نقد و بررسی Oculus Go - تکفارس 
نقد و بررسی Oculus Go - تکفارس 

نقد و بررسی Oculus Go

محراب کرامتی
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - 12:49
نقد و بررسی Oculus Go - تکفارس 

Oculus Go راحت ترین و بهترین هدست VR ای است که تاکنون ساخته شده است و با قیمت ۱۹۹ دلاری خود برای هر کسی که طرفدار این تکنولوژی باشد قابل دسترسی است. Oculus با  معرفی هدست Rift توانست قدرت VR را به همگان نشان دهد اما قیمت آن مانع فروش گسترده برای کمپانی شد. اکنون Oculus Go که نتیجه همکاری سامسونگ با این کمپانی است آمده تا این مشکل را برطرف کند.

مقدمه

Oculus Go هدست واقعیت مجازی است که تاکنون منتظر آن بوده ایم. این به خاطر قدرت بالای آن نیست بلکه به خاطر استفاده آسان و قیمت معقول است. شما نیازی به داشتن گوشی یا کامپیوتر قدرتمند ندارید تا بتوانید از این محصول استفاده کنید.

نقد و بررسی Oculus Go - تکفارس 

سخت افزار

Oculus Go همانند Gear VR یک جایگاه بسته برای قرارگیری لنز ها و سخت افزار خود دارد اما در مقایسه با Gear VR، از راحتی بیشتری برخوردار است و یا به بیان دیگر ارگونومیک است. مواد بکار رفته در ساخت آن از ایجاد عرق تا حد زیادی جلوگیری می‌کنند که برای افرادی که قبلا تجربه VR را داشته اند خبری بسیار خوشحال کننده است. Go سه بند از جنس اسپندکس دارد که با ولکرو محافظت می‌شوند. این بند ها به راحتی قابل تنظیم بر روی انواع سر ها هستند و نگران اندازه نشدن هدست بر روی سر خود نباشید.

Go به دلیل نبود مکانی برای قراردادن گوشی بر روی آن نسبتا سبک است. وزن این دستگاه اندکی بیشتر از یک پوند است که از Gear VR اندکی سبک تر است. در داخل این هدست سخت افزار یک گوشی رده متوسط دیده می‌شود. پردازنده آن Snapdragon 821 است که دو سال پیش معرفی شد. حافظه داخلی آن نیز در دو مدل ۳۲GB و ۶۴GB قابل انتخاب است. صفحه نمایش آن رزولوشن ۲۵۶۰x1440 دارد. پنل این صفحه نمایش LCD است که اندکی تعجب برانگیز است. زیرا پنل های OLED برای هدست های واقعیت مجازی به استانداردی تبدیل شده اند. Oculus ادعا می‌کند که تکنولوژی LCD نسبتا سریع تر است و برای این هدست انتخاب بهتری بود. همچنین به پایین آمدن قیمت نهایی کمک می‌کند.

نقد و بررسی Oculus Go - تکفارس 

اسپیکر های داخلی هدست قدرتمند هستند و صدای شفاف و قدرتمندی را ارائه می‌دهند. اما آن ها را با هدفون اشتباه نگیرید. افراد دیگر آن چه را که شما می‌شنوید، می‌شنوند. با وصل کردن هدفون به هدست می‌توانید این مشکل را برطرف کنید.

همانند Gear VR، Go از سه درجه آزادی پشتیبانی می‌کند. این بدان معنی است که می‌تواند حرکات سر شما را ردیابی کند اما نمی‌تواند موقعیت شما را در فضا نظارت کند. قابلیت دوم مربوط به هدست های بسیار قدرتمند است که از شش درجه آزادی پشتیبانی می‌کنند. برای تجربه این سیستم های پیشرفته باید منتظر Oculus Santa Cruz باشید که معلوم نیست کی عرضه می‌شود.

نقد و بررسی Oculus Go - تکفارس 

طراحی این هدست به کمک کمپانی شیاؤمی انجام گرفته است. شیاؤمی به طراحی سخت افزار های ارزان قیمت با قدرت بالا معروف است. اگر می‌خواهید که در بیرون از مکانی امن از هدست استفاده کنید حتما برای آن قابی خریداری کنید. صفحه نمایش هدست های واقعیت مجازی بسیار ظریف هستند و برخلاف گوشی ها، نمی‌توان از صفحه نمایش شکسته بر روی هدست ها استفاده کرد.

کنترلر حرکت این هدست نسبت به Gear VR پیشرفت چشمگیری داشته است. این کنترلر سبک است و راحت در دستان شما جای می‌گیرد. در قسمت بالایی آن TrackPad قرار دارد. در زیر آن دو کلید Back و Home حضور دارند. انگشت اشاره شما بر روی Trigger آن قرار می‌گیرد که برای تعامل با محیط VR ضروری است.

نقد و بررسی Oculus Go - تکفارس 

استفاده

پیش از استفاده هدست شما باید آن را با برنامه اندروید یا iOS مربوطه Pair کنید تا آن را به وایفای متصل سازید. با این کار می‌توانید به Library نرم افزار های نصب شده بر روی هدست نیز دسترسی داشته باشید. شما می‌توانید در هنگام استفاده از VR به VR Store رفته و برنامه ها را بصورت مستقیم دانلود کنید اما در شرایطی که باتری هدست کم است می‌توان با برنامه بر روی گوشی خود این کار را انجام داد.

نقد و بررسی Oculus Go - تکفارس 

مشکلی در قرار دادن هدست و تنظیم اندازه بند ها به وجود نیامد و به راحتی و در عرض چند ثانیه می‌توانید مطابق اندازه سر خود هدست را تنظیم کنید. فضای خالی بیشتری بین صورت و صفحه نمایش هدست ایجاد شده است. این فضا برای افرادی است که از عینک های بزرگ استفاده می‌کنند. Oculus اعلام کرد که شما می‌توانید لنز های چشمی مخصوص خود را سفارش دهید که بر روی صفحه نمایش Go قرار گیرند.

تصاویر مشاهده شده بر روی صفحه نمایش در مقایسه با Rift اندکی شارپ تر بودند. بدین گونه مشاهده ویدئو ها بر روی این دستگاه لذت بخش بود. پس از یک ساعت مشاهده سریال های Netflix بر روی این هدست از کیفیت ویدئو ها راضی بودیم. این دستگاه در هنگام پخش ویدئو های ۳۶۰ درجه مشکل باتری نداشت و عملکرد رضایت بخشی را از خود نشان داد. هدست بر روی صورت سنگینی نمی‌کرد و میزان عرق را به حداقل رسانید.

 نقد و بررسی Oculus Go - تکفارس 

در بخش گیم نیز دستگاه و کنترلر آن عملکرد خوبی داشتند. کنترلر حرکات دست را به خوبی تشخیص می‌دهد و بنا بر قدرت حرکات میزان آن را در بازی معین می‌کند. از بازی هایی که بر روی این دستگاه تست شدند می‌توان به Racket Fury: Table Tennis و CloudLands: VR Minigolf اشاره کرد.

نقد و بررسی Oculus Go - تکفارس 

Oculus Rooms هم بر روی این هدست تجربه جالبی بود. این برنامه به شما اجازه می‌دهد که با دوستانتان در VR شرکت کنید، فیلم ببینید یا بازی کنید. این قابلیت برای افرادی که در فاصله زیادی از هم به سر می‌برند بسیار مناسب است. Rooms در Go بهبود یافته اند و فضای آن ها واقعی تر شده است. آواتار ها کیفیت بهتری دارند و بازی های زیادی از Hasbro در این برنامه قابل اجرا است. در این ماه بازی Boggle بر روی آن خواهد آمد و پس از مدتی Monopoly و Trivial Pursuit نیز بر روی آن عرضه می‌شوند.

نقد و بررسی Oculus Go - تکفارس 

برتری مهم این دستگاه نسبت به دیگر هدست ها آسانی کار با آن بود. این برتری باعث می‌شود که ازاین هدست روزانه بیشتر استفاده کنید. باید اشاره کرد که از بیشتر برنامه ها در هنگامی که هدست بصورت افقی قرار می‌گیرد نمی‌توان استفاده کرد. بنابراین در هنگامی که روی تخت دراز کشیده اید استفاده شما از این دستگاه محدود می‌شود.

نقد و بررسی Oculus Go - تکفارس 

جداسازی هدست بسیار راحت تر شده است. در Gear VR برای جدا کردن هدست از سر خود ابتدا باید از همه برنامه های باز خارج می‌شدید و جداسازی بند های آن نیز سخت تر بود. اما دیگر نگران نباشید زیرا در Go این فرایند به آسانی انجام می‌شود.

Oculus می‌گوید که این هدست عمر باتری معادل ۲٫۵ ساعت در هنگام مشاهده ویدئو دارد. در هنگام بازی کردن این مقدار به دو ساعت کاهش می‌یابد. در تست های گرفته شده  ترکیبی از هر دو کار انجام گرفت و باتری ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه دوام آورد. این ارقام در مقایسه با Gear VR بسیار مناسب اند. زیرا باتری آن کمتر از دو ساعت دوام می‌آورد م به دلیل اتصال آن به گوشی باتری گوشی شما نیز خالی می‌شد. این امر در Go اتفاق نمی‌افتد. Oculus می‌گوید که بهتر است در هنگام شارژ شدن باتری از این هدست استفاده نکنید. زیرا کابل شارژر در موقعیت مناسبی از سر متصل نمی‌شود.

قیمت و رقابت

با داشتن قیمت ۱۹۹ دلاری، Oculus Go راحت ترین راه برای ورود به دنیای واقعیت مجازی برای بیشتر افراد است. اگر به دنبال فضای داخلی بیشتری هستید مدل ۶۴GB با قیمت ۲۴۹ دلار در دسترس است. گرچه با کمتر از ۱۰۰ دلار می‌توانید Gear VR را خریداری کنید اما آن هدست تنها با گوشی های سازگار کار می‌کند. کمپانی Lenovo نیز در حال ساخت هدست واقعیت مجازی خود با نام Mirage Solo است. این هدست از Go قدرتمند تر است و با حافظه داخلی ۶۴GB عرضه می‌شود اما قیمت آن ۴۰۰ دلار است. گوگل نیز برنامه های زیادی را بر روی پلتفرم Daydream خود آورده است اما به نظر می‌رسد فعلا Oculus در این رقابت جلوتر باشد.

جمع بندی

در زمانی که بسیاری از کمپانی ها به دنبال ساخت هدست های واقعیت مجازی هستند که سخت افزاری بسیار قدرتمند داشته باشد، Oculus Go به صحنه می‌آید. این هدست نشان می‌دهد که آینده واقعیت مجازی به سخت افزار های قدرتمند مانند HTC Vivo Pro نیست بلکه به راحتی استفاده و قیمت مناسب باید توجه کرد. در کل این هدست با طراحی ارگونومیک و کارایی بالای خود توانست نظر بسیاری از منتقدان را به خود جمع کند و می‌تواند کاربران زیادی را به سمت تکنولوژی واقعیت مجازی جذب کند.

نقد و بررسی Oculus Go - تکفارس 

نکات مثبت

  • راحت و آسان
  • قیمت معقول
  • برنامه های زیاد و کارآمد در Library هدست
  • ریموت کنترلر آن دقیق و مناسب است.

نکات منفی

  • سخت افزار نه چندان قوی
  • دوام باتری می‌توانست بهتر باشد

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.