیوودی که در فیلم های سبک علمی تخیلی می‌بینیم فاصله‌ی زیادی داریم، اما تکه‌های پازل آرام آرام در حال قرار گرفتن در جای خود هستند و نسل بعد هوش مصنوعی در حال پیش آمدن است.

ویندوز ۱۰ و تحول در Microsoft Graph

با وجود افزونه‌ی خط زمانی (time line) در ویندوز ۱۰،مایکروسافت نتها توانسته تا عملکرد و فعالیت شما را در سطح چندین رایانه‌ی شخصی رصد و بررسی کند، بلکه پا را فرا‌تر گذاشته و دامنه‌ی رصد‌های خود را حتی به آیفون و دستگاه‌های اندروید شما هم به پیش کشیده است. در حال حاضر این قابلیت تنها محدود به جستجوگر ادج (Edge) و ۳۶۵ اپ تایید شده‌ی آفیس (Office) بر روی سیستم عامل اندروید می‌شود. اما با کنکاش در یافته‌های گذشته و سرنخ‌هایی که تیم سازنده برای ما گذاشته اند می‌توان دریافت که قابلیت خط زمانی هدف‌هایی بزرگتر و گسترده تر را در آینده در نظر گرفته است. در کنفرانس بیلد، ما می‌توانیم این انتظار را از توسعه دهندگان داشته باشیم که اطلاعات بیشتری را در اختیار ما بگذارند. همچنین ممکن است اطلاعاتی هم در مورد Microsoft Graph در اختیار ما قرار بگیرد. این برنامه قابلیت ذخیره سازی تمامی فعالیت‌ها و پیشرفت‌های شما را داشته و تا کنون بازخورد‌های بسیار خوبی داشته و پتانسیل ارتقاء و پیشرفت را دارد. اگر منحصرا بخواهیم در باره‌ی این برنامه بحث کنیم،  خیلی جذاب خواهد بود اگر سازندگان در مورد چگونه باز شدن بیشتر پای «خط زمانی» به سیستم عامل اپل ،IOS، توضیح بدهند. سیستم عامل شرکتی که در مورد سازندگان سرد پارتی ، سازندگانی که مستقیما از داخل شرکت محصولات را تولید نمی‌کنند، به شدت بسته و محدود عمل می‌کند.

و همینطور مطمئنا ما در مورد افزونه‌ها و ارتقاء‌های ویندوز ۱۰ بیشتر خواهیم شنید. به خطار بسپارید که ویندوز در سال‌های اخیر بر خلاف سابق به جای اینکه آپدیت های سالانه یا آپدیت های طولانی مدت تر از آن بدهد، بیشتر رو به انتشار آپدیت‌های کوتاه مدت‌تر برای ویندوز‌هایش کرده است. برای مثال می‌توان از این اپدیت ها به قابلیت Sets اشاره کرد. ما احتمالا چیز‌های بیشتری در مورد Sets خواهیم شنید،یک ویژگی آزمایشی که به شما این امکان را می‌دهد تا اپ‌ها را همانند صفحه‌های یک مرورگر به صورت تب بندی شده اجرا کنید. مایکروسافت بعد از پرده برداری از این ویژگی در سال گذشته آن را در سکوت خبری فرو برده است. و این سکوت بیشتر به این دلیل است که به توسعه دهندگان اپ‌ها این زمان را بدهد تا برای فهمیدن کامل آن و یادگرفتن چگونگی پیاده سازی آن بر روی اپ‌هایشان مهارت کافی را به دست آورده باشند.

چه خبر از ویندوز مختلط با واقعیت مجازی؟!

نه واقعا چه خبر شده است؟ بعد از انتشار «ویندوز مختلط با واقعیت» در پاییز سال گذشته و جاری شدن سیلی از هدست های HP, Acer و Samsung، مایکروسافت تصمیم به پنهان کردن وضعیت، پلتفرم‌های واقعیت مجازی (VR) و واقعیت تکامل یافته (AR) این شرکت کرد. شاید هم دلیل این کار از سمت مایکروسافت، در واقع نبودن اطلاعات زیادی برای ابراز کردن باشد. این واقعیت که هدست‌های ساخته شده به این منظور در طول چند ماه به طرز فجیعی کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند (به عنوان مثلا هدست لنوو (Lenovo) که به تازگی به قیمتی برابر با نصف قیمت اولیه به فروش می‌رسید) نشان دهنده‌ی آن است که این ابزار و وسایل از محبوبیت عمومی برخوردار نیستند.

در کنفرانس بیلد، مایکروسافت شانس این را دارد تا با نشان دادن در باغ سبزی به سازندگان، آن‌ها را برای پروژه‌ی «واقعیت مختلط» رازی نگه دارد. (با این حال جمعیتی که واقعا خواستار چنین تکنولوژی باشند و از آن استفاده کنند گیمر‌هایی خواهند بود که در کنفرانس E3، امید‌هایشان را به مایکروسافت خواهند یست.)

بالا گرفتن انتظارات در مورد Azure talk

با توجه به گزارش‌های درآمدی اخیر مایکروسافت، یک چیز به طور کامل مشخص است: پروژه‌ی ابری مایکروسافت از نظر اقتصادی یک سود خالص برای این شرکت بوده است. پس نباید از این غافلگیر شد که مایکروسافت وقت هنگفتی از زمان کنفرانس بیلد را برای اینکه چطور می‌شود این پروژه را برای توسعه دهندگان حتی بهتر از قبل فراهم کرد، وقف کند. برای اغلب مصرف کنندگان این پروژه چیزی نیست که بخواهند مستقیم به آن توجهی داشته باشند، اما برای برند‌ها و فعالان اقتصادی، این پروژه راهی برای اطمینان در مورد پایدار ماندن اپ‌ها و خدمات آنلاینشان و افزایش تقاضا‌ها برای محصولاتشان خواهد بود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید